Több monitoros megjelenítési probléma: hibakeresés és megoldások

Szóval a helyzet az, hogy a géped egyik pillanatról a másikra elkezdett sztrájkolni, és most csak az egyik vagy a másik monitort hajlandó megjeleníteni, esetenként egyáltalán nem mutat képet.

Ráadásul a Windows betöltődése után is csak az egyik monitor marad aktív, miközben mindent kipróbáltál, ami eszedbe jutott: driverek eltávolítása, újratelepítése, teljes Windows újrarakás, sőt még a videokártyát is lecserélted egy vadonatúj 4070Ti SUPER-re, de a probléma még mindig fennáll. A RAM-ok is rendben vannak, és a régi 3080 kártya másik gépben tökéletesen működik. Így most már kezded gyanítani, hogy talán a BIOS vagy még rosszabb, az alaplap lehet a ludas.

Lehetséges okok és lépések a probléma megoldására

  1. BIOS beállítások ellenőrzése és frissítése

    Az első lépés az, hogy ellenőrizd a BIOS beállításait. Elképzelhető, hogy a több monitoros beállításokkal van probléma, vagy a BIOS frissítésére van szükség, hogy támogassa az új videokártyádat.

    Lépések a BIOS ellenőrzéséhez:

    • Indítsd újra a gépet, és lépj be a BIOS-ba (általában a DEL, F2 vagy F10 gombokkal).
    • Keresd meg a Video Configuration vagy Graphics Settings menüpontot, és ellenőrizd, hogy a Multiple Display vagy IGD Multi-Monitor opció engedélyezve van-e.
    • Nézd meg, hogy van-e elérhető BIOS frissítés az alaplapodhoz. Az alaplap gyártójának weboldaláról letöltheted a legfrissebb verziót, majd kövesd az ott leírt frissítési útmutatót.
  2. Kábelek és csatlakozások ellenőrzése

    Bár triviálisnak tűnhet, előfordulhat, hogy a probléma egyszerűen a kábelek hibájából ered. Ellenőrizd a monitor és a videokártya közötti kábeleket.

    Lépések a kábelek ellenőrzéséhez:

    • Próbálj ki másik HDMI, DisplayPort, vagy DVI kábelt, ha lehetséges. Győződj meg róla, hogy a csatlakozók nem sérültek, és megfelelően illeszkednek a portokba.
    • Cseréld ki a monitorok közötti portokat, vagy próbáld meg őket másik portba csatlakoztatni a videokártyán.
  3. Monitorok külön-külön tesztelése

    Elképzelhető, hogy az egyik monitor hibás, vagy nem kompatibilis valamilyen szinten az új videokártyával. Teszteld őket külön-külön, hogy megnézd, működnek-e önállóan.

    Lépések a monitorok teszteléséhez:

    • Csatlakoztasd mindkét monitort külön-külön a videokártyához, és nézd meg, hogy mindkettő rendesen működik-e.
    • Ha mindkettő rendben működik külön-külön, de együtt nem, akkor a hiba forrása valószínűleg nem a monitorokban van.
  4. Windows kijelző beállítások ellenőrzése

    A Windows kijelző beállításai is okozhatnak ilyen problémákat, különösen, ha a rendszer hibásan észleli a monitorokat.

    Lépések a kijelző beállítások ellenőrzéséhez:

    • Jobb gombbal kattints az asztalra, és válaszd a Képernyő beállítások (Display settings) menüpontot.
    • Győződj meg róla, hogy mindkét monitor észlelve van, és a Több képernyő (Multiple displays) beállításnál az Asztal kiterjesztése (Extend desktop) opció van kiválasztva.
    • Ha az egyik monitor nincs észlelve, próbáld meg a További képernyő észlelése (Detect) gombot használni.
  5. Alaplap hibák és diagnosztika

    Ha a fentiek egyike sem oldja meg a problémát, előfordulhat, hogy az alaplapod okozza a gondot, különösen, ha a BIOS beállításai és a videokártya mind rendben van.

    Lépések az alaplap hibáinak diagnosztizálásához:

    • Nézd meg, hogy van-e elérhető frissítés az alaplap chipset driveréhez, és telepítsd azt.
    • Próbáld meg egy másik videokártyával, ha lehetséges, hogy kizárd az alaplap hibáját.
    • Ha továbbra is problémád van, lehet, hogy az alaplap hardveres hibája okozza a gondot, amely esetén érdemes lehet szakemberhez fordulni.

Mikor érdemes szakemberhez fordulni?

Ha minden lépést kipróbáltál, és a hiba továbbra is fennáll, érdemes lehet egy szakembert bevonni, aki alaposabban át tudja nézni a gépedet, és diagnosztizálni tudja az alaplappal vagy más hardverrel kapcsolatos problémákat. Az ilyen problémák nem ritkák, de időigényesek lehetnek, és alapos vizsgálatot igényelhetnek.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük