A videojáték-ipar óriása, a Nintendo, kénytelen volt hivatalosan is reagálni azokra a feltételezésekre, melyek szerint a hamarosan megjelenő, nagy várakozással övezett Mario Kart World című játékuk egyes grafikai elemeit generatív mesterséges intelligencia (MI) segítségével hozták volna létre. A pletykák azt követően kaptak szárnyra, hogy a cég egy élő közvetítés során bemutatott néhány részletet a játékból, és a szemfüles rajongók kiszúrtak pár, általuk szokatlannak ítélt vizuális megoldást.
Egy, a Nintendo szóvivője által az Eurogamer szaklapnak adott nyilatkozat egyértelműen fogalmaz: „A Mario Kart World fejlesztése során nem használtunk mesterséges intelligencia által generált képeket.” Ez a határozott cáfolat igyekszik eloszlatni a közösségi médiában terjedő találgatásokat, melyek középpontjában többek között egy olyan játékbeli óriásplakát állt, amelyen egy autó szürreális arányokkal – feltűnően megnyújtott ablakokkal és aránytalanul kicsi alvázzal – volt látható, szinte dacolva a fizika törvényeivel. Bár a Mario Kart sorozat sosem a kőkemény realizmusáról volt híres, egyes véleményvezérek és youtuberek felvetették, hogy ilyen képi anomáliákat tipikusan MI-alapú képgeneráló szoftverek szoktak produkálni.
Való igaz, hogy a generatív mesterséges intelligencia lenyűgöző, akár fotorealisztikus képek létrehozására is képes, ugyanakkor hírhedt arról is, hogy időnként bizarr, természetellenes arányokkal rendelkező vizuális elemeket produkál – gondoljunk csak a hatujjas embereket ábrázoló képekre.
Függetlenül attól, hogy a Nintendo esetében beigazolódnak-e a vádak, az tény, hogy a nagy költségvetésű, úgynevezett AAA kategóriás játékokban megjelenő MI által létrehozott tartalmak ötlete 2025-re egyáltalán nem számít légből kapottnak. Nemrégiben az Activision is elismerte, hogy generatív mesterséges intelligenciát alkalmazott a Call of Duty: Black Ops 6 és a Warzone című játékaik vizuális eszközeinek előállításához. Ez azután derült ki, hogy a játékosok egy hatujjas zombi Mikulást fedeztek fel az egyik töltőképernyőn, ami vegyes fogadtatásra talált a játékos közösség részéről. A generatív MI-t emellett már hangalámondások készítésére is használják jelentős címeknél, mint például a Cyberpunk 2077: Phantom Liberty lengyel nyelvű változatában, sőt, számos játékban már a párbeszédek megírásában is szerepet kap.
Mindazonáltal nem valószínű, hogy a közeljövőben a Nintendo játékaiban tömegesen találkozhatunk majd generatív MI megoldásokkal. Egy 2024-es, befektetőknek tartott kérdezz-felelek során Shuntaro Furukawa, a Nintendo elnöke, egyértelműen elutasította a technológia ilyen irányú alkalmazását a cég jövőbeli címeiben, elsősorban a potenciális szellemi tulajdonnal kapcsolatos aggályokra hivatkozva.
A Mario Kart World a tervek szerint 2025. június 5-én kerül a boltok polcaira, méghozzá a Nintendo következő generációs konzoljának, a Switch 2-nek egyik nyitócímeként. Talán érthető, hogy a játékosok minden apró részletet alaposan szemügyre vesznek, hiszen a játék várhatóan 80 dolláros áron debütál majd, ami az egyik legmagasabb összeg, amit valaha egy újonnan megjelenő videojátékért elkértek (leszámítva a gyűjtői kiadásokat vagy a havidíjas előfizetéseket). Ez a magas árcédula fokozott elvárásokat támaszt a minőséggel és az eredetiséggel szemben. A Nintendo tehát nem csupán a hírnevét, de a vásárlók bizalmát is kockáztatná, ha valótlant állítana az MI használatával kapcsolatban.
Hír és kiemelt kép: (Credit: Nintendo) / PCMAG