
A Shein, a globálisan ismert ultragyors divatcég, amely rendkívül alacsony áraival és hatalmas termékválasztékával hódította meg a vásárlókat világszerte, az Európai Unió figyelmének középpontjába került. Nem a legújabb kollekciók vagy a divattrendek miatt, hanem az uniós fogyasztóvédelmi előírások feltételezett és több ponton is bizonyított megsértése okán. Az EU illetékes szervei komoly aggályokat fogalmaztak meg a vállalat számos, a vásárlókat potenciálisan megtévesztő gyakorlatával kapcsolatban, amelyek sértik a közösségi jogot.
Az egyik legfőbb és leggyakrabban emlegetett kritika a hamis leárazások alkalmazása. A vizsgálatok szerint a Shein gyakran olyan árcsökkentéseket és kedvezményeket hirdet, amelyeknél az eredeti árként feltüntetett összeg sosem volt a termék valós, korábbi ára, vagy csak nagyon rövid ideig volt érvényben. Ezáltal a vevők egy mesterségesen felnagyított megtakarítás illúzióját kapják, ami tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül. Emellett a platform agresszív értékesítési technikákat is bevethet, például visszaszámláló órákkal vagy korlátozott készletre való hivatkozással sürgetve a vásárlókat a döntéshozatalban, ami indokolatlan nyomást gyakorol a fogyasztókra, hogy meggondolatlanul vásároljanak.
Problémásnak találták továbbá a termékek visszaküldésére és a vételár visszatérítésére vonatkozó tájékoztatást is. Sok esetben ezek az információk félrevezetőek vagy hiányosak, megnehezítve a vásárlók számára, hogy maradéktalanul élhessenek törvény adta jogaikkal. A vállalatot azzal is vádolják, hogy nem kellően alátámasztott fenntarthatósági állításokat tesz, miközben az ultragyors divat üzleti modellje – a hatalmas mennyiségű, olcsó ruha gyors cserélődése – önmagában is jelentős környezeti terheléssel jár. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a termékeken található, „különleges tulajdonságokra” utaló címkék is megtévesztőek lehetnek, amennyiben ezek valójában olyan jellemzők, amelyeknek a jogszabályok alapján minden hasonló terméknek meg kell felelnie. A panaszkezelés folyamatát pedig jelentősen megnehezíti, hogy a cég elérhetőségei nehezen fellelhetők a weboldalon, ami akadályozza a közvetlen és hatékony kommunikációt a problémás esetekben.
Az EU Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózata (CPC), amely a tagállamok fogyasztóvédelmi hatóságainak együttműködését koordinálja, hivatalos figyelmeztetést adott ki. Ebben sürgetik a Sheint, hogy üzleti gyakorlatait hozza teljes mértékben összhangba az uniós jogszabályokkal. Amennyiben a kínai vállalat nem tesz eleget ezeknek a felszólításoknak és nem korrigálja a problémás területeket, jelentős pénzbírsággal kell szembenéznie.
A helyzetet tovább árnyalja, hogy a Sheint az Európai Unió tavaly „nagyon nagy online platformnak” minősítette. Ez a besorolás azt jelenti, hogy a cégre a szigorúbb Digitális Szolgáltatásokról szóló Törvény (DSA) előírásai is vonatkoznak. Ennek értelmében a Sheinnek fokozott felelőssége van abban, hogy proaktívan fellépjen az illegális termékek és tartalmak ellen a platformján, valamint átláthatóbbá tegye működését. A DSA szabályainak megsértése esetén a kiszabható bírság rendkívül magas lehet, elérheti a vállalat globális éves árbevételének 6%-át is, ami egy ekkora nemzetközi szereplő esetében óriási pénzügyi terhet jelenthet.
Fontos megjegyezni, hogy a Shein nem csupán az Európai Unióban néz szembe kihívásokkal és vizsgálatokkal. Az Egyesült Államokban is egyre nagyobb nyomás nehezedik a kínai hátterű divatóriásra. Az USA-ban nemrégiben bevezetett új vámok, valamint a kis értékű kínai csomagok vámmentességét biztosító korábbi kedvezményes szabályozás eltörlése miatt a vállalat áremelésre kényszerült az amerikai piacon. Ez is rávilágít arra, hogy a Shein globális üzleti modellje több fronton is vizsgálat és szabályozói nyomás alatt áll, ami hosszabb távon a működési stratégiájának újragondolására kényszerítheti.
Összességében az Európai Unió fellépése a Sheinnel szemben egyértelmű jelzés arra vonatkozóan, hogy a digitális térben működő, globális vállalatoknak is maradéktalanul meg kell felelniük a helyi és regionális fogyasztóvédelmi és egyéb jogszabályoknak. A Sheinnek sürgősen felül kell vizsgálnia és módosítania kell vitatott üzleti gyakorlatait, ha el akarja kerülni a súlyos szankciókat és meg akarja őrizni, illetve erősíteni kívánja vásárlói bizalmát a rendkívül fontos európai piacon. A következő időszak fejleményei döntőek lehetnek a vállalat jövőbeli európai és globális működése szempontjából.