Komoly átszervezések zajlanak a Meta virtuális és kiterjesztett valóság fejlesztéseivel foglalkozó Reality Labs részlegénél, amelyek sajnálatos módon elbocsátásokkal is járnak. A lépés több belsős csapatot érint, köztük az Oculus Studios munkatársait és a népszerű VR fitneszalkalmazás, a Supernatural mögött álló fejlesztőket is, akiket a Meta a Within cég 2023-as felvásárlásával szerzett meg.
A vállalat hivatalos kommunikációja szerint a cél a belső tartalomfejlesztési folyamatok hatékonyságának növelése és az erőforrások átcsoportosítása a jövőbeli, ígéretesebbnek tartott kevert valóságra (MR) épülő projektek felé. Ez a stratégiai irányváltás azt sugallja, hogy a cég talán kevésbé összpontosít már a tisztán virtuális valóságra épülő metaverzum vízióra, és inkább a fizikai és digitális világot ötvöző megoldásokban látja a jövőt.
Azonban a háttérben meghúzódó valós ok ennél jóval prózaibb: a Reality Labs súlyos pénzügyi nehézségekkel küzd. A divízió óriási veszteségeket termel; a 2024-es év utolsó negyedévében például közel 5 milliárd dolláros mínuszt hozott össze, miközben a bevétele alig haladta meg az 1 milliárd dollárt. Ez a fenntarthatatlan pénzügyi helyzet egyértelműen nyomást gyakorol a vállalatra, hogy racionalizálja működését és csökkentse költségeit ebben a szegmensben. A Facebook nevének Meta-ra változtatása óta a vállalat óriási összegeket ölt a metaverzum víziójába, de a jelek és a pénzügyi eredmények arra utalnak, hogy ez a befektetés egyelőre nem térül meg a remélt ütemben vagy formában.
Ami a népszerű Supernatural fitneszalkalmazást illeti, a Meta megerősítette, hogy az továbbra is működni fog, és a kedvelt edzőket sem érintik az elbocsátások. Ugyanakkor a felhasználóknak ritkább tartalomfrissítésekre kell számítaniuk. Kompenzációként az újonnan megjelenő edzésprogramok várhatóan többféle nehézségi szinten válnak majd elérhetővé, ami nagyobb rugalmasságot kínálhat a különböző fittségi szinten lévő felhasználók számára, szemben a korábbi egységes nehézségi fokozattal.
Ezek a lépések összességében egyértelműen jelzik, hogy a Meta kénytelen racionalizálni a kiadásait és felülvizsgálni korábbi, nagyszabású metaverzummal kapcsolatos terveit. A dollármilliárdok elégetése a virtuális világok építésére úgy tűnik, nem hozta meg a várt áttörést, és a cég most inkább a kézzelfoghatóbb, potenciálisan gyorsabban jövedelmező kevert valóság felé fordulhat. Az elbocsátások és a stratégiai fókuszváltás egyfajta kényszerű újraértékelés eredménye, válasz a piaci realitásokra és a befektetői elvárásokra.
Az elbocsátott munkatársak számára lehetőség nyílik más belső pozíciókra pályázni a Meta szervezetén belül, de az általános irány világos: a költségcsökkentés és az erőforrások hatékonyabb felhasználása most a legfőbb prioritás a Reality Labs számára. Kérdéses, hogy hosszú távon mi marad a Meta nagyszabású VR/MR ambícióiból. A Quest platform jövője, a belsős játékstúdiók sorsa és a különböző alkalmazások, mint a Supernatural további támogatottsága mind bizonytalansággal terhelt. A cég láthatóan kerüli annak nyílt beismerését, hogy a metaverzum koncepciója – legalábbis abban a formában, ahogyan azt eredetileg elképzelték és kommunikálták – nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, és nem hozta el a várt forradalmat a digitális interakciókban. A piac és a technológiai szektor szereplői most fokozottan figyelik, hogy a Meta következő lépései milyen irányt vesznek, és hogyan alakul a vállalat stratégiája a virtuális és kevert valóság terén a jövőben.