A magyar háztartásoknak 2024-ben mélyebben a zsebükbe kellett nyúlniuk a telekommunikációs szolgáltatásokért – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb, éves felméréséből. Az átlagos havi költés 11,8%-kal ugrott meg az előző évhez képest, elérve a 23 401 forintot. A kutatás rámutatott arra is, hogy egyre több háztartás (41%) fizet havonta 25 ezer forintnál is többet ezekért a szolgáltatásokért.
A drágulás minden szegmenst érintett. A legnagyobb tételt továbbra is a mobil hang- és adatszolgáltatások jelentik, melyekre átlagosan több mint 14 ezer forintot költöttek a háztartások havonta (10%-os növekedés). Jelentősen, 17%-kal drágult a helyhez kötött internet (átlagosan közel 6 ezer Ft) és a csak adatkapcsolatot nyújtó mobilinternet is (átlag 4200 Ft). A fizetős televíziós szolgáltatásokért 15%-kal kellett többet fizetni (átlag 5500 Ft), míg a vezetékes telefon díja 12%-kal emelkedett (átlag 2300 Ft).

Összesítve a piac mérete is jelentősen nőtt: a háztartások teljes havi telekommunikációs költése (streaming szolgáltatások nélkül) 2024-re meghaladta a 93 milliárd forintot, szemben a 2023-as 84 milliárddal. Ezen belül a mobilpiac dominanciája töretlen, a havi költés itt (készülékvásárlás és -törlesztés nélkül) megközelítette az 54 milliárd forintot. Ez közel 4 milliárdos növekedés egyetlen év alatt, melyből a hangalapú csomagok nagyjából 31 milliárdot, a kapcsolódó mobilinternet pedig 23 milliárdot tett ki.
A piac többi szegmensében is növekedést mértek: a fizetős televízióra fordított összeg havi 19 milliárd forintra (16,5 milliárdról), a helyhez kötött internetre költött összeg pedig 16,7 milliárd forintra (14 milliárdról) emelkedett. A csak adatforgalmat biztosító mobilinternet havi költése 1,1 milliárd forintra nőtt. Egyedül a vezetékes telefon piaca stagnált, itt a havi költés továbbra is 2,5 milliárd forint körül alakult.
Az NMHH jelentése nem tért ki részletesen a drágulás okaira, de valószínűsíthető, hogy a 2023 tavaszán a legtöbb szolgáltató által alkalmazott, nagyjából 15%-os inflációkövető díjkorrekció jelentősen hozzájárult a kiadások növekedéséhez. Ezt az ügyfelek is megérezték: a mobil-előfizetők 43%-a, a vezetékes internetezők 51%-a észlelt áremelést, melynek mértékét a többség 10-30% közé tette. Bár a 2025 tavaszi díjkorrekció mértéke már alacsonyabb (kb. 3,5-3,7%), a kormány a közelmúltban jelezte, hogy a háztartások terheinek csökkentése érdekében beavatkozást fontolgat, és önkéntes árcsökkentést vár a piaci szereplőktől.