
A világ legnagyobb gazdasági hatalmai között dúló kereskedelmi feszültségek jelentős hatást gyakorolnak a globális vállalatok működésére. Különösen az Egyesült Államok és Kína közötti, időnként vámháborúvá eszkalálódó konfliktus írja át a játékszabályokat. Ennek következményeit az egyik legismertebb technológiai óriás, a HP is a saját bőrén tapasztalja, ahogy azt a vállalat legutóbbi, április végén zárult pénzügyi negyedévének eredményei is tükrözik.
Bár a cég teljesítménye bevételi oldalon még viszonylag stabilnak mondható, a számok mélyére nézve már korántsem ennyire rózsás a kép. A vállalat összesített forgalma elérte a 13,2 milliárd dollárt, ami 3,3 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. Ez a pozitív tendencia elsősorban a személyi számítógépek iránti kitartó keresletnek köszönhető; a PC-részleg több mint 9 milliárd dolláros bevételt könyvelhetett el, ami 7,2 százalékos gyarapodást mutat. Ezzel szemben a nyomtatási üzletág továbbra is kihívásokkal küzd: a valamivel 4,2 milliárd dollár alatti teljesítmény közel 5 százalékos visszaesést jelentett éves összevetésben.
A bevételek alakulása azonban csak az érem egyik oldala. A nyereségesség terén már sokkal borúsabb a helyzet. A HP nettó profitja drasztikusan, mintegy harmadával, 565 millió dollárról 406 millióra zuhant. Még ha az egyszeri tételek nélküli, tisztított eredményt vizsgáljuk is, az egy részvényre jutó 71 centes nyereség jelentősen elmarad a piac által várt 79 centes szinttől. Enrique Lores, a HP elnök-vezérigazgatója szerint a vártnál gyengébb profitabilitás egyértelműen a büntetővámok által generált extra költségeknek tudható be, amelyeket a vállalat nem tudott teljes mértékben ellensúlyozni a negyedév során. Karen Parkhill pénzügyi igazgató hozzátette, hogy bár a cég proaktívan igyekezett alkalmazkodni a változó kereskedelmi környezethez, az áprilisban bevezetett újabb tarifák a vártnál nagyobb terhet róttak a vállalatra.
A HP vezetése nem tétlenkedett: a cég rendkívül gyors ütemben kezdte meg gyártásáthelyezési stratégiájának megvalósítását, hogy minimalizálja a kínai importot sújtó vámok negatív hatásait. Lores büszkén számolt be arról, hogy a korábban tervezettnél jóval hamarabb, már júniusra elérték, hogy az Amerikai Egyesült Államokba szinte egyáltalán ne érkezzen Kínából származó HP termék. Eredetileg ezt a célt csak szeptemberre tűzték ki, akkorra tervezték 10 százalék alá szorítani a kínai import arányát. A kieső kínai kapacitásokat a vállalat elsősorban Délkelet-Ázsia országaiban, valamint Mexikóban igyekszik pótolni, de bizonyos mértékig az Egyesült Államokon belül is bővítik a termelést. Érdekes módon a vállalat logisztikai stratégiáját is újragondolta: a kanadai és latin-amerikai piacokat immár nem az USA-ból, hanem más régiókból látják el, tovább optimalizálva ezzel a költségeket. Úgy tűnik, a HP-nak nem kell olyan szintű közvetlen konfrontációra készülnie az amerikai adminisztrációval, mint például az Apple-nek.
A menedzsment várakozásai szerint ezeknek az átfogó intézkedéseknek a pozitív hatásai várhatóan szeptember környékén kezdenek majd teljes mértékben kibontakozni. Ezzel párhuzamosan azonban a vállalat „árintézkedéseket” is foganatosított, ami a gyakorlatban áremeléseket jelent a végfelhasználók számára. A vezetés már előre jelezte, hogy ez potenciálisan keresletcsökkenést eredményezhet, ami kihívások elé állíthatja a céget a második félévben. A HP tehát egy komplex és dinamikusan változó gazdasági környezetben navigál, ahol a gyors alkalmazkodóképesség és a stratégiai átstrukturálás kulcsfontosságú a túléléshez és a jövőbeli sikerhez.