
Az Amazon Prime Air névre keresztelt, futurisztikus drónos csomagkiszállítási projektje évek óta tartó fejlesztés alatt áll, ám a kezdeti nagyratörő víziókat egyre inkább beárnyékolják a felmerülő technikai és biztonsági problémák. Egy tavaly decemberi incidenssorozat ismételten rávilágított azokra a kihívásokra, amelyekkel a vállalatnak szembe kell néznie, miközben a költséghatékonyság és a biztonság közötti kényes egyensúlyt próbálja megtalálni.
Oregon államban, tavaly december derekán két, az Amazon által fejlesztett MK30-as drón zuhant le szinte egy időben, több mint hatvan méteres magasságból csapódva a földbe. Az eset következtében a vállalat kénytelen volt ideiglenesen felfüggeszteni a tesztrepüléseket. Az Egyesült Államok Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatala (NTSB) által lefolytatott vizsgálat megállapította, hogy a drónok propellerei azért álltak le repülés közben, mert a fedélzeti rendszerek tévesen azt érzékelték, hogy a járművek már sikeresen landoltak. Ezt a hibás következtetést több tényező együttesen idézhette elő: egyrészt a kedvezőtlen időjárási körülmények – az eset idején esett az eső –, másrészt egy szoftveres módosítás, amely az érzékelők szenzitivitását növelte meg, valamint a lidar (lézeres távérzékelő) rendszer által szolgáltatott pontatlan adatok.
A Bloomberg hírügynökség azonban ennél mélyebbre ásott, és belsős forrásokra hivatkozva arról számolt be, hogy a balesetek hátterében egy hardveres biztonsági érzékelő eltávolítása állhatott. Korábbi drónmodelleken ugyanis speciális fémtüskék segítették a landolás pontos észlelését, egyfajta fizikai biztosítékként funkcionálva a szoftveres rendszerek esetleges tévedései ellen. Ezeknek az alkatrészeknek az elhagyása felveti a gyanút, hogy a vállalat a költségcsökkentés és a drónok súlyának optimalizálása érdekében hozhatott egy ilyen, potenciálisan kockázatos döntést.
Az Amazon határozottan visszautasította azokat a feltételezéseket, hogy egy szenzorcsere közvetlenül okozta volna a lezuhant drónok balesetét. Kate Kudma, a vállalat szóvivője a New York Postnak nyilatkozva „félrevezetőnek” titulálta a Bloomberg értesüléseit, ami ugyanakkor nem jelenti a cikkben foglalt alapvető tények teljes tagadását. A szóvivő hozzátette, hogy az incidens óta az Amazon további érzékelőkkel látta el drónjait, hogy a jövőben elkerülhetők legyenek a hasonló szoftveres hibák és egyéb meghibásodások. Hangsúlyozta továbbá, hogy az MK30-as modell biztonságosabb és megbízhatóbb elődjeinél, és teljes mértékben megfelel a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) szigorú előírásainak.
A drónos csomagkiszállítás koncepcióját Jeff Bezos, az Amazon alapítója még 2013-ban vázolta fel, akkor öt éven belüli megvalósulást jósolva. Az azóta eltelt több mint egy évtized azonban tele volt technikai nehézségekkel és a szabályozói környezet által támasztott akadályokkal. Számos iparági elemző már korábban is szkeptikusan nyilatkozott a projektről, megkérdőjelezve annak gazdaságosságát, különösen a viszonylag kisméretű, jellemzően két kilogramm alatti csomagok esetében, amelyeket a drónok gyakran jelentős magasságból dobnak le a célállomásra. Ezen biztonsági aggályok és a működési költségek folyamatosan kérdéseket vetnek fel a projekt hosszú távú életképességével kapcsolatban.
A kihívások és a kritikák ellenére az Amazon továbbra is elkötelezettnek tűnik a drónos csomagkiszállítás megvalósítása mellett. A vállalat nemcsak az Egyesült Államokban, hanem már Európában is tervezi legújabb generációs szállító drónjainak bevezetését, bár az itteni tesztprogramok indulása is csúszást szenvedett a tervezett ütemtervhez képest. Az európai terjeszkedés újabb szabályozási és logisztikai kihívásokat jelent majd a vállalat számára. A jövő fogja megmutatni, hogy az Amazon képes lesz-e minden kétséget kizáróan bizonyítani drónos kézbesítési rendszerének megbízhatóságát és biztonságosságát, és valóban forradalmasítani tudja-e ezzel a logisztikai iparágat, vagy a projekt megmarad egy költséges kísérletnek.