Képfájl megnyitásakor megjelenő „Az osztály nincs regisztrálva” hiba megoldása

Amikor képfájlokat próbálunk megnyitni Windows rendszeren, néha előfordulhat, hogy a következő hibaüzenettel találkozunk: „Az osztály nincs regisztrálva”. Ez a probléma gyakran azt jelenti, hogy valamilyen program vagy alkalmazás, amely felelős a képfájlok megnyitásáért, hibásan lett telepítve, sérült, vagy hiányoznak bizonyos bejegyzések a Windows rendszerleíró adatbázisából.

Miért jelenik meg a hibaüzenet?

Ez a hiba általában akkor fordul elő, ha a fájlokhoz társított alapértelmezett alkalmazás (például a Windows Képek megjelenítője vagy más képnéző alkalmazás) valamilyen módon megsérült. Ennek több oka is lehet:

  1. Hibás vagy sérült telepítés: Az alapértelmezett képnéző alkalmazás (például a Képek app) sérült vagy nincs megfelelően telepítve.
  2. Társítási problémák: A képfájl típusok nincsenek megfelelően társítva a megfelelő alkalmazáshoz.
  3. Hiányzó rendszerleíró bejegyzések: A Windows rendszerleíró adatbázisában valamilyen hiba vagy hiányzó bejegyzés akadályozza a fájl társítását.

Hogyan javíthatjuk ki a hibát?

A hiba többféle módon orvosolható, attól függően, hogy mi okozza azt. Lássuk a leggyakoribb megoldásokat lépésről lépésre.

1. Alapértelmezett alkalmazás beállítása képfájlok megnyitásához

Lehetséges, hogy a Windows rendszere valamilyen okból elvesztette a fájlformátumok társítását a megfelelő alkalmazáshoz. A következőképpen állíthatjuk be újra:

  • Nyissuk meg a Beállítások menüt a Start menüből.
  • Válasszuk a Rendszer lehetőséget, majd a Alapértelmezett alkalmazások részt.
  • Görgessünk le a Fájltípusok szerint alapértelmezett alkalmazások választása lehetőségig.
  • Keresd meg a megfelelő képfájl kiterjesztést (például .jpg, .png) és állítsd be, hogy a Képek vagy egy másik képnéző alkalmazás nyissa meg.

Ez a lépés segít újra társítani a képfájlokat a megfelelő alkalmazáshoz.

2. A Windows Képek megjelenítőjének újraregisztrálása

Egy másik lehetséges megoldás a Windows Képek megjelenítőjének újraregisztrálása. Ezt a Windows PowerShell segítségével tehetjük meg.

  • Keresd meg a Start menüben a PowerShell alkalmazást, majd futtasd rendszergazdaként.
  • Írd be a következő parancsot és nyomd meg az Entert:
Get-AppxPackage *Microsoft.Windows.Photos* | Remove-AppxPackage

Ez eltávolítja a Képek alkalmazást. Ezt követően újratelepíthetjük az alkalmazást a Microsoft Store-ból:

  1. Nyisd meg a Microsoft Store áruházat.
  2. Keresd meg a Képek (Photos) alkalmazást és telepítsd újra.
3. Rendszerleíró adatbázis hiba javítása

Néha a rendszerleíró adatbázisban lévő bejegyzések sérülése is okozhatja ezt a hibát. Ha jártasak vagyunk a Windows rendszerleíró adatbázis szerkesztésében, akkor az alábbi lépéseket követhetjük:

  • Nyissuk meg a Futtatás ablakot a Windows + R billentyűkombinációval.
  • Írjuk be, hogy regedit, majd nyomjunk Entert.
  • Navigáljunk el a következő útvonalhoz:
HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\

Keressük meg a hibával kapcsolatos bejegyzéseket, és próbáljuk kijavítani vagy újra létrehozni azokat a megfelelő értékekkel. Ez a lépés azonban haladó felhasználói szintet igényel, és csak akkor érdemes megpróbálni, ha biztosak vagyunk a dolgunkban, mivel a helytelen módosítások instabilitást okozhatnak a rendszerben.

4. Rendszerfájlok ellenőrzése

A Windows beépített eszközöket biztosít a rendszerfájlok sérülésének javítására, amelyek esetleg ezt a hibát okozzák. Ehhez a következő parancsot kell futtatnunk a Parancssor (CMD) rendszergazdaként futtatott verziójában:

sfc /scannow

Ez a parancs ellenőrzi a rendszerfájlokat, és automatikusan javítja a hibákat, ha talál ilyet.

5. Rendszer-visszaállítás

Ha nemrégiben jelentkezett a hiba, és a fenti lépések nem hoztak megoldást, a Rendszer-visszaállítás használatával visszaállíthatjuk a rendszert egy korábbi állapotba, amikor még nem volt jelen ez a hiba. Ehhez kövessük az alábbi lépéseket:

  • Nyissuk meg a Vezérlőpultot.
  • Válasszuk a Rendszer és biztonság menüpontot, majd kattintsunk a Rendszer opcióra.
  • A bal oldali menüben válasszuk a Rendszervédelem lehetőséget, majd indítsuk el a Rendszer-visszaállítást.

Összegzés

A „Az osztály nincs regisztrálva” hiba képfájlok megnyitásakor bosszantó lehet, de néhány egyszerű lépéssel megoldható. Először ellenőrizzük az alapértelmezett alkalmazások beállításait, majd szükség esetén telepítsük újra a Képek alkalmazást vagy javítsuk ki a rendszerleíró adatbázist. Ha minden más sikertelen, a rendszer-visszaállítás is segíthet visszaállítani a korábbi stabil állapotot.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük