A számítógéphez csatlakoztatott monitor képmegjelenítési problémái számos tényezőre vezethetők vissza. Egyik napról a másikra is előfordulhat, hogy a kijelző nem mutat semmit, vagy az „input signal out of range” hibaüzenetet kapjuk. Ebben a cikkben bemutatjuk, hogy milyen lépésekben érdemes vizsgálni a problémát, és milyen megoldásokat próbálhatunk ki.
1. Mi okozhatja, hogy a monitor nem jelenít meg képet?
A monitorok képmegjelenítési hibáit több tényező is okozhatja, például:
- Nem megfelelő felbontás és képfrissítési beállítások.
- Hibás vagy nem kompatibilis kábel.
- A videokártya vagy az operációs rendszer nem megfelelő beállításai.
- Hardverhiba a monitor DVI, HDMI vagy egyéb bemenetén.
- Elavult vagy sérült grafikus meghajtóprogramok.
2. A felbontási és képfrissítési beállítások ellenőrzése
Az egyik leggyakoribb probléma, ha a monitor nem támogatja azt a felbontást vagy frissítési frekvenciát, amelyet a számítógép próbál küldeni. A fent említett HANNS-G HU196D monitor példájából kiindulva az alábbiakat kell figyelembe venni:
- Ajánlott felbontás: 1280×1024 @ 60Hz
- Maximális felbontás: 1280×1024 @ 75Hz
Ha a Windowsban a kijelző beállításainál ennél nagyobb érték van megadva (például 1280×1080 @ 75Hz), akkor a monitor nem tudja kezelni ezt a jelet, és „input signal out of range” hibát dob.
Megoldás:
- Nyomd meg a Windows + P billentyűkombinációt, és válaszd ki a Csak második képernyő opciót.
- Kattints jobb gombbal az asztalra, majd válaszd a Képernyőbeállítások menüpontot.
- Görgess le, és keresd meg a „Kijelző felbontása” opciót, majd állítsd be a 1280×1024 @ 60Hz értéket.
- Ha nincs ilyen lehetőség, kattints a Speciális megjelenítési beállítások lehetőségre, majd a Képernyőadapter tulajdonságai menüpontban próbálj meg egy másik képfrissítési arányt választani.
3. A kábelek ellenőrzése és cseréje
Ha a monitor másik bemeneten (például VGA-n) működik, de DVI-n vagy HDMI-n nem, akkor valószínű, hogy a kábel vagy a monitor bemenete hibás.
Megoldás:
- Próbálj ki egy másik HDMI-DVI kábelt.
- Ha csak csökkentett módban (800×600 59Hz) jelenik meg kép, akkor valószínűleg a kábel nem megfelelő vagy sérült.
- Próbáld ki a monitort egy másik számítógépen vagy egy másik HDMI vagy DVI bemeneten.
- Ellenőrizd a csatlakozók állapotát: tisztítsd meg őket sűrített levegővel vagy egy puha ecsettel.
4. A grafikus kártya és az illesztőprogramok frissítése
Előfordulhat, hogy a probléma nem a monitorral, hanem a grafikus kártyával vagy az illesztőprogramokkal van összefüggésben.
Megoldás:
- Nyomd meg a Windows + X billentyűkombinációt, majd válaszd ki az Eszközkezelő menüpontot.
- Keresd meg a Kijelzőadapterek kategóriát, majd kattints jobb gombbal a videokártyádra.
- Válaszd a Illesztőprogram frissítése lehetőséget, majd válaszd az Automatikus keresés opciót.
- Ha nincs újabb driver, próbáld meg letölteni a legfrissebb verziót az NVIDIA vagy az AMD hivatalos oldaláról.
- Ha a legfrissebb driver nem működik, próbálj ki egy régebbi verziót.
5. A monitor hardverhibájának kizárása
Ha semmilyen megoldás nem segít, akkor fennáll a lehetősége annak, hogy a monitor DVI bemenete meghibásodott. Ezt az alábbi módon tesztelheted:
- Próbáld ki a monitort egy másik számítógépen.
- Használj egy másik kábelt.
- Próbáld meg másik HDMI vagy DVI bemenettel.
Ha a probléma továbbra is fennáll, érdemes megfontolni egy másik monitor beszerzését, mert egy használt monitor ára gyakran alacsonyabb, mint egy hibás monitor javításának költsége.
Összegzés
Ha a monitor nem jelenít meg képet, vagy „input signal out of range” hibát ír ki, akkor elsőként ellenőrizd a felbontási és képfrissítési beállításokat. Ha ez nem segít, próbáld meg cserélni a kábelt, frissítsd az illesztőprogramokat, és teszteld a monitort másik gépen. Ha minden próbálkozás kudarcot vall, akkor valószínű, hogy a monitor vagy annak DVI bemenete meghibásodott, és érdemes lehet másik eszközt beszerezni.