A DLNA (Digital Living Network Alliance) egy olyan szabvány, amely lehetővé teszi, hogy különböző eszközök, például média lejátszók, okostévéken vagy számítógépeken található fájlokat könnyedén megoszthassunk és lejátszhassunk. Ha a Windows 7-es számítógépedet használod, és az LG-BP730 típusú média lejátszót csatlakoztatod a routerhez, akkor alapvetően könnyedén elérheted a fájlokat a DLNA szerveren keresztül. Azonban előfordulhat, hogy néhány problémába ütközöl, például nem minden formátumot támogat a lejátszó, vagy a Plex media server alkalmazás nem működik megfelelően. Mi lehet ennek az oka? Hogyan oldhatjuk meg ezt a problémát, hogy zökkenőmentesen élvezhessük a filmeket a hálózaton keresztül?
Mi a DLNA és hogyan működik?
A DLNA (Digital Living Network Alliance) egy szabványosított rendszer, amely lehetővé teszi a digitális eszközök közötti média megosztást. Az elv egyszerű: ha van egy DLNA-kompatibilis média lejátszó, például egy okostévé, vagy egy médialejátszó, akkor a hálózaton keresztül hozzáférhet a számítógépen, NAS-on vagy más eszközökön található média fájlokhoz, legyen szó filmekről, zenékről, képekről vagy akár más formátumú fájlokból. A Windows 7 operációs rendszer alapból tartalmaz egy DLNA szervert, amely lehetővé teszi a média fájlok megosztását más eszközökkel.
Tehát a rendszer elméletileg egyszerűen működik: a Windows 7-es géped futtat egy DLNA szervert, a médiatartalmakat pedig a Plex media server segítségével oszthatod meg a különböző eszközökkel, például az LG-BP730 média lejátszóval. Azonban, ha problémák merülnek fel, például a Plex nem megfelelően működik, vagy a fájlok betöltése közben leáll a lejátszás, akkor érdemes alaposabban megvizsgálni a problémát, és ellenőrizni a lehetséges okokat.
A problémák és lehetséges megoldások
Ha problémába ütköztél, és nem tudod lejátszani a filmeket vagy egyéb média fájlokat a DLNA szerveren keresztül, érdemes figyelembe venni a következő lehetséges problémákat és azok megoldásait.
1. A fájlformátumok inkompatibilitása
Az egyik leggyakoribb probléma, amellyel a DLNA és a Plex media server használatakor találkozhatsz, az a fájlformátumok inkompatibilitása. A DLNA protokoll és a Plex szerver nem minden fájlformátumot támogat. Például a Windows Media Player alap DLNA szervere nem támogat minden modern videóformátumot, mint például a MKV vagy az HEVC (H.265). Ez azt jelenti, hogy bár a szerver felismeri a fájlokat, a lejátszó nem tudja azokat megfelelően megjeleníteni.
Mi a megoldás? Az egyik lehetséges válasz a formátumok átalakítása. A Plex szerver lehetőséget ad arra, hogy a fájlokat automatikusan átalakítsa olyan formátumba, amely kompatibilis a lejátszóval. Ha például MKV fájlokat próbálsz lejátszani, és a lejátszó nem tudja feldolgozni őket, akkor átalakíthatod a fájlokat MP4 formátumba, ami széles körben támogatott. Alternatívaként, ha nem szeretnéd a fájlokat manuálisan átalakítani, akkor beállíthatod a Plex-et, hogy automatikusan konvertálja őket a megfelelő formátumba a lejátszás előtt.
2. A Plex Media Server beállításai
A Plex media server egy rendkívül erőteljes eszköz, amely számos funkciót kínál, de néhány beállítási probléma is előfordulhat, amelyek akadályozhatják a zökkenőmentes működést. A Plex egyik gyakori problémája, hogy ha a fájlok listázása közben lefagy vagy leáll, akkor valószínűleg valamilyen konfigurációs probléma áll fenn a szerver beállításaiban.
Mit tehetsz? Először is győződj meg arról, hogy a Plex server legújabb verzióját használod, és hogy minden frissítés telepítve van. Ezen kívül ellenőrizd, hogy a Plex megfelelően van konfigurálva a hálózaton belüli más eszközökhöz való csatlakozáshoz. Ha a lejátszó a szerverhez való csatlakozás után lefagy vagy megszakad, próbáld meg újraindítani mind a Plex szervert, mind a médialejátszót, és győződj meg arról, hogy nincsenek hálózati problémák.
3. Hálózati problémák
Ha a Plex server a fájlok keresése közben lefagy, vagy a lejátszó nem találja meg a fájlokat, akkor valószínűleg valamilyen hálózati probléma áll fenn. Mivel a DLNA és a Plex hálózati alapú megoldások, ha a router nem megfelelően van beállítva, vagy a hálózati kapcsolat instabil, az okozhatja a problémákat. Ha például a Wi-Fi kapcsolat lassú vagy instabil, akkor a médialejátszó nem tud megfelelően csatlakozni a szerverhez, és ez a videók lejátszásának hibás működéséhez vezethet.
Mi a teendő? Ha vezetékes kapcsolatot használsz, győződj meg róla, hogy az Ethernet kábel megfelelően csatlakozik mind a számítógéphez, mind a routerhez. Ha vezeték nélküli kapcsolatot használsz, próbáld meg közelebb helyezni a routert, vagy használj jobb minőségű Wi-Fi adaptert, hogy javítsd a kapcsolat stabilitását. Ha továbbra is problémák adódnak, próbálj meg egy másik portot vagy másik routert használni, hogy kizárd a hardverhibákat.
4. A firmware frissítése
Ha az LG-BP730 lejátszóval kapcsolatos problémák továbbra is fennállnak, akkor egy másik gyakori ok lehet a firmware elavultsága. Az LG médialejátszók, mint minden más okoseszköz, firmware frissítéseket kapnak, hogy javítsák a kompatibilitást és a teljesítményt. Ha a lejátszó firmware-je régi, akkor előfordulhat, hogy nem tudja megfelelően kezelni a Plex vagy a DLNA által használt protokollokat.
Mi a teendő? Ellenőrizd, hogy a lejátszód legújabb firmware verziója van-e telepítve. Az LG hivatalos weboldalán kereshetsz firmware frissítéseket, és telepítheted őket a lejátszóra. Miután frissítetted a firmware-t, próbáld újra a DLNA és Plex kapcsolatot, hogy megbizonyosodj arról, hogy a probléma megoldódott.
Összegzés
Ha problémák adódnak az LG-BP730 lejátszó és a DLNA vagy Plex média szerver kapcsolatával, akkor több lehetséges ok is állhat a háttérben. A fájlformátumok inkompatibilitása, a Plex beállítások, hálózati problémák vagy az elavult firmware mind befolyásolhatják a zökkenőmentes működést. A megfelelő beállításokkal és frissítésekkel azonban a legtöbb probléma könnyedén orvosolható. Remélhetőleg ez a cikk segített abban, hogy megtaláld a problémád okát, és visszaállítsd a zökkenőmentes média lejátszást a DLNA és Plex segítségével.