Magyarországon aggasztó mértékben terjednek a kibercsalások, egyre több banki ügyfelet sodorva veszélybe és okozva jelentős anyagi károkat. A CIB Bank legutóbbi, országos reprezentatív kutatása arra világít rá, hogy noha a lakosság pénzügyi ébersége és a csalási kísérletek felismerésének képessége javuló tendenciát mutat, a bűnözők módszerei is folyamatosan fejlődnek, újabb és újabb áldozatokat szedve. Ez a kettősség – a növekvő tudatosság és a párhuzamosan emelkedő esetszám – komplex kihívás elé állítja a felhasználókat és a pénzintézeteket egyaránt.
A felmérésből kiderül, hogy az elmúlt egy év során drámaian, 10%-ról 15%-ra növekedett azoknak a banki ügyfeleknek az aránya, akik ténylegesen anyagi kárt szenvedtek el valamilyen online csalás következtében. Ez a statisztika azt jelenti, hogy ma már gyakorlatilag minden hetedik magyar ember esett áldozatul kibercsalásnak. Továbbá, azoknak a száma is emelkedett, akik személyesen találkoztak már valamilyen elektronikus pénzforgalommal kapcsolatos visszaélési kísérlettel; arányuk 56%-ról 59%-ra ugrott. Ezek a számok egyértelműen jelzik a kiberbűnözés gyors terjedését és annak szükségességét, hogy mindenki komolyan vegye az online térben leselkedő veszélyeket.
Pozitív fejlemény ugyanakkor, hogy a magyar lakosság egyre hatékonyabban ismeri fel a csalárd szándékokat. Míg egy évvel ezelőtt a megkérdezettek 67%-a azonosította be sikeresen a személyes adatok megszerzésére irányuló adathalász próbálkozásokat, addig ez az arány mára figyelemre méltóan, 79%-ra nőtt. A gyanakvásra okot adó jelek közül a felhasználók a sürgető hangvételt (ezt 59% tartja intő jelnek) és a rossz magyarsággal, helyesírási hibákkal tarkított üzeneteket (69%) különösen árulkodónak tartják. Ez a javuló felismerési arány biztató, de nem adhat okot a teljes nyugalomra, hiszen a bűnözők is folyamatosan finomítják technikáikat.
A csalók leggyakrabban telefonos megkeresésekkel (az esetek 44%-ában), SMS-ben vagy e-mailben küldött adathalász üzenetekkel (mindkettő 42%-os arányban), valamint hamis weboldalakon és online piactereken keresztül (21%) próbálkoznak megszerezni a gyanútlan felhasználók értékeit. Elsődleges céljuk legtöbbször a banki azonosítók, jelszavak, kártyaadatok ellopása, vagy az, hogy a megtévesztett áldozatokat téves átutalások végrehajtására vegyék rá. Egyre elterjedtebb módszer az is, hogy a kártyabirtokos nevében, annak tudta nélkül próbálnak meg bankkártyát digitalizálni különböző mobilfizetési alkalmazásokban.
Azok, akiket már ért anyagi kár, érthető módon sokkal óvatosabbá válnak: 45%-uk nyilatkozott úgy, hogy jobban tart a kibercsalásoktól. Azok körében, akik ugyan átéltek egy csalási kísérletet, de sikeresen elhárították azt, 19% lett elővigyázatosabb. Örvendetes tendencia, hogy a megkérdezettek egy jelentős része, 24-31%-a, aktívan keresi az információkat az online visszaélésekről és a hatékony védekezési lehetőségekről, ami a megelőzés kulcsa lehet.
Amikor arról van szó, hogy kihez forduljanak hiteles információért, a válaszadók leginkább a hatóságokban (63%) és saját bankjukban (62%) bíznak. A Magyar Nemzeti Bankot a megkérdezettek 33%-a jelölte meg megbízható forrásként. Ez azt mutatja, hogy a hivatalos szervek és a pénzintézetek kommunikációja kiemelt fontosságú a lakosság tájékoztatásában.
A CIB Bank szakértői és más pénzügyi intézmények egyöntetűen hangsúlyozzák: amennyiben felmerül a visszaélés legkisebb gyanúja is, az első és legfontosabb teendő a saját számlavezető bank azonnali értesítése. Ezzel párhuzamosan elengedhetetlen a rendőrségi feljelentés megtétele is. A gyorsaság és a haladéktalan cselekvés kulcsfontosságú lehet a potenciális kár minimalizálásában és az elkövetők felelősségre vonásának elősegítésében.
A digitális világban való biztonságos eligazodás és a pénzügyi tranzakciók védelme folyamatos éberséget, kritikus gondolkodást és naprakész tudást igényel minden felhasználótól. Ahogy a technológia fejlődik, úgy változnak és válnak egyre kifinomultabbá a csalók módszerei is, ezért elengedhetetlen, hogy tisztában legyünk a legújabb átverési technikákkal és a védekezés hatékony módjaival. A pénzügyi tudatosság fejlesztése és a gyanús jelek korai felismerése mindenki közös felelőssége a biztonságosabb online környezet megteremtésében.
Címlapkép forrása: Pixabay