Miért árasztják el idegenek bejegyzései a Facebook hírfolyamodat?

Észrevetted már, hogy a Facebook hírfolyamod tele van olyan emberek és oldalak bejegyzéseivel, akiket nem is követsz? Nem vagy egyedül. Ez egy egyre gyakoribb jelenség, ami sok felhasználóban kelt értetlenséget és néha frusztrációt. Miért mutat a Facebook olyan tartalmakat, amelyek látszólag teljesen idegenek tőlünk? A válasz a platform összetett algoritmusában, a tartalomfogyasztási szokásainkban és a Facebook üzleti céljaiban rejlik.


A Facebook algoritmusa: a láthatatlan kéz a hírfolyam mögött

Ahhoz, hogy megértsük, miért látunk bizonyos tartalmakat, először is meg kell ismerkednünk a Facebook algoritmusával. Ez egy rendkívül bonyolult, folyamatosan változó matematikai képlet- és szabályrendszer, amelynek elsődleges célja, hogy a felhasználók számára a lehető legrelevánsabb és leginkább lebilincselő tartalmakat jelenítse meg. A cél kettős: egyrészt a felhasználói élmény javítása, másrészt pedig az, hogy a felhasználók minél több időt töltsenek a platformon, hiszen ez növeli a hirdetési bevételeket.

Hogyan működik a Facebook algoritmusa? Általános áttekintés

Amikor megnyitod a Facebookot, az algoritmus másodpercek töredéke alatt több ezer potenciális bejegyzést (barátoktól, követett oldalaktól, csoportokból és – ahogy látni fogjuk – idegen forrásokból) értékel ki. Minden egyes bejegyzés kap egyfajta „relevanciapontszámot” a te személyes profilodhoz viszonyítva. Azok a posztok kerülnek a hírfolyamod elejére, amelyek a legmagasabb pontszámot érik el.

Az algoritmus nem egyetlen monolitikus entitás, hanem több különböző modell és gépi tanulási rendszer együttese, amelyek különböző típusú tartalmakat (videók, képek, szövegek, linkek, Reels, Sztorik) és interakciókat kezelnek. A Facebook hivatalos kommunikációja szerint a céljuk az, hogy értelmes interakciókat (meaningful social interactions) generáljanak a felhasználók között.

A rangsorolási szignálok: Mi alapján dönt az algoritmus?

Az algoritmus számtalan úgynevezett rangsorolási szignált vesz figyelembe. Ezek azok az adatpontok és viselkedési minták, amelyek alapján megpróbálja kitalálni, mi érdekelhet téged. Néhány kulcsfontosságú szignál:

  1. Interakciók (Engagement): Mennyire valószínű, hogy kedvelni fogod, hozzászólsz, megosztod, vagy rákattintasz egy bejegyzésre. Az algoritmus figyeli, hogy korábban milyen típusú tartalmakkal és milyen módon léptél interakcióba. Ha például gyakran nézel videókat egy bizonyos témában, több hasonló videót fogsz látni.
  2. Relevancia (Relevance): Mennyire releváns a bejegyzés témája az érdeklődési köreidhez? Ezt az algoritmus a korábbi aktivitásaid (kedvelések, kommentek, keresések, csoporttagságok, követett oldalak) alapján méri fel. Ha sokat foglalkozol például a kertészkedéssel, nagyobb eséllyel látsz majd kertészeti témájú posztokat, akár idegen forrásból is.
  3. Időszerűség (Recency): Mennyire friss a bejegyzés? Bár nem ez az egyetlen szempont, a frissebb tartalmak általában előnyt élveznek, különösen a hírek és aktuális események esetében.
  4. Tartalomtípus (Content Type): Milyen típusú tartalmakkal (pl. videók, képek, linkek) szoktál a legtöbbet interakcióba lépni? Az algoritmus igyekszik ezeket előnyben részesíteni. Ha például a videós tartalmakat preferálod, több videót fogsz látni a hírfolyamodban.
  5. A posztolóval való kapcsolat erőssége (Relationship with the Poster): Ez a faktor elsősorban az ismerősöktől származó bejegyzéseknél fontos. Minél szorosabb a kapcsolatod valakivel (gyakori interakciók, közös ismerősök, megjelölések), annál valószínűbb, hogy látni fogod a posztjait. Idegenek esetében ez a szignál értelemszerűen hiányzik, itt más tényezők kerülnek előtérbe.
  6. „Információs érték” és „Szórakoztatás”: A Facebook egyre inkább próbálja azonosítani azokat a tartalmakat, amelyek a felhasználók szerint informatívak vagy szórakoztatóak, még akkor is, ha azok nem közvetlen ismerősöktől származnak. Ez a Facebook News Feed Values egyik alapelve.

Miért változik folyamatosan az algoritmus?

A Facebook algoritmusa nem statikus, hanem dinamikusan fejlődik. Ennek több oka van:

  • Felhasználói élmény javítása: A Facebook folyamatosan gyűjti a visszajelzéseket és elemzi a felhasználói viselkedést, hogy finomítsa az algoritmust, és még jobban személyre szabott élményt nyújtson.
  • Üzleti érdekek: A platform célja a felhasználói aktivitás és a platformon töltött idő maximalizálása, ami közvetlenül befolyásolja a hirdetési bevételeket. Az algoritmus változtatásai gyakran ezt a célt is szolgálják.
  • A platform integritásának védelme: A Facebook küzd a dezinformáció, az álhírek és a káros tartalmak terjedése ellen. Az algoritmus frissítései gyakran tartalmaznak olyan elemeket, amelyek ezeket a problémákat igyekeznek kezelni.
  • Új funkciók és tartalomtípusok: Amikor a Facebook új funkciókat (pl. Reels, Sztorik) vezet be, az algoritmust is módosítani kell, hogy ezek a tartalmak megfelelően integrálódjanak a hírfolyamba.

Miért látsz idegen posztokat a Facebookon? – Részletes okok

Most, hogy általános képet kaptunk az algoritmus működéséről, nézzük meg konkrétan, milyen mechanizmusok és okok vezetnek ahhoz, hogy ismeretlen személyektől vagy oldalaktól származó bejegyzések jelenjenek meg a hírfolyamodban.

1. „Javasolt Bejegyzések” (Suggested Posts / Suggested for You)

Ez talán a leggyakoribb és legdirektebb oka annak, hogy idegen tartalmakat látsz. A „Javasolt Bejegyzések” funkciót a Facebook kifejezetten arra tervezte, hogy olyan új tartalmakat, oldalakat és alkotókat fedezhess fel, akiket vagy amiket eddig nem követtél, de az algoritmus szerint érdekelhetnek téged.

  • Hogyan működik a javaslati rendszer? A javaslati rendszer rendkívül kifinomult, és számos adatforrásra támaszkodik:

    • Érdeklődési köreid: Az algoritmus elemzi azokat a témákat, amelyek iránt korábban érdeklődést mutattál (pl. oldalak, amelyeket kedveltél, csoportok, amelyekhez csatlakoztál, posztok, amelyekkel interakcióba léptél, kereséseid).
    • Korábbi interakcióid: Ha például gyakran kedvelsz utazással kapcsolatos képeket, a rendszer nagyobb valószínűséggel javasol majd népszerű utazási bloggerektől vagy utazási oldalaktól származó, általad nem követett bejegyzéseket.
    • Hasonló felhasználók tevékenységei: Az algoritmus figyeli, hogy a hozzád hasonló érdeklődésű felhasználók milyen, általad nem követett oldalakkal vagy személyekkel lépnek interakcióba, és ezek alapján is tehet javaslatokat.
    • Barátaid tevékenységei: Ha egy barátod kedvel egy oldalt, vagy interakcióba lép egy nyilvános poszttal, az növelheti annak az esélyét, hogy az adott oldal vagy poszt neked is javaslatként megjelenjen.
    • Helyadatok: Ha engedélyezted a helymeghatározást, a Facebook javasolhat helyi eseményeket, vállalkozásokat vagy népszerű helyi tartalmakat.
    • Általánosan népszerű tartalmak: Olyan posztok, amelyek rövid idő alatt nagy elérést és sok interakciót váltanak ki a platformon, nagyobb eséllyel kerülnek be a javaslatok közé, még akkor is, ha témájuk nem kapcsolódik szorosan a közvetlen érdeklődési köreidhez.
  • Miért erőlteti ezt a Facebook? A Facebooknak több oka is van a „Javasolt Bejegyzések” funkció előtérbe helyezésére:

    • Tartalomfelfedezés ösztönzése: Segít a felhasználóknak új, érdekes tartalmakra bukkanni, ami frissen tartja a hírfolyamot és megakadályozza az unalmat.
    • A platformon töltött idő növelése: Minél több releváns és érdekes tartalommal találkozik a felhasználó, annál több időt tölt a Facebookon.
    • Kisebb alkotók és oldalak támogatása: Lehetőséget ad kevésbé ismert, de minőségi tartalmat gyártó oldalaknak és személyeknek, hogy szélesebb közönséget érjenek el.
    • Hirdetési lehetőségek: Bár a javasolt bejegyzések nem direkt hirdetések, hozzászoktatják a felhasználókat ahhoz, hogy a hírfolyamukban nem csak ismerősöktől származó tartalmak jelennek meg. Ezáltal a fizetett hirdetések is kevésbé tűnnek idegennek.
  • Hogyan befolyásolhatod ezeket a javaslatokat? Minden javasolt bejegyzésnél általában találsz egy hárompontos menüt (⋮), ahol visszajelzést adhatsz. Kiválaszthatod, hogy „Nem érdekel ez a bejegyzés”, „Az összes bejegyzés elrejtése [XY]tól/től”, vagy néha konkrét témákat is megjelölhetsz, amelyekből kevesebbet szeretnél látni. Ez segít az algoritmusnak finomítani a jövőbeli javaslatait.

2. Nyilvános Posztok (Public Posts)

Sokan osztanak meg tartalmakat nyilvános (Public) beállítással. Ez azt jelenti, hogy bárki láthatja azokat, nem csak az ismerőseik, sőt, akár a Facebook platformon kívülről is elérhetővé válhatnak keresőmotorokon keresztül.

  • Hogyan kerülnek ezek a hírfolyamodba?
    • Barátok interakciói: Ha egy ismerősöd kedvel egy nyilvános posztot, hozzászól, vagy megosztja azt, ez a tevékenység (és maga a poszt is) megjelenhet a te hírfolyamodban. A Facebook logikája szerint, ha a barátodat érdekli, talán téged is érdekelhet.
    • Nagy elérést generáló posztok: A különösen népszerű, virális nyilvános posztok (pl. mémek, fontos hírek, megható történetek) gyakran bekerülnek a szélesebb körű terjesztésbe, és megjelenhetnek olyan felhasználók hírfolyamában is, akik nem kapcsolódnak közvetlenül a posztolóhoz.
    • Hírértékű események, közéleti szereplők posztjai: Politikusok, hírességek, újságírók gyakran osztanak meg nyilvános posztokat, amelyek széles közönséghez jutnak el, különösen, ha aktuális témákról van szó.
    • Keresés és felfedezés: Ha rákeresel egy témára vagy személyre, és az illetőnek vannak nyilvános posztjai, azok megjelennek a találatok között, és az algoritmus később hasonló témájú nyilvános tartalmakat is javasolhat.

3. Csoportokban Megosztott Tartalmak (Posts in Public/Open Groups You Are Not a Member Of)

A Facebook csoportok fontos közösségi terekké váltak. Még ha nem is vagy tagja egy adott csoportnak, találkozhatsz az ottani tartalmakkal.

  • Javaslatok nyitott vagy nyilvános csoportokból: Ha egy csoport témája illeszkedik az érdeklődési körödhöz (amit az algoritmus a fent említett szignálok alapján állapít meg), a Facebook javasolhat bejegyzéseket ezekből a csoportokból. Ez egy módja annak, hogy új, releváns közösségeket fedezz fel.
  • Barátaid tevékenységei csoportokban: Ha egy ismerősöd tagja egy nyilvános csoportnak és ott aktív (posztol, kommentel, reagál), ezek a tevékenységek vagy maguk a csoportposztok is megjelenhetnek a hírfolyamodban, különösen, ha a csoport témája releváns lehet számodra.
  • „Felfedezés” fül: A Facebook „Felfedezés” (Explore Feed) vagy hasonló nevű szekciói gyakran emelnek ki népszerű tartalmakat nyilvános csoportokból.

4. Oldalak Posztjai (Posts from Pages You Don’t Follow)

Hasonlóan a „Javasolt Bejegyzésekhez”, a Facebook olyan oldalak (Pages) tartalmait is a figyelmedbe ajánlhatja, amelyeket nem követsz, de az algoritmus szerint érdekesek lehetnek számodra.

  • Mechanizmus: Ez nagyon hasonlóan működik, mint a személyes profiloktól származó javasolt bejegyzések. Az algoritmus elemzi az oldal témáját, a posztok típusát, a többi felhasználó interakcióit az oldallal, és a te saját érdeklődési köreidet.
  • Barátok által kedvelt/megosztott oldalak posztjai: Ha több ismerősöd is kedvel egy adott oldalt, vagy gyakran interakcióba lép annak tartalmaival, az oldal posztjai nagyobb eséllyel jelennek meg a te hírfolyamodban is „javaslatként”.
  • Népszerű vagy feltörekvő oldalak: A Facebook algoritmusa időnként kiemelhet olyan oldalakat, amelyek gyorsan növekvő népszerűségnek örvendenek, vagy egy adott témában kiemelkedő tartalmat szolgáltatnak.

5. Fizetett Hirdetések és Szponzorált Tartalmak (Paid Ads and Sponsored Content)

Bár ezeket a Facebook általában egyértelműen megjelöli („Szponzorált”, „Hirdetés”), technikailag ezek is idegen forrásokból származó tartalmak. A hirdetők azért fizetnek a Facebooknak, hogy bejegyzéseik eljussanak egy meghatározott célközönséghez.

  • Célzás: A hirdetések megjelenítése rendkívül kifinomult célzási rendszeren alapul. A hirdetők kiválaszthatják a célközönséget demográfiai adatok (kor, nem, lakóhely), érdeklődési körök (a Facebookon végzett tevékenységek alapján), viselkedési minták (pl. online vásárlási szokások, használt eszközök típusa) és még sok más szempont alapján.
  • Miért releváns ez a témánkhoz? Mert hozzájárul ahhoz az általános képhez, hogy a hírfolyamunkban nem csak ismerősöktől származó tartalmak vannak. Minél jobban céloznak egy hirdetést, annál inkább tűnhet „organikus” javaslatnak, még ha fizetett is. A Facebook célja, hogy a hirdetések minél zökkenőmentesebben illeszkedjenek a felhasználói élménybe.

6. Barátok Barátainak Tevékenységei (Friends of Friends’ Activity)

Ez egy régebbi, de még mindig létező mechanizmus. Ha egy barátod interakcióba lép egy olyan személlyel (akit te nem ismersz) vagy oldallal, akit/amit te nem követsz, esetenként láthatod ezt a tevékenységet vagy magát a posztot is, különösen, ha a poszt nyilvános.

  • Adatvédelmi beállítások szerepe: Ennek a láthatósága nagyban függ a barátod barátjának adatvédelmi beállításaitól (ki láthatja a posztjait, illetve ki láthatja, hogy mások interakcióba lépnek a posztjaival).
  • A „társas felfedezés” elve: A Facebook itt arra épít, hogy a barátaid barátai potenciálisan a te ismerőseid is lehetnek, vagy legalábbis közös érdeklődési pontjaitok lehetnek.

7. Helyalapú Javaslatok (Location-Based Suggestions)

Ha engedélyezed a Facebook számára a helyadataidhoz való hozzáférést, az algoritmus ezt is felhasználhatja arra, hogy releváns tartalmakat javasoljon.

  • Példák:
    • Események a közeledben: Koncertek, fesztiválok, helyi rendezvények.
    • Helyi vállalkozások posztjai: Éttermek, üzletek ajánlatai.
    • Közeli hírek vagy népszerű helyi témák: Olyan posztok, amelyek a te aktuális tartózkodási helyedhez kapcsolódnak és népszerűek a környéken élők körében.

8. Az „Emberek, Akiket Ismerhetsz” (People You May Know) Funkció Hatása

Bár ennek a funkciónak az elsődleges célja az, hogy új ismerősöket javasoljon, áttételesen befolyásolhatja a hírfolyamodat. Ha a rendszer nagyon relevánsnak ítél egy potenciális ismerőst, és az illetőnek vannak népszerű nyilvános posztjai, elképzelhető, hogy ezekből is mutat egy-kettőt, mintegy „tesztelve” az érdeklődésedet, még mielőtt ténylegesen ismerősök lennétek. Ez azonban ritkább jelenség.

9. A Facebook Céljai a Tartalomdiverzifikációval

A fentieken túl a Facebooknak stratégiai céljai is vannak azzal, hogy a hírfolyamot ne csak a közvetlen ismerősök és követett oldalak tartalmaival töltse fel:

  • Az „információs buborék” (filter bubble) megtörésének kísérlete: Bár sok kritika éri a Facebookot (és más közösségi platformokat) az úgynevezett visszhangkamrák és szűrőbuborékok létrehozásáért vagy erősítéséért, a javaslati rendszerek elvileg lehetőséget adnak arra, hogy új nézőpontokkal és témákkal találkozz. Hogy ez a gyakorlatban mennyire valósul meg, az vita tárgya.
  • Új érdeklődési körök felfedeztetése: A platform célja, hogy folyamatosan új és érdekes tartalmakat kínáljon, amelyek lekötik a felhasználót, és esetleg új hobbikra, érdeklődési területekre irányítják a figyelmét.
  • A platformon töltött idő maximalizálása: Minél változatosabb és személyre szabottabb a tartalomkínálat, annál valószínűbb, hogy a felhasználók tovább maradnak és gyakrabban térnek vissza.
  • Nagyobb elköteleződés generálása: Az új, érdekes tartalmak több interakciót (kedvelés, komment, megosztás) válthatnak ki, ami az algoritmus számára pozitív szignál, és tovább táplálja a rendszert.

Hogyan kezelheted az idegen posztok megjelenését?

Bár teljesen megszüntetni valószínűleg nem lehet az idegen posztok megjelenését (hiszen ez a platform jelenlegi működési logikájának része), számos eszközöd van arra, hogy befolyásold, milyen típusú és mennyi ilyen tartalommal találkozol. A Facebook Súgóközpontja is nyújt ebben iránymutatást.

  1. A „Miért látom ezt a bejegyzést?” opció használata: Minden Facebook bejegyzésnél (beleértve a javasoltakat és a hirdetéseket is) a jobb felső sarokban található három pontra (⋮) kattintva elérhető egy „Miért látom ezt a bejegyzést?” (Why am I seeing this post?) opció. Ez részletesebb magyarázatot adhat arról, hogy az adott tartalom miért jelent meg neked (pl. „XY barátod kedvelte ezt”, „Ez egy népszerű bejegyzés a régiódban”, „Érdeklődhetsz a [Téma] iránt”). Ez segít megérteni a logika mögött.

  2. Bejegyzések elrejtése, szerzők letiltása/követésének megszüntetése:

    • „Bejegyzés elrejtése” (Hide post): Ha egy konkrét poszt nem tetszik, elrejtheted. Ez jelzés az algoritmusnak, hogy hasonló tartalmakból kevesebbet szeretnél látni.
    • „Az összes bejegyzés elrejtése [XY]tól/től” (Hide all from [User/Page]): Ha egy adott személytől vagy oldaltól (akit nem követsz) rendszeresen látsz nem kívánt javasolt posztokat, ezzel a lehetőséggel tartósan elrejtheted az adott forrásból származó további javaslatokat.
    • Snooze / Szundi: Ideiglenesen elnémíthatsz egy személyt, oldalt vagy csoportot 30 napra.
    • Letiltás (Block): Radikálisabb megoldás, de ha egy adott felhasználó (még ha idegen is) tartalmai zavaróak, letilthatod, így semmilyen formában nem fogsz tőle tartalmat látni, és ő sem a tiedet.
  3. Visszajelzés küldése a Facebooknak a javaslatokról: A javasolt bejegyzéseknél gyakran vannak specifikusabb visszajelzési lehetőségek, mint például „Nem érdekel ez a téma”, „Túl sok bejegyzést látok erről a témáról”, „Ez sértő vagy nem megfelelő”. Ezek a visszajelzések közvetlenül tanítják az algoritmust a preferenciáidról.

  4. A Hírfolyam beállításainak testreszabása (Feed Preferences): A Facebook beállításai között (általában a „Beállítások és adatvédelem” -> „Hírfolyam-beállítások” vagy hasonló menüpont alatt) találhatsz eszközöket a hírfolyamod finomhangolására:

    • Kedvencek (Favorites): Megjelölheted azokat az ismerősöket és oldalakat (maximum 30), akiknek a posztjait mindenképpen látni szeretnéd, és ezek előrébb fognak kerülni a hírfolyamodban.
    • Követés megszüntetése (Unfollow): Ha vannak olyan ismerőseid vagy oldalaid, akiket/amiket követsz, de nem szeretnéd látni a posztjaikat, anélkül hogy törölnéd őket az ismerőseid közül vagy megszüntetnéd az oldal kedvelését, egyszerűen megszüntetheted a követésüket. Ez csökkenti a „zajt” a hírfolyamodban, és több helyet adhat más tartalmaknak (akár javasoltaknak is, de legalább a számodra érdekesebbeknek).
    • Újracsatlakozás (Reconnect): Itt láthatod azokat, akiktől korábban megszüntetted a követést, és újra követheted őket.
  5. Adatvédelmi beállítások átnézése: Bár közvetlenül nem befolyásolja az idegen posztok számát, az adatvédelmi beállításaid (pl. ki láthatja, hogy te miket kedvelsz vagy kommentelsz) befolyásolhatják, hogy a te tevékenységeid alapján másoknak milyen javaslatok jelennek meg.

  6. Harmadik féltől származó böngészőbővítmények (óvatosan!): Léteznek böngészőbővítmények, amelyek azt ígérik, hogy jobban kontrollálhatod a Facebook hírfolyamodat, például kiszűrheted a javasolt posztokat vagy a hirdetéseket. Ezekkel azonban érdemes óvatosan bánni, mivel adatbiztonsági kockázatot jelenthetnek, és a Facebook Általános Szerződési Feltételeibe is ütközhet a használatuk. Mindig ellenőrizd a bővítmények megbízhatóságát és engedélyeit.


Az idegen tartalmak előnyei és hátrányai

Az, hogy a Facebook algoritmus idegen tartalmakat is a hírfolyamunkba juttat, nem egyértelműen jó vagy rossz dolog. Vannak előnyei és hátrányai is.

Előnyök:

  • Új perspektívák és információk felfedezése: Találkozhatsz olyan gondolatokkal, hírekkel, alkotókkal, amelyekkel egyébként nem kerültél volna kapcsolatba. Ez bővítheti a látókörödet.
  • Új közösségekhez való csatlakozás lehetősége: Felfedezhetsz olyan csoportokat vagy oldalakat, amelyek hasonló érdeklődésű emberekkel kötnek össze.
  • Szórakozás és unaloműzés: Az új, váratlan tartalmak szórakoztatóak lehetnek és változatosságot vihetnek a hírfolyamba.
  • Inspiráció: Kreatív ötleteket, új hobbikat vagy inspiráló történeteket ismerhetsz meg.

Hátrányok:

  • Információs túlterhelés: Túl sok, nem mindig releváns tartalommal találkozhatsz, ami fárasztó és időpazarló lehet.
  • Irreleváns tartalmak: Az algoritmus nem tévedhetetlen, és gyakran mutathat olyan posztokat, amelyek egyáltalán nem érdekelnek.
  • Félretájékoztatás (fake news) kockázata: Bár a Facebook igyekszik küzdeni ellene, a javasolt tartalmak között is felbukkanhatnak álhírek vagy manipulatív információk. Fontos a kritikus szemlélet.
  • Polarizáció: Ha az algoritmus csak olyan idegen tartalmakat mutat, amelyek megerősítik a meglévő nézeteidet, az tovább mélyítheti az információs buborékokat, ahelyett, hogy megtörné azokat.
  • A személyes hírfolyam „felhígulása”: Sok felhasználó úgy érzi, hogy elveszíti az irányítást a hírfolyama felett, és a barátoktól, családtól származó fontos bejegyzések háttérbe szorulnak a javasolt tartalmak és hirdetések miatt.
  • Negatív érzelmek kiváltása: Nem minden idegen tartalom pozitív. Találkozhatsz felkavaró, vitát generáló vagy egyszerűen csak irritáló posztokkal is.

A jövő: hogyan alakulhat a tartalomszűrés a Facebookon?

A tartalomajánló rendszerek folyamatosan fejlődnek. Néhány trend, ami a jövőben befolyásolhatja, hogyan és miért látunk idegen posztokat:

  • Mesterséges intelligencia (MI) és gépi tanulás fejlődése: Az MI egyre jobban képes lesz megérteni a tartalmak kontextusát, a felhasználói szándékokat és érzelmeket, ami elvileg pontosabb és relevánsabb javaslatokhoz vezethet.
  • Nagyobb felhasználói kontroll iránti igény: Valószínűleg nőni fog az igény arra, hogy a felhasználók részletesebben és könnyebben szabályozhassák, milyen típusú tartalmakat szeretnének látni, és milyeneket nem. A Facebooknak erre reagálnia kell, hogy fenntartsa a felhasználói elégedettséget.
  • Adatvédelmi szabályozások hatása: Az egyre szigorodó adatvédelmi törvények (pl. GDPR) befolyásolhatják, hogy a Facebook milyen adatokat használhat fel a célzáshoz és a javaslatokhoz, ami változásokat hozhat a javaslati rendszerek működésében.
  • Fókusz a „jóllétre” (Well-being): A közösségi média platformok egyre nagyobb hangsúlyt fektethetnek arra, hogy a tartalmak ne csak lekössék, hanem pozitívan is hassanak a felhasználók mentális egészségére. Ez befolyásolhatja a javasolt tartalmak típusát.
  • A „Metaverzum” és új interakciós formák: Ahogy a Facebook (Meta) a metaverzum felé mozdul, új típusú tartalmak és interakciós formák jelenhetnek meg, amelyekhez újfajta ajánlórendszerekre lesz szükség.

Összegzés

A Facebook hírfolyamodban megjelenő idegen posztok tehát egy komplex jelenség eredményei, amelyet a platform algoritmusa, a „Javasolt Bejegyzések” funkció, a nyilvános tartalmak terjedése, a csoportdinamikák, a fizetett hirdetések és a Facebook azon törekvése vezérel, hogy minél több időt tölts a platformon, és minél több tartalommal lépj interakcióba. Bár ez a jelenség néha zavaró lehet, fontos megérteni a mögötte húzódó okokat, és kihasználni a rendelkezésre álló eszközöket a hírfolyamod testreszabására. A tudatos médiafogyasztás és a Facebook beállításainak aktív kezelése segíthet abban, hogy a közösségi média élményed valóban személyre szabott és értékes legyen.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük