
Magyarország immár második esztendeje bizonyítja vonzerejét a nemzetközi tőkepiacokon, megszilárdítva pozícióját mint Európa első számú célpontjává a kontinensre érkező kínai befektetések számára. Egy friss, a Rhodium Group és a Mercator Institute for China Studies (MERICS) által jegyzett közös jelentés adatai szerint hazánk kiemelkedő eredményeket ért el ezen a téren, megelőzve a hagyományosan erős gazdaságokat is.
A 2024-es év adatai különösen figyelemre méltóak: Magyarország az Európai Unió és az Egyesült Királyság alkotta gazdasági térségbe irányuló kínai működőtőke-befektetésekből (FDI) lenyűgöző, 31 százalékos részesedéssel végzett az élen. Ez az eredmény még inkább kiemelkedik, ha összevetjük a korábban domináns Németország, Franciaország és Egyesült Királyság alkotta „nagy trió” teljesítményével, amely együttesen is csupán a kínai beruházások 20 százalékát tudta megszerezni. Ez egyértelműen jelzi a befektetői bizalom és a magyar gazdasági környezet vonzerejének növekedését.
A teljes európai régióba Kínából érkező közvetlen működőtőke-befektetések összértéke 2024-ben elérte a 10 milliárd eurót, ami egy igen jelentős, 47 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Fontos megjegyezni, hogy 2016 óta ez volt az első alkalom, hogy növekedést regisztráltak ezen a területen, ami a gazdasági környezet pozitív változásaira utal. Ahogyan 2023-ban, úgy tavaly is a zöldmezős beruházások adták a kínai projektek túlnyomó részét, ami új kapacitások létesítését és hosszú távú elköteleződést jelent a befektetők részéről.
Az ágazati megoszlást tekintve az autóipar bizonyult a legvonzóbbnak a kínai tőke számára, ezen belül is kiemelkedően az elektromosjármű-gyártás (EV) és az ahhoz kapcsolódó technológiák. Magyarország szerepe ezen a stratégiai fontosságú területen megkérdőjelezhetetlen: a kínai EV-beruházási projektek 62 százaléka tavaly hazánkba irányult. Ez az arány ráadásul tovább emelkedett az egy évvel korábbi, szintén impresszív 57 százalékról, ami hazánk pozíciójának további erősödését mutatja az elektromobilitás európai térképén.
A nagyléptékű projektek tekintetében is Magyarország áll a középpontban. A vizsgált térségben megvalósuló tíz legnagyobb kínai beruházás közül négy Magyarországon talál otthonra. Ezek között olyan kiemelkedő projektek szerepelnek, mint a BYD szegedi autógyára, amely a kínai óriásvállalat első európai személygépkocsi-gyártó üzeme lesz, valamint a CATL debreceni akkumulátorgyára, amely Európa egyik legnagyobb ilyen létesítményének ígérkezik. Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy a BYD nem csupán gyártókapacitást hoz Magyarországra, hanem európai üzleti központját és kutatás-fejlesztési bázisát is itt kívánja létrehozni, ami hozzájárul a magyar gazdaság magasabb hozzáadott értékű tevékenységek felé történő elmozdulásához.
A New York-i székhelyű Rhodium Group kutatóintézet és a berlini MERICS elemzései alapján a kínai befektetések élénkülése várhatóan 2025-ben is folytatódik az Európai Unióban és az Egyesült Királyságban. Ebben a sikerben kulcsszerepet játszik a Külgazdasági és Külügyminisztérium irányítása alatt működő HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség. A HIPA fő feladata a befektetésösztönzés, valamint ingyenes szakmai tanácsadás és támogatás nyújtása a Magyarországon befektetni szándékozó külföldi és hazai vállalatok számára. Az ügynökség tevékenysége rendkívül eredményes: 2014 januárja és 2024 decembere között 2200 pozitív beruházási döntés megvalósulásában működött közre, amelyek révén összesen 59,2 milliárd eurónyi beruházás érkezett az országba, és országszerte közel 170 ezer új munkahely jött létre. Ez a folyamatos és sikeres munka alapozza meg Magyarország vezető pozícióját a nemzetközi tőkeáramlásokban.