Újabb banki díjemelés 2025-ben: ennyivel nőnek a számlavezetési költségek március 1-től

Ahogy 2025 tavasza közeledik, a lakossági bankszámla-tulajdonosokat ismét díjemelés érinti. A BiztosDöntés.hu értesülései szerint már legalább két nagyobb pénzintézet bejelentette, hogy a számlavezetési és tranzakciós díjaikat a tavalyi infláció mértékével növelik. Az áremelés különösen érzékenyen érintheti azokat az ügyfeleket, akik nem figyelnek oda számlájuk költségeire, hiszen az év elején már sor került egy jelentős díjnövekedésre.

Mennyivel drágulnak a bankszámlák?

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint a 2024-es infláció éves szinten 3,7% volt. A bankok elvileg legfeljebb ezzel a százalékkal emelhetik a szolgáltatási díjaikat, de a törvényi szabályozás szerint ez a későbbi években is fokozatosan érvényesíthető. Ez azt jelenti, hogy egyes bankok akár több év alatt osztják el az inflációs díjemelést, míg mások azonnal kihasználják ezt a lehetőséget.

Mi áll az újabb emelés hátterében?

A bankszámla-díjak növekedése elsősorban a 2024 augusztusában bevezetett pénzügyi tranzakciós illeték emelkedésének következménye. Bár ezt az illetéket a pénzintézetek fizetik, jogilag nincs akadálya annak, hogy a költségeket az ügyfelekre hárítsák. Az év eleji áremelést a kormány által elrendelt moratórium akadályozta meg 2024 végéig, így a bankok csak most kezdik érvényesíteni az extra költségeket.

Érdemes tudni, hogy a bankok különböző időpontokban hajtják végre az áremeléseket, így az ügyfeleknek érdemes nyomon követniük a saját pénzintézetük tájékoztatóit és hirdetményeit.

Mely bankok jelentettek be díjemelést?

  • CIB Bank: 2025. április 1-től emeli a számlavezetési díjakat, míg a tranzakciós illeték emelését már 2025. január 17-től érvényesíti.
  • K&H Bank: 2025. április 1-től növeli az ügyfélszámlák költségeit, az illetékemelést pedig 2025. január 6-tól érvényesítette.
  • UniCredit Bank: 2025. március 1-től automatikusan megemeli díjait, a pontos összegeket pedig 2025. február 14-ig közlik az ügyfelekkel.

Fontos megjegyezni, hogy az inflációs díjemelés érintheti azokat a szolgáltatásokat is, amelyeknek a költségei már az év elején nőttek. Emiatt a banki ügyfeleknek érdemes rendszeresen ellenőrizniük a számlakivonataikat és a bankjuk által kiadott értesítéseket.

Hogyan érintik az emelések a fintech cégeket?

A hagyományos bankok mellett a külföldi fintech szolgáltatók is reagálhatnak a költségek növekedésére. A magyar ügyfelek körében legnépszerűbb két fintech vállalat eltérően kezeli a helyzetet:

  • Wise: Már bejelentette, hogy továbbhárítja az emelkedő költségeket.
  • Revolut: Egyelőre nem növelte a díjait, de a jogszabályok alapján megtehetné.

Ez azt jelenti, hogy aki digitális banki szolgáltatásokat használ, annak is érdemes figyelemmel kísérnie a költségváltozásokat, mert előfordulhat, hogy ezek a platformok is díjemelést hajtanak végre a közeljövőben.

Mit tehetnek az ügyfelek a magasabb díjak ellen?

A banki díjak növekedése miatt az ügyfeleknek érdemes tudatosan kezelniük pénzügyeiket. Az alábbi lépések segíthetnek a költségek minimalizálásában:

  • Figyelje a számlakivonatokat: Rendszeresen ellenőrizze, milyen költségeket vonnak le bankszámlájáról.
  • Kövesse a banki hirdetményeket: A pénzintézetek előzetesen értesítik ügyfeleiket a díjemelésekről, így van lehetőség időben reagálni.
  • Vizsgálja meg más bankok ajánlatait: Érdemes összehasonlítani a különböző számlacsomagokat, mert lehet, hogy egy másik pénzintézetnél alacsonyabb költségek mellett kezelheti pénzügyeit.
  • Mérlegelje a bankváltást: Ha egy másik bank kedvezőbb feltételeket kínál, érdemes lehet átváltani egy olcsóbb számlacsomagra.
  • Használjon alternatív megoldásokat: Egyes fintech szolgáltatók (pl. Revolut, Wise) versenyképesebb árakat kínálhatnak bizonyos tranzakciók esetében.

Összegzés

2025-ben újabb banki díjemelések várhatóak, amelyek különösen a lakossági számlatulajdonosokat érintik. Az infláció és a pénzügyi tranzakciós illeték emelkedése miatt több nagybank – köztük a CIB Bank, a K&H Bank és az UniCredit Bank – március-áprilisban növeli a számlavezetési és tranzakciós díjakat.

A fintech cégek eltérő stratégiát követnek, de hosszú távon náluk is várható változás. Az ügyfelek számára ezért most különösen fontos, hogy odafigyeljenek a számlavezetési költségekre, és ha szükséges, lépéseket tegyenek egy olcsóbb banki megoldás felé. A megfelelő pénzügyi tudatossággal jelentős összegeket lehet megtakarítani a banki költségeken.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük