Miért nem jelenít meg képet a monitor még akkor sem ha jól használod?

A számítógéphez csatlakoztatott monitor képmegjelenítési problémái számos tényezőre vezethetők vissza. Egyik napról a másikra is előfordulhat, hogy a kijelző nem mutat semmit, vagy az „input signal out of range” hibaüzenetet kapjuk. Ebben a cikkben bemutatjuk, hogy milyen lépésekben érdemes vizsgálni a problémát, és milyen megoldásokat próbálhatunk ki.

1. Mi okozhatja, hogy a monitor nem jelenít meg képet?

A monitorok képmegjelenítési hibáit több tényező is okozhatja, például:

  • Nem megfelelő felbontás és képfrissítési beállítások.
  • Hibás vagy nem kompatibilis kábel.
  • A videokártya vagy az operációs rendszer nem megfelelő beállításai.
  • Hardverhiba a monitor DVI, HDMI vagy egyéb bemenetén.
  • Elavult vagy sérült grafikus meghajtóprogramok.

2. A felbontási és képfrissítési beállítások ellenőrzése

Az egyik leggyakoribb probléma, ha a monitor nem támogatja azt a felbontást vagy frissítési frekvenciát, amelyet a számítógép próbál küldeni. A fent említett HANNS-G HU196D monitor példájából kiindulva az alábbiakat kell figyelembe venni:

  • Ajánlott felbontás: 1280×1024 @ 60Hz
  • Maximális felbontás: 1280×1024 @ 75Hz

Ha a Windowsban a kijelző beállításainál ennél nagyobb érték van megadva (például 1280×1080 @ 75Hz), akkor a monitor nem tudja kezelni ezt a jelet, és „input signal out of range” hibát dob.

Megoldás:

  1. Nyomd meg a Windows + P billentyűkombinációt, és válaszd ki a Csak második képernyő opciót.
  2. Kattints jobb gombbal az asztalra, majd válaszd a Képernyőbeállítások menüpontot.
  3. Görgess le, és keresd meg a „Kijelző felbontása” opciót, majd állítsd be a 1280×1024 @ 60Hz értéket.
  4. Ha nincs ilyen lehetőség, kattints a Speciális megjelenítési beállítások lehetőségre, majd a Képernyőadapter tulajdonságai menüpontban próbálj meg egy másik képfrissítési arányt választani.

3. A kábelek ellenőrzése és cseréje

Ha a monitor másik bemeneten (például VGA-n) működik, de DVI-n vagy HDMI-n nem, akkor valószínű, hogy a kábel vagy a monitor bemenete hibás.

Megoldás:

  • Próbálj ki egy másik HDMI-DVI kábelt.
  • Ha csak csökkentett módban (800×600 59Hz) jelenik meg kép, akkor valószínűleg a kábel nem megfelelő vagy sérült.
  • Próbáld ki a monitort egy másik számítógépen vagy egy másik HDMI vagy DVI bemeneten.
  • Ellenőrizd a csatlakozók állapotát: tisztítsd meg őket sűrített levegővel vagy egy puha ecsettel.

4. A grafikus kártya és az illesztőprogramok frissítése

Előfordulhat, hogy a probléma nem a monitorral, hanem a grafikus kártyával vagy az illesztőprogramokkal van összefüggésben.

Megoldás:

  • Nyomd meg a Windows + X billentyűkombinációt, majd válaszd ki az Eszközkezelő menüpontot.
  • Keresd meg a Kijelzőadapterek kategóriát, majd kattints jobb gombbal a videokártyádra.
  • Válaszd a Illesztőprogram frissítése lehetőséget, majd válaszd az Automatikus keresés opciót.
  • Ha nincs újabb driver, próbáld meg letölteni a legfrissebb verziót az NVIDIA vagy az AMD hivatalos oldaláról.
  • Ha a legfrissebb driver nem működik, próbálj ki egy régebbi verziót.

5. A monitor hardverhibájának kizárása

Ha semmilyen megoldás nem segít, akkor fennáll a lehetősége annak, hogy a monitor DVI bemenete meghibásodott. Ezt az alábbi módon tesztelheted:

  • Próbáld ki a monitort egy másik számítógépen.
  • Használj egy másik kábelt.
  • Próbáld meg másik HDMI vagy DVI bemenettel.

Ha a probléma továbbra is fennáll, érdemes megfontolni egy másik monitor beszerzését, mert egy használt monitor ára gyakran alacsonyabb, mint egy hibás monitor javításának költsége.

Összegzés

Ha a monitor nem jelenít meg képet, vagy „input signal out of range” hibát ír ki, akkor elsőként ellenőrizd a felbontási és képfrissítési beállításokat. Ha ez nem segít, próbáld meg cserélni a kábelt, frissítsd az illesztőprogramokat, és teszteld a monitort másik gépen. Ha minden próbálkozás kudarcot vall, akkor valószínű, hogy a monitor vagy annak DVI bemenete meghibásodott, és érdemes lehet másik eszközt beszerezni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük