A Facebook rejtélyes ismerősajánlásai: Hogyan talál rád valakit közös ismerősök nélkül?

A Facebook „Emberek, akiket ismerhetsz” (People You May Know – PYMK) funkciója sokak számára egyszerre lenyűgöző és néha kissé nyugtalanító. Különösen akkor merül fel a legtöbb kérdés, amikor a platform olyan személyeket aján ismerősnek, akikkel látszólag semmilyen közös kapcsolati pontunk nincs. Hogyan lehetséges ez? Milyen rejtett mechanizmusok működhetnek a háttérben, amelyek lehetővé teszik a Facebook számára, hogy ilyen, első pillantásra véletlenszerűnek tűnő, mégis néha meglepően pontos javaslatokat tegyen?


Az ismerősajánló rendszer alapjai: Több mint puszta véletlen

Mielőtt rátérnénk a közös ismerősök nélküli ajánlásokra, fontos megérteni, hogy a Facebook algoritmusa alapvetően egy komplex, többváltozós rendszert használ az ismerősök ajánlására. A legnyilvánvalóbb és leggyakrabban említett tényező a közös ismerősök megléte. Ha két felhasználónak sok közös barátja van, nagy a valószínűsége, hogy ők is ismerik egymást. Az algoritmus azonban ennél sokkal kifinomultabb.

Figyelembe veszi a hálózati kapcsolatokat is, mint például:

  • Iskolák és munkahelyek: Ha ugyanabba az iskolába jártatok vagy ugyanannál a cégnél dolgoztok/dolgoztatok (és ezt megadtátok a profilotokon).
  • Helyadatok: Ha ugyanabban a városban éltek vagy gyakran tartózkodtok hasonló helyeken.
  • Csoporttagságok: Ha tagjai vagytok ugyanazoknak a Facebook-csoportoknak.
  • Események: Ha részt vettetek vagy érdeklődtök ugyanazon események iránt.
  • Oldalkedvelések: Ha hasonló oldalakat kedveltek.
  • Feltöltött kontaktlisták: Ha engedélyeztétek a Facebook számára a telefonkönyvetek vagy e-mail címlistátok elérését.

Ezek a tényezők együttesen alkotják az ajánlási rendszer gerincét. De mi történik akkor, amikor a Facebook olyasvalakit aján, akivel látszólag semmi ilyen közös pontunk nincs? Itt lépnek be a képbe a mélyebb, kevésbé nyilvánvaló adatforrások és következtetések.


Ismerősajánlások közös ismerősök nélkül: A lehetséges háttértényezők részletes vizsgálata

Amikor a Facebook olyan személyt aján, akivel nincsenek közös barátaink, az algoritmus valószínűleg más típusú adatkapcsolatokra és mintázatokra támaszkodik. Nézzük meg a legfontosabbakat:

  1. Helyadatok precíziós felhasználása (Location Data) A Facebooknak többféleképpen is hozzáférése lehet a helyadatainkhoz, amennyiben erre engedélyt adtunk:

    • GPS adatok a mobilalkalmazásból: Ha a Facebook alkalmazásnak engedélyeztük a helymeghatározást, akkor rendkívül pontos információkkal rendelkezhet arról, hogy merre járunk. Ha két felhasználó gyakran tartózkodik ugyanazon a földrajzi koordinátán vagy annak közvetlen közelében (pl. ugyanaz a kávézó, edzőterem, irodaház), még ha nem is egy időben, az algoritmus feltételezheti, hogy valamilyen kapcsolat lehet közöttük.
    • Wi-Fi hálózatok és Bluetooth jelek: A Facebook felhasználhatja azokat a Wi-Fi hálózatokat, amelyekhez csatlakozunk, vagy a közelünkben lévő Bluetooth eszközöket is a tartózkodási helyünk finomítására. Ha két telefon rendszeresen ugyanazokat a Wi-Fi hálózatokat „látja”, vagy ugyanazokhoz csatlakozik, az szintén egy lehetséges kapcsolódási pont.
    • IP cím alapú helymeghatározás: Bár kevésbé pontos, mint a GPS, az IP címünk is utalhat a hozzávetőleges tartózkodási helyünkre (város, régió). Ha két felhasználó gyakran jelentkezik be azonos vagy közeli IP-cím tartományokból (pl. egyetemi campus, nagy irodaház közös internetszolgáltatása), ez is egy jel lehet az algoritmus számára.
    • Bejelentkezések (Check-ins) és helymegjelölések: Ha manuálisan bejelentkezünk helyekre vagy fotóinkhoz helyszínt adunk meg, ezek explicit adatokat szolgáltatnak a Facebooknak. Ha két ember gyakran jelentkezik be ugyanazokról a helyekről, még ha nincs is közös ismerősük, az algoritmus ezt figyelembe veheti. A Facebook hivatalosan azt állítja, hogy a pontos helyadatokat nem használja közvetlenül az ismerősajánlásokhoz oly módon, hogy „aki a közeledben volt, azt ajánljuk”. Ugyanakkor a helyadatokból származó általánosabb mintázatok (pl. közös város, gyakran látogatott környékek) közvetve befolyásolhatják az ajánlásokat, például közös érdeklődési körű csoportok vagy események ajánlásán keresztül, amelyek tagjai között aztán megjelenhetnek az ismerősajánlások. Erről egy érdekes angol nyelvű cikk olvasható a Gizmodo oldalán: Facebook Is Using Your Phone’s Location to Suggest New Friends (Update: Facebook Denies). Bár a cikk régebbi és a Facebook tagadta a direkt felhasználást, a téma továbbra is releváns a felhasználói tapasztalatok alapján.
  2. Feltöltött kontaktlisták kölcsönös egyezései (Uploaded Contacts) Ez az egyik leggyakoribb és legkevésbé átlátható módja annak, ahogyan a Facebook összekapcsolhat embereket közös ismerősök nélkül.

    • A te feltöltött listád: Ha engedélyezted a Facebooknak, hogy hozzáférjen a telefonod névjegyzékéhez vagy e-mail kapcsolataidhoz, a Facebook tudni fogja azoknak az embereknek az elérhetőségeit, akiket te ismersz (még ha ők nincsenek is a Facebookon, vagy nincsenek veled ismerős viszonyban ott).
    • Más felhasználó feltöltött listája: Ha egy másik felhasználó, akit te nem ismersz a Facebookon (de ő ismer téged a való életben és elmentette a telefonszámodat vagy e-mail címedet), feltölti a saját kontaktlistáját, és a te elérhetőséged szerepel benne, a Facebook tudomást szerez erről a „külső” kapcsolatról. A kulcsfontosságú pont itt az, hogy ha a te telefonszámod vagy e-mail címed (amelyet megadtál a Facebook profilodhoz, akár láthatóan, akár rejtve) szerepel valaki más feltöltött kontaktlistájában, a Facebook feltételezheti, hogy ismeritek egymást, még akkor is, ha nincs semmilyen más látható kapcsolatotok a platformon belül. Ezért fordulhat elő, hogy egy régi, elfeledett ismerős, akivel évek óta nem beszéltél, de a számod még megvan neki, hirtelen megjelenik az ajánlások között. A Facebook adatvédelmi beállításaiban kezelheted a kontaktlista feltöltését, de a mások által feltöltött listákra nincs közvetlen rálátásod.
  3. Profilinformációk mélyebb egyezései (Profile Information Overlaps) Az algoritmus nemcsak a közvetlen egyezéseket (pl. ugyanaz az iskola pontosan ugyanabban az időszakban) veszi figyelembe, hanem a lazább kapcsolódásokat is.

    • Oktatási és munkahelyi adatok: Még ha nem is jelöltétek be egymást ismerősnek, de mindketten megadtátok ugyanazt az egyetemet (akár más karon, más időszakban) vagy egy nagyobb vállalatot (akár más részlegen, más időben), az algoritmus ezt „gyenge jelként” értékelheti. Különösen, ha ez más tényezőkkel (pl. lakóhely közelsége) is párosul.
    • Lakóhely (jelenlegi és korábbi): Ha mindketten ugyanabban a kisebb városban éltek, vagy korábban ugyanott éltetek, ez is egy kapcsolódási pont lehet.
    • Érdeklődési körök és tevékenységek a profilban: Bár ez inkább a közös oldalkedvelésekhez és csoporttagságokhoz kapcsolódik, a profilban megadott egyéb érdeklődési körök, hobbik is finomíthatják az ajánlási modellt.
  4. Közös csoporttagságok és eseményrészvételek (Groups and Events) Ez egy erősebb jel, még ha nincs is direkt közös ismerős.

    • Csoportok: Ha tagjai vagytok egy specifikus, kisebb létszámú csoportnak (pl. egy ritka hobbi csoportja, egy adott környék lakóinak csoportja), az algoritmus nagyobb valószínűséggel ajánlja a csoport többi aktív tagját, feltételezve a közös érdeklődést és potenciális ismeretséget.
    • Események: Ha mindketten jeleztétek, hogy részt vesztek egy adott eseményen, vagy érdeklődtök iránta (még ha online eseményről is van szó), a Facebook összekapcsolhat benneteket. Ez különösen igaz lehet, ha az esemény után interakcióba léptek az esemény oldalával vagy más résztvevőkkel.
  5. Profilmegtekintések és keresések (Profile Views and Searches – Spekulatív) Ez egy nagyon vitatott terület. A Facebook hivatalosan következetesen tagadja, hogy a profilmegtekintéseket felhasználná az ismerősajánlásokhoz. Állításuk szerint az, hogy ki nézi meg a profilodat, nem befolyásolja, hogy kit ajánlanak neked, és fordítva. Ennek ellenére sok felhasználó számol be olyan tapasztalatokról, hogy miután rákerestek valakire, vagy megtekintették valakinek a profilját (akivel semmi más kapcsolatuk nincs), az illető hamarosan megjelent az ajánlásaik között, vagy ők jelentek meg az övében. Lehetséges magyarázatok erre a felhasználói tapasztalatra a Facebook tagadása ellenére:

    • Véletlen egybeesés: A Facebook algoritmusa annyi más tényezőt használ, hogy könnyen előfordulhat véletlen egybeesés.
    • Közvetett kapcsolatok: Lehet, hogy a keresés vagy profilmegtekintés egybeesett egy másik, rejtett kapcsolódási pont aktivizálódásával (pl. valaki más épp akkor töltötte fel a kontaktlistáját, amin mindketten szerepeltek).
    • Harmadik féltől származó adatok: Bár a Facebook ezt is tagadja az ismerősajánlások kontextusában, elméletileg lehetséges, hogy más weboldalakon vagy alkalmazásokban végzett tevékenységek (ha azok összeköttetésben állnak a Facebookkal, pl. Facebook Pixel használatával) közvetve befolyásolhatnak bizonyos belső rangsorolási mechanizmusokat. Fontos hangsúlyozni, hogy a profilmegtekintéseken alapuló ajánlás hivatalosan nem megerősített, és a Facebook ezt aktívan cáfolja.
  6. Árnyékprofilok és következtetett kapcsolatok (Shadow Profiles and Inferred Connections) A „shadow profile” (árnyékprofil) egy olyan fogalom, amely arra utal, hogy a Facebook adatokat gyűjthet olyan emberekről is, akik nem is regisztráltak a platformra, vagy olyan regisztrált felhasználókról, akik bizonyos adatokat nem osztottak meg magukról. Ezt más felhasználók által feltöltött kontaktlisták, e-mailek, fotók (és az azokon esetleg felismert arcok) alapján teheti meg. Ha például ‘A’ felhasználó feltölti a kontaktlistáját, amin szerepel ‘B’ személy telefonszáma (aki nincs fent Facebookon), és ‘C’ felhasználó (aki fent van Facebookon, de nem ismeri ‘A’-t) szintén feltölti a listáját, amin szintén szerepel ‘B’ telefonszáma, akkor a Facebook következtethet arra, hogy ‘A’ és ‘C’ között valamilyen kapcsolat lehet ‘B’ személyén keresztül, még ha ‘B’ nincs is jelen a platformon. Ha később ‘B’ regiszál a Facebookra ugyanazzal a telefonszámmal, hirtelen ajánlást kaphat ‘A’-ra és ‘C’-re. Ez a mechanizmus rendkívül összetett és adatvédelmi szempontból aggályos lehet, de megmagyarázhat néhány igazán meglepő ajánlást.

  7. Kapcsolt fiókok (Linked Accounts) Ha más Meta tulajdonú szolgáltatásokat is használsz, mint például az Instagramot, és ezek a fiókok össze vannak kapcsolva, az ottani kapcsolataid és tevékenységeid is befolyásolhatják a Facebook ismerősajánlásait. Ha például követsz valakit Instagramon, de Facebookon nem vagytok ismerősök (és nincs közös ismerősötök sem), a Facebook mégis ajánlhatja őt, különösen, ha az Instagram profilja össze van kapcsolva a Facebook profiljával.

  8. Közös internetes lábnyom (Shared Digital Footprint) Ez egy spekulatívabb, de elméletileg lehetséges tényező. Ha két felhasználó gyakran látogatja ugyanazokat a harmadik feles weboldalakat, amelyek Facebook Pixelt vagy más Facebook integrációt használnak (pl. „Bejelentkezés Facebookkal” gomb), a Facebook (a hirdetési rendszerein keresztül) tudomást szerezhet ezekről a közös érdeklődési pontokról. Bár a Facebook azt állítja, hogy a hirdetési adatokat nem használja közvetlenül az ismerősajánlásokhoz, az ilyen adatokból nyert általánosabb érdeklődési profilok finomíthatják azokat a modelleket, amelyek az ajánlások mögött állnak.

  9. Az algoritmus tanulása és visszajelzések (Algorithm Learning and Feedback Loops) A Facebook algoritmusa folyamatosan tanul. Figyeli, hogy mely ajánlásokat fogadod el, melyeket utasítod el vagy rejted el. Ha például gyakran fogadsz el olyan ajánlásokat, amelyek egy adott, kevésbé nyilvánvaló közös pont (pl. egy régen látogatott hely, egy specifikus online közösség) alapján történtek, az algoritmus megerősítést kap arról, hogy az ilyen típusú kapcsolatok relevánsak lehetnek számodra, és a jövőben több hasonlót fog ajánlani.


Miért történnek ezek a „furcsa” ajánlások?

A Facebook célja az, hogy a felhasználók minél több időt töltsenek a platformon, és minél kiterjedtebb kapcsolati hálót építsenek ki. Az ilyen, néha meglepő ajánlások mögött is ez a cél húzódhat meg:

  • A hálózat bővítése: Segíteni a felhasználóknak új kapcsolatok felfedezésében.
  • Elveszett kapcsolatok újraélesztése: Lehetőséget adni régi, esetleg elfeledett ismerősökkel való újrakapcsolódásra.
  • A platform „intelligenciájának” demonstrálása: Bár néha ijesztő lehet, a pontos ajánlások azt az érzetet kelthetik, hogy a Facebook valóban „ismer” minket.

Mit tehetsz felhasználóként? Az adatvédelem és a kontroll kérdései

Bár a Facebook algoritmusainak pontos működése üzleti titok, van néhány lépés, amellyel jobban kontrollálhatod, milyen adatok alapján kapsz ajánlásokat, és kik találhatnak rád:

  • Kontaktlisták kezelése: A Facebook beállításaiban (általában a „Média és kontaktok” vagy hasonló menüpont alatt a mobilalkalmazásban) ellenőrizheted és törölheted a feltöltött kontaktokat, valamint letilthatod a folyamatos szinkronizálást. Ezt érdemes megtenni itt: Facebook Kapcsolatok Kezelése (Bejelentkezés szükséges).
  • Helyadatok korlátozása: A telefonod operációs rendszerének beállításaiban, valamint a Facebook alkalmazás beállításaiban is szabályozhatod, hogy a Facebook hozzáférhet-e a helyadataidhoz (pl. „Soha”, „Csak az alkalmazás használata közben”, „Mindig”).
  • Ki találhat rád e-mail cím és telefonszám alapján?: A Facebook adatvédelmi beállításaiban („Hogyan találnak meg és lépnek veled kapcsolatba mások” szekció) megadhatod, hogy ki kereshet rád az e-mail címed vagy telefonszámod alapján (Mindenki, Ismerősök ismerősei, Csak ismerősök). Ha ezt „Csak ismerősök”-re állítod, az csökkentheti annak esélyét, hogy olyanok találnak rád vagy kapnak rólad ajánlást, akiknek csak az elérhetőséged van meg, de ti nem vagytok Facebook ismerősök.
  • Profilinformációk áttekintése: Gondold át, milyen információkat osztasz meg nyilvánosan vagy részlegesen a profilodon (pl. korábbi munkahelyek, iskolák).
  • Kapcsolt alkalmazások és webhelyek ellenőrzése: Időnként nézd át a Facebook beállításaiban az „Alkalmazások és webhelyek” részt, és távolítsd el azokat, amelyeket már nem használsz, vagy amelyeknek nem szeretnél adatokat szolgáltatni.
  • Légy tudatos a digitális lábnyomoddal: Bár ez nehéz, tudatosítsd, hogy milyen weboldalakon használsz Facebook bejelentkezést vagy hagysz nyomot, amelyek Facebook követőkódot használnak.

Egy átfogóbb magyar nyelvű cikk a Facebook adatgyűjtési gyakorlatairól és az adatvédelemről hasznos lehet, például a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) oldalán vagy egy megbízható technológiai portálon, mint a a Index Technika rovata (konkrét cikket most nem linkelek, de érdemes itt keresgélni a témában).


Összegzés

A Facebook ismerősajánló rendszere, különösen amikor közös ismerősök nélküli személyeket javasol, egy rendkívül komplex és sokrétű algoritmuson alapul. Ez az algoritmus a felhasználók által közvetlenül megadott információkon túl számos más adatforrásra, mintázatra és következtetésre támaszkodik, beleértve a helyadatokat, feltöltött kontaktlistákat, profilinformációk mélyebb egyezéseit, csoporttagságokat, és potenciálisan még ennél is több, kevésbé átlátható tényezőt. Bár a pontos működési elv nem ismert teljes részletességgel, a fent tárgyalt mechanizmusok adják a legvalószínűbb magyarázatot a néha meglepő és „hátborzongatóan” pontos ajánlásokra. A felhasználóknak érdemes tisztában lenniük ezekkel a lehetőségekkel, és aktívan kezelniük adatvédelmi beállításaikat a nagyobb kontroll érdekében.


Fontos figyelmeztetés: Ez a cikk kizárólag tájékoztató és ismeretterjesztő céllal készült. A Facebook algoritmusa folyamatosan változik és annak pontos működése üzleti titok. Az itt leírtak a nyilvánosan elérhető információkon, szakértői véleményeken és felhasználói tapasztalatokon alapuló lehetséges magyarázatok. Az esetleges pontatlanságokért vagy elírásokért felelősséget nem vállalunk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük