Az idei év március 1-jétől komoly változások várnak a diákokra és a szülőkre egyaránt. A Belügyminisztérium legújabb rendelete alapján a kompetenciamérések eredményeit osztályzatokra váltják, és az eredmények beleszámítanak majd az év végi jegyekbe, sőt a középfokú felvételiknél is mérlegelik őket. Sok szülő és pedagógus hangot adott már a rendelet ellen, és érdemes alaposan megvizsgálni, hogyan érinthet ez bennünket.
Miért történik ez a változás?
2025. március 1-jétől a kompetenciamérés nemcsak egy egyszerű teszt lesz, hanem a tanulók alapképességeinek mérésére szolgáló fontos eszközzé válik. A Belügyminisztérium és a köznevelési államtitkárság úgy látja, hogy ezzel a lépéssel a tesztelés valódi értéket kap, és egyben ösztönzi a diákokat arra, hogy komolyan vegyék a felméréseket.
A rendelet célja, hogy a tanulók számára világossá váljon, hogy a kompetenciamérés nemcsak egy kötelező, de fontos lépés is, amely hatással van a jövőjükre. A változás az év végi osztályzatok kialakításában is szerepet kap, hiszen az eredmények két jegynek fognak számítani, így közvetlen hatással lesznek a tanulók év végi értékelésére.
Miért ellenzik a változást a szülők és pedagógusok?
A változások hatásai már most érzékelhetők. A Szülői Hang és számos pedagógus és szakértő már a tervezett változásokat előre kritikával illette. Az ellenállás legfőbb oka, hogy a kompetenciamérések érdemjegyekké alakítása további stresszhelyzetet jelent a diákok számára, akik így még inkább versenyeznek majd egymással a legjobb eredmények eléréséért.
A szülők is aggodalmukat fejezték ki, hiszen az új rendelet további terheket ró rájuk is. A diákokat fel kell készíteni a mérésre, ami több időt és pénzt igényelhet. A középfokú felvételi és az év végi jegyek alapján történő elbírálás pedig még nagyobb versenyt eredményezhet, ami a gyerekeket fokozott nyomás alá helyezi. Sokan úgy vélik, hogy ezzel csökkenthetik a gimnáziumokba való bejutás esélyeit is, miközben egyre inkább előnybe kerülnek a technikumok.
A középfokú felvételik változása
Az új rendelet szerint a kompetenciamérések eredményei már a 2025/2026-os középiskolai felvételi eljárás során élesedik. A szülők és a tanárok szerint ez tovább nehezíti majd a gimnáziumokba való bejutást, mivel a mérés eredményei mostantól fontos tényezővé válnak. A felvételire jelentkező diákoknak nemcsak az érdemjegyekre kell koncentrálniuk, hanem a kompetenciamérések eredményeire is. Az osztályzatokkal együtt a felmérések érdemjegyei is befolyásolják a felvételit, ami újabb terhet jelenthet a diákokra és szüleikre egyaránt.
Miért fontos a kompetenciamérés szerepe a köznevelésben?
A kompetenciamérés célja, hogy felmérje a diákok alapképességeit, és visszajelzést adjon az oktatás minőségéről, az iskolák és pedagógusok munkájáról. A rendeletben szereplő intézkedések összhangban vannak a nemzetközi trendekkel is, és úgy tűnik, hogy a kormány célja a köznevelés hatékonyságának növelése. Az iskolák, pedagógusok és diákok közötti kapcsolat erősítése révén szeretnék biztosítani, hogy mindenki a lehető legjobb eredményeket érje el.
A jövő köznevelési tervei és a gimnáziumok helyzete
A kormányzat célja, hogy a jövőben egyre többen válasszanak technikumot a gimnáziumi képzés helyett. Ezzel a lépéssel az oktatási rendszer átalakítását tervezi, és a gimnáziumi képzés arányát csökkenteni kívánja. A jövőben a diákok számos lehetőséget kapnak arra, hogy a középiskolai felvételi eljárás során a kompetenciamérések eredményei mellett más tényezők is mérlegelésre kerüljenek. Az új szabályozás célja tehát a technikumok népszerűsítése, és a gimnáziumi bejutás feltételeinek szigorítása.
Hogyan érintheti ez a családokat?
A szülők számára a legnagyobb változás, hogy mostantól a gyerekeket nemcsak az iskolai teljesítményük, hanem a kompetenciaméréseken elért eredményeik alapján is értékelni fogják. Ez több stresszt és nyomást helyezhet a diákokra, akiknek a felméréseken túl a felvételi eljárásra is fel kell készülniük. Az új szabályozás számos kérdést vet fel, és sok szülő szeretné, ha a kormány ezt még egyszer átgondolná a jövőben.
Mi vár ránk március 1-jétől?
A március 1-jén életbe lépő új szabályozás nagy hatással lesz a köznevelésre, és sok kérdést felvet. A szülők, diákok és pedagógusok körében egyaránt sok az aggodalom, de az oktatás irányítói úgy vélik, hogy az új rendelet javítani fogja a köznevelés minőségét. Egyelőre még nem tudni, hogy a változások hogyan fogják befolyásolni az egyes iskolák munkáját, de az biztos, hogy mindenki számára új kihívásokat tartogatnak a jövőben.