Pontosabb játékteljesítmény-mérés mindenki számára: Megérkezett az AMD ingyenes Frame Latency Meter eszköze

A modern számítógépes játékok világában a játékosok elvárásai jelentősen megnőttek a kezdeti időszakhoz képest, amikor még annak is örülni lehetett, ha egy program egyáltalán elindult. Ma már nem ritkák a 144 Hz feletti, sőt, akár 240 Hz vagy 360 Hz képfrissítésű monitorok, és a játékosok elvárják, hogy hardverük képes legyen ezeket kihasználni a lehető legsimább és legreszponzívabb élmény érdekében. A magas képkockasebesség (FPS) mellett azonban egyre nagyobb hangsúly kerül a rendszer- és bemeneti késleltetésre (latency), különösen a kompetitív játékok esetében, ahol minden ezredmásodperc számíthat.

Míg a képkockasebesség mérésére számos bevált szoftveres megoldás létezik – gondoljunk csak a videokártya-gyártók saját drivereszközeire, az MSI Afterburner/RivaTuner párosára vagy a Steam beépített számlálójára –, a pontos késleltetésmérés eddig komolyabb kihívást jelentett. Bár ezek az eszközök is képesek megmutatni az átlagos FPS-t, a játékélmény valódi folyamatosságáról sokkal többet árulnak el az úgynevezett 1% és 0.1% mélypontok. Ezek azt mutatják meg, hogy a legintenzívebb pillanatokban mennyire esik vissza a teljesítmény, ami sokszor zavaró akadozásként jelentkezik, még magas átlagos FPS mellett is. A bemeneti késleltetés – azaz az idő, ami az egérkattintástól vagy billentyűleütéstől a képernyőn megjelenő reakcióig eltelik – pontos mérése pedig gyakran speciális, külső hardveres eszközöket igényelt.

Ezen a területen hozott jelentős előrelépést az AMD a 2024 nyarának vége felé bemutatott, Frame Latency Meter nevű szoftverével. Ez egy teljesen ingyenes és, ami különösen fontos, nyílt forráskódú alkalmazás, amelynek célja, hogy bárki számára elérhetővé tegye a játékok teljesítményének mélyebb elemzését. A program nagy előnye, hogy nem csupán az AMD saját videokártyáival működik együtt, hanem támogatja az Nvidia GeForce és elméletileg az Intel Arc grafikus vezérlőket is, így rendkívül széles körben használható.

A Frame Latency Meter nemcsak a pillanatnyi és átlagos FPS értékeket képes rögzíteni, hanem a fent említett kritikus 1% és 0.1% mélypontokat is, valamint részletes adatokat szolgáltat a rendszer- és bemeneti késleltetésről. Ezáltal a játékosok és a hardveres tesztelők sokkal pontosabb képet kaphatnak arról, hogy egy adott beállítás vagy hardverkonfiguráció mellett milyen valós játékélményre számíthatnak. Különösen hasznos lehet ez olyan technológiák hatásának vizsgálatakor, mint az Nvidia Reflex vagy az AMD saját Anti-Lag megoldása, amelyek célja éppen a bemeneti késleltetés csökkentése.

Az eszköz használata meglepően egyszerű. Először is le kell tölteni a programot a hivatalos GitHub oldaláról. Fontos, hogy a mérni kívánt játék a számítógép elsődleges monitorán fusson teljes képernyős vagy ablakos teljes képernyős módban. Ezt követően el kell indítani a letöltött flm.exe fájlt, majd magát a játékot. A mérés elindításához és leállításához az ALT+T billentyűkombinációt kell használni. A mérés befejeztével a program egy könnyen értelmezhető formában jeleníti meg az összegyűjtött adatokat, beleértve az FPS és a késleltetési értékeket.

Bár a Frame Latency Meter által szolgáltatott késleltetési adatok pontossága értelemszerűen nem éri el a dedikált hardveres mérés szintjét (mint például az Nvidia LDAT eszköze), jelentős előrelépést jelent a korábbi, tisztán szoftveres becslésekhez képest. Kiválóan alkalmas arra, hogy a felhasználók kísérletezzenek a különböző grafikai beállításokkal, V-Sync opciókkal, képkocka-limitálási módszerekkel vagy a már említett késleltetéscsökkentő technológiákkal, és objektív adatok alapján döntsenek a számukra optimális konfigurációról. Az eszköz segítségével könnyen összehasonlítható, hogy egy-egy beállítás hogyan befolyásolja nemcsak a nyers képkockasebességet, hanem a játékélmény folyamatosságát és a rendszer válaszkészségét is. Használata különösen ajánlott azoknak a játékosoknak, akik szeretnek mélyebbre ásni a beállításokban és a lehető legtöbbet kihozni rendszerükből (tuning), legyen szó AMD, Nvidia vagy akár Intel alapú konfigurációról.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük