
A videojáték-ipar lélegzetvisszafojtva várja a Grand Theft Auto VI érkezését, amely minden bizonnyal az évtized egyik, ha nem a legnagyobb szoftveres megjelenése lesz. Éppen ezért a Rockstar Games anyavállalata, a Take-Two Interactive bejelentése, miszerint a játék megjelenését egy későbbi, konkrétan jövő májusra prognosztizált időpontra tolják, valóságos lavinát indított el a piacon. A hír hallatán a konkurens kiadók azonnal megkezdték saját megjelenési stratégiáik átdolgozását, hogy a lehető legjobban kihasználhassák a váratlanul megnyílt lehetőséget.
A GTA VI késése ugyanis egy hatalmas űrt hagyott maga után a játékok megjelenési naptárában, különösen az egyébként is frekventált őszi és ünnepi időszak környékén. Korábban sok kiadó tartott attól, hogy címeiket a GTA VI árnyékában kelljen piacra dobniuk, ami szinte garantáltan hátrányos piaci pozíciót és jelentősen alacsonyabb eladási számokat eredményezett volna. Most azonban, hogy a Rockstar gigászi várakozásokkal övezett játéka kikerült a közvetlen versenytársak közül, sokan fellélegezhetnek és bátrabban tervezhetnek. Egy korábbi Rockstar Games technikai vezető szerint a kiadók most mindent megtesznek, hogy a korábban esetleg bizonytalanabb időpontra tervezett játékaikat az idei őszre pozícionálják.
Ez a stratégiai átrendeződés már konkrétumokban is megmutatkozik. Az Electronic Arts például a GTA VI halasztásának hírére reagálva nem sokkal később közölte, hogy legújabb Battlefield epizódjuk még a jelenlegi pénzügyi évben, azaz jövő márciusig bezárólag a boltokba kerülhet. Maga a Take-Two sem tétlenkedik, és a hírek szerint a felszabaduló időszakot más, saját fejlesztésű címekkel, mint például a régóta várt Mafia: The Old Country című játékkal tölthetik ki. Más fejlesztőcsapatok és kiadók is igyekeznek előnyt kovácsolni a helyzetből; a Techland a Dying Light: The Beast című alkotásával, míg az Embracer Group a Killing Floor 3 horrorjátékával szállhat harcba a játékosok kegyeiért a megüresedett helyeken.
Az őszi, szeptembertől decemberig tartó időszak hagyományosan az egyik legerősebb a videojáték-ipar számára. Az ünnepek közeledtével megnövekszik a vásárlási kedv, és a hosszabb szabadságok alatt több idő jut a szórakozásra, így a játékokra is. Ezt a piaci rést igyekeznek most betölteni a kiadók, ám ez nem mindenki számára egyszerű feladat. Egy-egy nagyszabású, úgynevezett AAA-kategóriás játék fejlesztése rendkívül idő- és erőforrás-igényes folyamat, amely gyakran 5-7 évet is felölelhet. Emiatt a nagyobb, komplexebb projekteket nem lehet néhány hónap alatt előrehozni vagy átütemezni.
Ennek következtében az elkövetkező hónapokban várhatóan nemcsak a fent említett nagyobb címek profitálhatnak a GTA VI csúszásából. A kialakult helyzet kedvezhet a már piacon lévő játékokhoz készülő kiegészítőknek (DLC-knek), a klasszikus játékok felújított, úgynevezett remastered kiadásainak, valamint a kisebb, független stúdiók által fejlesztett, meglepetést okozó kisebb költségvetésű játékoknak is. Ezek a címek rugalmasabb fejlesztési ciklusokkal rendelkeznek, így könnyebben tudnak alkalmazkodni a hirtelen megváltozott piaci körülményekhez, és sikeresen szólíthatják meg azokat a játékosokat, akik a GTA VI helyett keresnek újabb virtuális kalandokat. A piac tehát egyfajta kényszerű átrendeződés előtt áll, ami új lehetőségeket és kihívásokat egyaránt tartogat a szereplők számára.