Miért szaggat a hang és az egérkurzor a gépemen? – Lehetséges okok és megoldások

Ha valaha is találkoztál olyan problémával, hogy a hang darálni kezdett, és az egérkurzor szaggatni kezdett a számítógépen, akkor tudod, milyen zavaró tud lenni. Az egyik leggyakoribb eset, amikor a probléma rendszeres időközönként jelentkezik, például minden 15 percben, és általában csak néhány másodpercen keresztül tart. Az ilyen jelenség sok felhasználót zavar, és bár elsőre úgy tűnhet, hogy a probléma egyszerű, valójában több tényező is közrejátszhat a hiba előfordulásában. Ebben a cikkben részletesen megvizsgáljuk, mi okozhatja ezt a problémát, és hogyan orvosolhatjuk.

Első lépések: Mi történhetett és hogyan próbálkoztam a javítással?

Az első lépéseim közé tartozott, hogy a problémát különböző módokon próbáltam megoldani, mivel a hiba először teljesen random módon jelentkezett, majd egy idő után egyre gyakrabban, körülbelül minden 15 percben. Az első lépésként egy új operációs rendszert telepítettem. A gépem eredetileg Windows 11-tel futott, így először azt próbáltam megjavítani, de miután nem hozott eredményt, döntöttem úgy, hogy egy Windows 10-et telepítek mellé. Két napig minden rendben volt, de aztán ismét elkezdődtek a problémák.

Ezután más megoldásokkal próbálkoztam. Különböző teszteket végeztem a RAM-mal (memtest, egyesével kipróbáltam őket), új SSD-t helyeztem a rendszerre, de semmi sem segített. Még az alaplapot is cseréltem, mert volt egy másik, pontosan ugyanilyen, és mindent átraktam arra, de a probléma továbbra is fennállt. Ekkor kezdtem el komolyabban kutatni a lehetséges okokat, és megtaláltam, hogy sok más felhasználónál is hasonló hiba jelentkezett, amit egyesek már sikeresen megoldottak. Az egyik lehetséges ok, amit sok fórumon említettek, az volt, hogy az Alienware programjai vagy a Realtek/Killer driver zavarhatják meg a rendszert.

Miért lehet a Realtek vagy a Killer driver a probléma forrása?

Ami a driver problémákat illeti, az egyik gyakori hiba forrása a hangkártya és hálózati kártyák illesztőprogramjaiban keresendő. A Realtek és a Killer Network driverei is sok esetben zűröket okozhatnak, főleg akkor, ha nem a megfelelő verzió van telepítve, vagy ha azok nem kompatibilisek a rendszerrel. Az én esetemben azonban a problémát nem a fent említett driverek okozták, mivel mindegyiket letiltottam, és a hangkimenetet is letiltottam a nem használt portokon, hogy elkerüljem a további interferenciát.

Habár az Alienware programok nem voltak telepítve a gépemre, más felhasználók arról számoltak be, hogy az Alienware alkalmazásai szintén zavart okoztak, és ilyen módon befolyásolták a teljes rendszer működését. Emiatt érdemes lehet ellenőrizni, hogy más hasonló szoftverek nincsenek-e telepítve, amelyek esetleg konfliktust okozhatnak a rendszer működésével.

Miért fontos a log fájlok és hibajelentések elemzése?

Amikor ilyen szaggató hang- és kurzorproblémák jelentkeznek, fontos, hogy a rendszer log fájljaiból kiinduljunk a hiba meghatározásához. A Windows rendszerben sok fontos hibaüzenetet találhatunk a Event Viewer (Eseménynéző) alkalmazásban, amely segíthet feltárni, hogy mi okozza a problémát. A hibakódok és a részletes információk megismerésével könnyebben meghatározhatjuk, hogy melyik rendszerfolyamat vagy driver okozza a hibát.

Egyesek azt javasolják, hogy a LatencyMon programot is használjuk, amely segíthet feltárni, hogy melyik folyamat okozza a szaggatást. Érdemes lehet futtatni ezt a programot, amikor a probléma újra jelentkezik, hogy pontosan megállapíthassuk, mi okozza a hibát. Ha a LatencyMon nem talál semmilyen problémát, érdemes megnézni a rendszer log fájljait, hogy megtaláljuk a lehetséges hibákat.

Lehetséges megoldások a probléma kezelésére

Ha a DPC (Deferred Procedure Call) latency a probléma forrása, akkor néhány lépést érdemes követni a javítás érdekében. Az egyik leghatékonyabb megoldás az, ha a következő parancsokat futtatjuk PowerShell-ben vagy emelt szintű parancssorban:

sfc /scannow

DISM /Online /Cleanup-image /StartComponentCleanup

DISM /Online /Cleanup-image /RestoreHealth

Miután ezek a parancsok lefutottak, érdemes újraindítani a gépet, és megnézni, hogy megszűnt-e a probléma. Ha nem, érdemes megnézni a hibakódokat, mert azok segíthetnek a további hibaelhárításban.

A BIOS frissítése és a hardware állapot ellenőrzése

A BIOS frissítése sok esetben segíthet a rendszer stabilitásának növelésében, különösen, ha olyan hardveres problémák állnak fenn, amelyek nem oldódnak meg szoftveres úton. A BIOS frissítése előtt mindig ellenőrizd, hogy a legújabb verzió érhető el az alaplap gyártójának weboldalán, és győződj meg arról, hogy a frissítés biztonságos. A BIOS frissítés után érdemes megnézni, hogy a probléma továbbra is fennáll-e.

Összefoglalás

A hang- és kurzorszaggatás problémáját több tényező is okozhatja, de a leggyakoribb okok közé tartoznak a nem megfelelő illesztőprogramok, a DPC latency, és a hardveres inkompatibilitások. A rendszer log fájlok, a LatencyMon program, és a megfelelő BIOS frissítés segíthet a hiba pontos meghatározásában és a probléma megoldásában. Ha mindezek után a hiba továbbra is fennáll, érdemes lehet további hardverteszteket végezni, hogy kizárjuk a hardveres problémákat.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük