Mark Zuckerberg beismerő vallomása: A Facebook már nem a személyes kapcsolatoké, a céget per is fenyegeti

Mark Zuckerberg, a Meta vezetője, egy tanúvallomás során hivatalosan is elismerte, hogy a Facebook eredeti küldetése – a barátok és családtagok összekapcsolása – a múlté. A platform fókusza drasztikusan eltolódott, és ma már egészen más elvek mentén működik, mint amit a felhasználók korábban megszokhattak. Ez a beismerés egy olyan időszakban történt, amikor a vállalat komoly jogi kihívásokkal néz szembe.

Az Amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) ugyanis pert indított a Meta ellen, azzal vádolva a technológiai óriást, hogy versenyellenes módon vásárolta fel korábbi riválisait. A vádak középpontjában két kiemelten fontos akvizíció áll: az Instagram és a WhatsApp megszerzése. Az FTC szerint ezekkel a lépésekkel a Meta célja a piaci verseny torzítása és a potenciális konkurencia kiiktatása volt. Amennyiben a bíróság az FTC javára dönt, az komoly következményekkel járhat, akár arra is kényszeríthetik Zuckerberget, hogy megváljon ezektől a kulcsfontosságú és rendkívül népszerű alkalmazásoktól.

A peres eljárás, amely tavaly április óta van folyamatban, most érte el azt a pontot, ahol magát Zuckerberget is meghallgatták. Vallomásában egyértelművé tette, hogy a Facebook már nem elsősorban a személyes kapcsolatok ápolásának platformja. Ehelyett a hangsúly a tartalomfogyasztásra, a felkapott trendekre és az algoritmusok által személyre szabott hírfolyamokra helyeződött át. Ez a stratégiaváltás alapjaiban változtatta meg a Facebook működését és felhasználói élményét.

Az Instagram 2012-es, valamint a WhatsApp 2014-es felvásárlása központi eleme a pernek. Zuckerberg védekezésében arra hivatkozott, hogy ezek a platformok éppen a Meta által eszközölt jelentős befektetéseknek és fejlesztéseknek köszönhetik jelenlegi sikerüket és fennmaradásukat, sőt, nélkülözhetetlenné váltak a digitális térben. Az FTC azonban olyan belső e-maileket is bemutatott a bíróságnak, amelyek arra utalnak, hogy Zuckerberg kifejezetten „fenyegetésként” tekintett az akkor még független Instagramra, és annak semlegesítését „minden áron” el akarta érni. Hasonló felvásárlási kísérletek történtek más cégekkel is, mint például a Snap esetében, amelyre a Meta sikertelenül tett egy 6 milliárd dolláros ajánlatot.

A Meta azzal is érvel, hogy nincs monopolhelyzetben, hiszen olyan komoly versenytársakkal kell megküzdenie a piacon, mint a TikTok, a YouTube vagy a Reddit. Hangsúlyozzák továbbá, hogy minden korábbi akvizíciójuk a hatályos jogszabályoknak megfelelően, a szükséges hatósági jóváhagyásokkal történt, és ezek utólagos megkérdőjelezése, esetleges visszavonása igazságtalanul változtatná meg a piaci játékszabályokat.

A per várhatóan 2025 júliusáig fog tartani. Amennyiben az FTC nyeri meg a pert, az egy újabb eljárási szakaszt vonhat maga után, amelynek végeredménye akár az Instagram és a WhatsApp kényszereladása is lehet. A tét tehát óriási: nem csupán a Meta jövőbeli működése forog kockán, hanem az is, hogy a digitális óriásplatformok milyen szabályozási keretek között tevékenykedhetnek a jövőben. A Meta számára ez egy rendkívül kockázatos időszak, amely alapjaiban határozhatja meg a cég sorsát.

Photo by Ricky Carioti – Pool/Getty Images

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük