A mesterséges intelligencia (MI) körüli felfokozott várakozások és a valós üzleti eredmények között egyelőre jelentős szakadék tátong. Sokan úgy tekintettek a generatív MI-re, mint egy csodaszerre, ami forradalmasítja a vállalati működést, azonban a legfrissebb adatok óvatosságra intenek. Egy nagyszabású felmérés, melyet az IBM végzett 2000 felsővezető bevonásával, rámutatott, hogy a mesterséges intelligenciába fektetett erőforrásoknak eddig csupán alig negyede hozta meg a remélt pénzügyi vagy működési előnyöket. Ez a szám azt sugallja, hogy a valódi, széles körű megtérülésre még éveket kell várnunk.
A kutatásból az is kiderül, hogy bár a vállalatok 61%-a aktívan dolgozik az úgynevezett AI-ügynökök – komplex, több eszközt, modellt és adatforrást egyesítő automatizált rendszerek – bevezetésén, a teljes vállalati működést átfogó, skálázott MI megoldások aránya elenyésző, mindössze 16%. Ez a diszkrepancia rávilágít arra a gyakori problémára, hogy miközben óriási a lelkesedés az MI iránt, és sokan remélik tőle az emberi munkafolyamatok automatizált kiváltását, a gyakorlatban az MI gyakran csak elszigetelt, részleges megoldásokat kínál, vagy komoly nehézségekbe ütközik a meglévő vállalati infrastruktúrába és folyamatokba való zökkenőmentes integrálása.
Az IBM elemzése szerint a vállalatok többségét paradox módon nem a már kézzelfogható előnyök, hanem a kimaradástól való félelem (FOMO – Fear Of Missing Out) hajtja az MI-beruházások felé. A megkérdezett vezérigazgatók 64%-a vallotta be, hogy inkább belevágnak az MI technológiák implementálásába, és csak később próbálják meg pontosan definiálni, hogy milyen konkrét üzleti problémák megoldására vagy milyen célok elérésére fogják azt használni. Ez a „előbb lövünk, aztán célzunk” megközelítés jelentős kockázatokat hordoz magában, hiszen erőforrásokat köthet le anélkül, hogy világos stratégia és megtérülési terv állna mögötte.
A piaci szereplők természetesen igyekeznek megoldásokat kínálni ezekre a kihívásokra. Az IBM például a Think konferenciáján bemutatta a Watsonx Orchestrate keretrendszert, amelynek célja, hogy megkönnyítse az MI-ügynökök integrációját a vállalatok által már használt szoftveres környezetekbe. Az ilyen és ehhez hasonló fejlesztések elengedhetetlenek ahhoz, hogy az MI valóban hatékony eszközzé váljon a vállalati szférában.
Azonban még a legoptimistább vállalatvezetők is úgy vélik, hogy legalább két évre van szükség ahhoz, hogy az MI-beruházások érdemi megtérülést produkáljanak. Ez az időszak nemcsak a technológiai finomhangolásról szól, hanem arról is, hogy a vállalatok képesek legyenek új, MI-specifikus munkaköröket létrehozni, gondoskodjanak a meglévő munkaerő átképzéséről és továbbképzéséről, valamint megtalálják a módját annak, hogy a rendelkezésükre álló hatalmas vállalati adatvagyon valóban kiaknázható és értékes erőforrássá váljon. A siker kulcsa tehát a türelem, a stratégiai tervezés és a folyamatos alkalmazkodás lesz a következő években. Az MI potenciálja vitathatatlan, de a várt csodák helyett inkább kitartó munkára és megalapozott döntésekre van szükség a kiaknázásához.