Google visszalépése: A harmadik féltől származó sütik maradnak a Chrome-ban

A Google jelentős stratégiai váltást hajtott végre: mégsem távolítja el a harmadik féltől származó sütiket (3PC) a Chrome böngészőből, ellentétben az elmúlt öt évben kommunikált terveivel. Ez a döntés azt jelenti, hogy a sokat emlegetett Privacy Sandbox kezdeményezés eredeti, sütik nélküli célja nem valósul meg a korábban elképzelt formában.

A technológiai óriás korábban, 2019-ben jelentette be a Privacy Sandbox projektet, amelynek fő célja az volt, hogy javítsa a felhasználók online adatvédelmét a harmadik féltől származó követősütik kivezetésével és új, adatvédelmet jobban tiszteletben tartó technológiák bevezetésével. Az elképzelés többszöri módosításon és halasztáson ment keresztül az évek során.

Anthony Chavez, a Google Privacy Sandbox alelnöke hivatalosan is bejelentette, hogy a vállalat meghallgatta az iparági szereplők – köztük kiadók, fejlesztők, hirdetők – és a szabályozó hatóságok visszajelzéseit. Ezek alapján egyértelművé vált, hogy a sütik teljes eltávolítása komoly ellenállásba ütközik, és eltérőek az álláspontok a legjobb továbblépési módról. A szabályozói aggályok és a folyamatban lévő trösztellenes vizsgálatok szintén hozzájárulhattak a döntéshez.

Bár a sütik maradnak az általános böngészési módban, a Privacy Sandbox projekt bizonyos elemei nem vesznek kárba. A Google tervezi, hogy a fejlesztéseket a Chrome Incognito módjába integrálja. Ez a privát böngészési mód már most is blokkolja a harmadik féltől származó sütiket, és a jövőben IP-címet elrejtő védelemmel is bővülhet a még erősebb adatvédelem érdekében, megnehezítve a felhasználók webhelyek közötti követését.

Emellett a cég továbbra is fejleszti a Privacy Sandbox API-kat, amelyek más módon támogathatják majd a webes ökoszisztémát, bár a sütik teljes kiváltása már nem elsődleges céljuk ebben a kontextusban. Az olyan korábbi alternatív megoldási javaslatok, mint a FLoC vagy a Topics API, amelyek a felhasználók csoportosításával vagy érdeklődési körök meghatározásával próbálták helyettesíteni a sütiket, jelen állás szerint nem válnak a Chrome alapértelmezett követési mechanizmusává.

Ez a stratégiai váltás rávilágít arra a komplex helyzetre, amelyben a Google-nak egyensúlyoznia kell a felhasználói adatvédelem iránti igény, az online hirdetési piac működőképességének fenntartása és a növekvő szabályozói nyomás között.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük