Az Európai Unió újabb jelentős lépést tesz a fogyasztóvédelem és a fenntarthatóság erősítése érdekében a mobiltechnológiai piacon. Hamarosan egy olyan átfogó szabályozási keretrendszer lép életbe, amely alapjaiban változtathatja meg, hogyan vásárolunk okostelefonokat és táblagépeket. A cél egyértelmű: a vásárlók sokkal tájékozottabb döntéseket hozhassanak, és a gyártókat a tartósabb, könnyebben javítható eszközök tervezésére ösztönözzék. Ennek központi eleme egy új, kötelező információs címke lesz, amely minden, a szabályozás hatálya alá eső új készülék dobozán megtalálható lesz.
Ez az új címke, amely 2025. június 20-tól válik kötelezővé az újonnan piacra kerülő modellek esetében, hasonlítani fog a már jól ismert energiahatékonysági matricákhoz, de a tartalom jóval specifikusabb és részletesebb lesz a mobil eszközökre szabva. Nem csupán az energiafogyasztásról kapunk majd képet, hanem olyan kulcsfontosságú tulajdonságokról is, mint az akkumulátor élettartam várható hossza, a készülék fizikai ellenálló képessége (például por- és vízállóság, valamint ütésállóság), és ami talán az egyik legfontosabb újítás: a javíthatósági index. Ez utóbbi egy pontszám vagy értékelés formájában jelzi majd, mennyire könnyen és gazdaságosan orvosolhatók az esetleges meghibásodások.
A címke bevezetése mögött azonban szigorú minimumkövetelmények állnak, amelyeket a gyártóknak teljesíteniük kell ahhoz, hogy termékeiket egyáltalán forgalomba hozhassák az EU piacán. Ezek a kritériumok biztosítják, hogy a címkén szereplő információk valódi értéket képviseljenek. Az egyik legfontosabb ilyen előírás az akkumulátorokra vonatkozik: garantálniuk kell, hogy az telep legalább 800 teljes töltési ciklus után is megőrzi eredeti kapacitásának minimum 80%-át. Ez jelentős előrelépés a tervezett elavulás elleni küzdelemben.
A tartósság nem merül ki az akkumulátorban. Az eszközöknek bizonyos szintű fizikai védelmet is kell nyújtaniuk, ellenállva a kisebb leejtések okozta sérüléseknek, valamint por és víz behatolásának (ezt valószínűleg a meglévő IP-besorolási rendszerhez hasonlóan jelölik majd). A javíthatóság terén is komoly elvárások fogalmazódtak meg. A gyártóknak biztosítaniuk kell a legfontosabb cserealkatrészek elérhetőségét legfeljebb 5-10 munkanapon belüli szállítással, és ezeket az alkatrészeket a termék európai értékesítésének befejezését követően még legalább 7 évig kínálniuk kell. Ez óriási segítség lehet a felhasználóknak és a független szervizeknek egyaránt.
A hardveres követelményeken túl a szoftveres oldal sem maradt ki. A gyártók kötelesek lesznek legalább 5 évig biztosítani a szükséges biztonsági és funkcionális szoftverfrissítéseket az eszköz értékesítésének megkezdésétől számítva. Ezzel nemcsak a készülékek használati ideje nőhet meg jelentősen, de a felhasználók digitális biztonsága is javul. Továbbá, a professzionális javítóműhelyek számára hozzáférést kell biztosítani a javításhoz szükséges szoftveres eszközökhöz és firmware-hez is, megkönnyítve ezzel a szakszerű szervizelést.
Az új rendszer átláthatóságát az EU felügyelete garantálja. Bár az adatokat a gyártóknak kell szolgáltatniuk a címkékhez, ezeket egy független, a GSMArena és egy SmartViser nevű francia cég közreműködésével kidolgozott módszertan alapján ellenőrzik majd, biztosítva az információk pontosságát és megbízhatóságát. Ez a komplex szabályozás tehát nemcsak tájékoztat, hanem konkrét minimumsz준vonalakat is előír, hozzájárulva egy fenntarthatóbb és fogyasztóbarátabb mobilpiac kialakulásához Európában. A vásárlók számára ez azt jelenti, hogy a jövőben egyértelmű adatok alapján mérlegelhetik, melyik készülék éri meg jobban a pénzét hosszú távon, figyelembe véve annak várható élettartamát és javítási lehetőségeit.