
A technológiai fejlődés új kapukat nyitott a kreatív iparágakban, így az irodalomban is, ahol a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazása egyre inkább előtérbe kerül. Azonban ez az újítás nem csupán lehetőségeket, hanem komoly etikai és átláthatósági kérdéseket is felvet, különösen akkor, amikor az MI-generálta vagy MI-vel támogatott tartalmak észrevétlenül, jelöletlenül jelennek meg a könyvpiacon. Az utóbbi időszakban több olyan eset is napvilágot látott, amely rávilágít a generatív MI használatának buktatóira és azokra a kellemetlen helyzetekre, amelyekbe az alkotók kerülhetnek.
Nemrégiben nagy port kavart, amikor egy népszerű fantasysorozat, a Darkhollow Academy egyik kötetének olvasói egy meghökkentő szövegrészletre bukkantak. A könyvben, melyet Lena McDonald álnéven publikáltak, egyértelműen egy MI-nek adott utasítás maradt, amely arra vonatkozott, hogyan másolja le egy másik szerző stílusát egy adott szövegrészlet átírásához. Bár a 404 Media riportja szerint a kiadó később eltávolította ezt a „digitális törmeléket” az e-könyv változatból, az eset nyomai továbbra is fellelhetők az Amazon és a Goodreads olvasói értékeléseiben, komoly vitákat generálva a szerzői hitelesség kérdéskörében.
Sajnos nem egyedi esetről van szó. Az idei évben több hasonló incidens borzolta a kedélyeket. Januárban K.C. Crowne romantikus regényében maradt benne egy olyan félreérthetetlen mondat, mint „íme a szövegrészed egy továbbfejlesztett változata”, februárban pedig Rania Faris ponyvájában fedeztek fel az olvasók egy, az MI-től származó jótanácsot „itt van egy finomított változat” felütéssel. Különösen kínos, amikor ezek a hibák nemcsak digitális, hanem nyomtatott formában is megjelennek, hiszen utóbbiaknál a korrekció gyakorlatilag lehetetlen, így örökre mementóként szolgálnak.
Az érintett szerzők reakciói vegyes képet mutatnak. Volt, aki határozottan elítélte az MI ilyen jellegű felhasználását, etikátlannak nevezve azt, és a felelősséget egy MI-t használó szerkesztőre hárította, ígérve, hogy a jövőben körültekintőbb lesz. Más alkotó elismerte, hogy ötletelésre vagy az úgynevezett „írói blokk” leküzdésére alkalmanként igénybe veszi a mesterséges intelligencia segítségét, de a konkrét hibát csupán egy véletlen figyelmetlenségnek tudta be, hangsúlyozva, hogy történetei alapvetően saját szellemi termékei és már az MI megjelenése előtt is sikeresen publikált.
Ezek az esetek azonban csupán a jéghegy csúcsát jelentik. Egyre több könyvkiadó is kísérletezik a mesterséges intelligencia különböző formáival, és az Amazon platformját valósággal elárasztották az MI által generált, gyakran alacsony minőségű „szemétkiadványok”. Aggasztó jelenség az is, hogy könyvtárakban is felbukkantak olyan kötetek, amelyeket MI hozott létre, nem létező szerzők neve alatt. Az Amazon Kindle tartalmi irányelvei jelenleg csupán az MI által teljes egészében létrehozott tartalmak jelölését írják elő, az MI-eszközökkel csupán támogatott, de ember által felügyelt munkák esetében ez nem kötelező. Ez a szabályozási hiányosság tovább növeli az átláthatóság hiányát és megnehezíti az olvasók tájékozódását.
Az olvasói bizalom megőrzése kulcsfontosságú lenne, ám a jelenlegi helyzetben sokszor magukra az olvasókra hárul a „szűrő” szerepe. Ez azonban, ahogy az egyik érintett író is panaszolta, könnyen átcsaphat online zaklatásba, ami senkinek sem célja. Egyértelműbb szabályozásra és nagyobb őszinteségre van szükség a szerzők és kiadók részéről, hogy a technológia valóban az irodalom fejlődését szolgálhassa, ne pedig annak hitelességét ássa alá. Az etikai kérdések tisztázása elengedhetetlen a jövőre nézve.