Manapság a számítástechnikai világban egyre többen foglalkoznak a számítógépes játékok teljesítményével és megjelenítésével, mivel a gyorsan fejlődő hardverek és technológiák révén mind jobb és jobb vizuális élményeket érhetünk el. Különösen a játékosok számára fontos, hogy a játékok folyamatosan és zökkenőmentesen fussanak. Az egyik leggyakoribb kérdés, amely a játékok és a monitorok közötti összefüggésekkel kapcsolatban felmerül, az a frissítési frekvencia (Hz) és a képkocka-sebesség (FPS) közötti kapcsolat. Az alábbiakban részletesen kifejtjük, hogy valóban összefügg-e a 30 FPS és a 30 Hz-es monitor használata, és mit jelent ez a játékmenetre és a vizuális élményre.
Mi az a FPS és a Hz? – Az alapfogalmak tisztázása
Ahhoz, hogy megértsük a 30 FPS és 30 Hz közötti kapcsolatot, először is fontos tisztában lenni néhány alapfogalommal. Az FPS (Frames per Second – képkocka per másodperc) azt jelzi, hogy egy játék vagy egy videó milyen gyorsan tud képeket, azaz képkockákat generálni másodpercenként. Minél magasabb az FPS, annál simábbnak és folyamatosabbnak tűnik a játékmenet.
A Hz (hertz) a monitor frissítési frekvenciáját jelenti, ami arra utal, hogy a monitor másodpercenként hányszor frissíti a képet. Egy 60 Hz-es monitor például 60 alkalommal frissíti a képet másodpercenként. A frissítési frekvencia és a képkocka-sebesség közötti harmónia fontos a zökkenőmentes vizuális élmény eléréséhez.
A 30 FPS és 30 Hz közötti kapcsolat
Most térjünk rá arra a kérdésre, hogy ha egy játék 30 FPS-ben fut, akkor a monitor is 30 Hz-en működik-e. A válasz nem annyira egyértelmű, mint amilyennek tűnhet, mivel a monitor és a grafikus kártya közötti kommunikáció sokszor nem automatikusan igazodik a képkocka-sebességhez, ha nincsenek speciális technológiai megoldások.
Ha egy játék 30 FPS-ben fut, akkor a grafikus kártya 30 képkockát renderel másodpercenként. Ez viszont nem jelenti azt, hogy a monitor is pontosan 30 Hz-en fog futni. A legtöbb hagyományos monitor alapértelmezetten 60 Hz-en működik, így a képkockák száma és a monitor frissítési frekvenciája nem lesz szinkronban. Ennek eredményeként előfordulhat a képtörés (screen tearing), ami akkor történik, amikor a monitor egyszerre több képkockát jelenít meg, és a képek nem illeszkednek pontosan egymáshoz.
Miért nem igazodik automatikusan a monitor frissítése az FPS-hez?
A hagyományos monitorok és grafikus kártyák nem kommunikálnak közvetlenül egymással a frissítési frekvenciát és a képkockák számát illetően. A grafikus kártya folyamatosan küldi a képkockákat a monitor felé, de ha a képkocka sebesség (FPS) és a monitor frissítési frekvenciája (Hz) eltérnek egymástól, akkor nem lesz tökéletes a szinkronizálás. A 30 FPS és a 60 Hz-es monitor esetén például előfordulhat, hogy a monitor két különböző képkockát jelenít meg ugyanabban az időpillanatban, amit a felhasználók a képtörés formájában érzékelhetnek.
A G-Sync és FreeSync technológiák szerepe
Azonban léteznek olyan fejlettebb monitorok és grafikus kártyák, amelyek képesek az FPS és a frissítési frekvencia automatikus szinkronizálására, így kiküszöbölik a képtörést. Az NVIDIA G-Sync és az AMD FreeSync két olyan technológia, amelyek lehetővé teszik a monitorok számára, hogy az FPS-hez igazodjanak, biztosítva ezzel a folyamatos és zökkenőmentes játékmenetet. Ezen technológiák segítségével a monitor dinamikusan módosítja a frissítési frekvenciát a grafikus kártya által küldött képkockák számához, így a képkocka-kiadás és a monitor frissítése szinkronban marad.
Például ha egy játék 30 FPS-ben fut, és egy G-Sync vagy FreeSync képes monitoron játszunk, akkor a monitor frissítési frekvenciája automatikusan 30 Hz-re csökkenthető, hogy pontosan illeszkedjen a képkockákhoz. Így elkerülhetjük a képtörést, és a játékmenet sokkal simábbá válik.
A 30 FPS és 60 Hz-es monitor kombinációja
Ha nem rendelkezünk olyan monitorral, amely támogatja a G-Sync vagy FreeSync technológiát, akkor a 30 FPS és 60 Hz kombinációjával a képtörés és a szaggatás jelei jelenhetnek meg. A monitor 60 Hz-en működik, miközben a grafikus kártya csak 30 képkockát küld másodpercenként, így a monitor képes lesz kétszer (vagy néha háromszor) megjeleníteni ugyanazt a képkockát, hogy illeszkedjen a frissítési frekvenciához. Ez ugyan javíthatja a vizuális élményt, de nem lesz olyan sima és folyamatos, mint a magasabb FPS- és Hz-beállítások esetén.
Mi a teendő, ha szeretnénk zökkenőmentes játékmenetet?
Ha zökkenőmentes és szaggatásmentes játékmenetet szeretnénk, akkor érdemes olyan monitort választani, amely támogatja a G-Sync vagy FreeSync technológiát. Emellett az is fontos, hogy a grafikus kártyánkat is úgy válasszuk meg, hogy kompatibilis legyen ezekkel a technológiákkal. Ha nem rendelkezünk ilyen monitorral, akkor a legjobb megoldás az, hogy a játékok beállításaiban csökkentjük az FPS-t, hogy illeszkedjen a monitorunk frissítési frekvenciájához, vagy próbálunk olyan játékmenetet keresni, amely alacsonyabb FPS-sel is jól működik.