Az Európai Unió végrehajtó szerve, az Európai Bizottság, jelentős bírságokat szabott ki két technológiai óriásra. Az Apple-nek 500 millió eurót, míg a Metának 200 millió eurót kell fizetnie a Digitális Piacok Törvénye (DMA) rendelkezéseinek megsértése miatt. Ez az uniós jogszabály betartatására tett egyik első komolyabb lépés, melynek keretében összesen 700 millió eurós büntetést róttak ki.
Az Apple esetében a probléma forrása az volt, hogy a cég korlátozta az alkalmazásfejlesztőket abban, hogy tájékoztassák a felhasználókat az App Store-on kívüli, potenciálisan olcsóbb fizetési lehetőségekről. A Bizottság megállapította, hogy ez a gyakorlat sérti a DMA előírásait, ezért kötelezte az Apple-t ezen akadályok megszüntetésére.
A Meta büntetésének hátterében a 2023 novemberében bevezetett, havidíjas, hirdetésmentes modell áll. A Bizottság vizsgálata szerint ez a „fizess vagy fogadd el a nyomon követést” típusú megoldás nem biztosított valódi választási lehetőséget azoknak a Facebook és Instagram felhasználóknak, akik nem egyeztek bele személyes adataik hirdetési célú felhasználásába. Bár a Meta később 5,99 euróra csökkentette a havidíjat, és egy állítólag kevesebb adatot használó hirdetési modellt is bevezetett (ennek vizsgálata még folyik), a bírság a 2024 márciusa és novembere közötti meg nem felelési időszakra vonatkozik.
Teresa Ribera, az EU versenyjogi biztosa hangsúlyozta, hogy a döntések egyértelmű üzenetet közvetítenek: a Bizottság komolyan veszi a DMA betartatását és szigorúan, de kiegyensúlyozottan lép fel a szabályszegőkkel szemben. Az eljárásokat az Egyesült Államokban is figyelemmel kísérték, és politikai feszültséget is okoztak. Mellékesen a Bizottság azt is megállapította, hogy a Facebook Marketplace alacsony üzleti felhasználói száma miatt (kevesebb mint 10 ezer 2024-ben) már nem esik a DMA kiemelt platformokra vonatkozó szabályai alá.