
Az autóipar forradalmi átalakuláson megy keresztül, ahol az intelligens technológiák és az adatvezérelt megoldások egyre nagyobb teret nyernek. Ennek egyik ékes példája az olasz gumiabroncsgyártó óriás, a Pirelli által fejlesztett Cyber Tyres technológia, amely új dimenziókat nyit a járműdinamika és -biztonság területén. Azonban ez az innováció most geopolitikai vihar középpontjába került, miután az Egyesült Államok komoly aggályokat fogalmazott meg a Pirelli legnagyobb részvényesének, a kínai állami tulajdonban lévő Sinochem vegyipari konszernnek a befolyása miatt.
A probléma gyökere a Pirelli Cyber Tyres elnevezésű intelligens gumiabroncsaiban rejlik. Ezek a csúcstechnológiás abroncsok szenzorokkal vannak felszerelve, amelyek képesek valós időben adatokat gyűjteni és továbbítani olyan kritikus paraméterekről, mint a guminyomás, a hőmérséklet, a kopás mértéke, sőt, potenciálisan a jármű terhelése és az útviszonyok is. Míg ezek az információk rendkívül hasznosak lehetnek a biztonság növelése, a karbantartás optimalizálása és a vezetési élmény javítása szempontjából, addig Washingtonban attól tartanak, hogy érzékeny adatok kerülhetnek illetéktelen kezekbe, különösen egy olyan vállalat esetében, ahol jelentős, 37 százalékos részesedéssel bír egy kínai állami vállalat. Az amerikai fél attól tart, hogy a kínai kormányzat nyomást gyakorolhat a Sinochemen keresztül a Pirellire, hogy hozzáférjen ezekhez az adatokhoz, amelyeket akár nemzetbiztonsági kockázatot jelentő módon is felhasználhatnak.
Az amerikai kormányzat válaszlépésként kilátásba helyezte, hogy korlátozások alá vonhatja azon járművek értékesítését, amelyeket a Pirelli adatgyűjtő gumiabroncsaival szereltek fel. Sőt, ennél továbbmenve, az USA általánosabb érvényű intézkedéseket is tervez a kínai technológia autóipari térnyerésének visszaszorítására. Ennek értelmében 2027-től kitiltanák a kínai fejlesztésű szoftvereket az amerikai utakon közlekedő, hálózatba kapcsolt járművekből, majd 2029-től ez a tilalom kiterjedne a kínai eredetű hardverkomponensekre is. Ez utóbbi kitétel akkor is érvényes lenne, ha az adott alkatrészt gyártó vagy szállító cég csupán kínai vezetés alatt áll, de fizikailag máshol működik. Azoknak a gyártóknak, akik a jövőben a Pirelli Cyber Tyre technológiáját alkalmazzák, várhatóan különleges engedélyeket kell majd beszerezniük az amerikai piacon való forgalmazáshoz.
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a Pirellin belül a tulajdonosok között már korábban is feszültségek alakultak ki, többek között az amerikai piaci terjeszkedés stratégiáját illetően. Az észak-amerikai piac rendkívül fontos a Pirelli számára, hiszen a vállalat globális árbevételének körülbelül 25 százalékát adja ez a régió. Az amerikai aggályok és a potenciális korlátozások így érzékenyen érinthetik a cég pénzügyi teljesítményét és piaci pozícióit.
Ez az eset egyértelműen rávilágít arra a globális trendre, amely szerint a nagyhatalmak egyre inkább nemzetbiztonsági megfontolások alapján vizsgálják a külföldi, különösen a stratégiai fontosságú technológiákat fejlesztő vagy birtokló vállalatok tevékenységét és tulajdonosi szerkezetét. A technológiai szuverenitásért folytatott küzdelem egyre inkább előtérbe kerül, és a vállalatoknak, mint például a Pirellinek, egy rendkívül komplex és gyorsan változó geopolitikai és szabályozási környezetben kell navigálniuk, hogy megőrizhessék versenyképességüket és piaci hozzáférésüket világszerte.