
A huszonegyedik század autóipara forradalmi átalakuláson megy keresztül, ahol a járművek egyre inkább guruló számítógépekké válnak. Miközben a digitalizáció számtalan előnnyel kecsegtet a kényelem és biztonság terén, egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy a modern autók fokozott szoftveres komplexitása komoly kihívások elé állítja a gyártókat és a felhasználókat egyaránt. Az új technológiák térnyerésével párhuzamosan ugyanis aggasztó tendencia figyelhető meg: a járművek meghibásodási rátája emelkedik, különösen az alternatív hajtású modellek esetében.
Az európai mobilitási szokások jelentős változáson mennek keresztül. A Europ Assistance és az Ipsos közös, 2025-ös Mobilitási Barométere szerint bár az európaiak 86%-a továbbra is birtokol legalább egy személygépkocsit, az alternatív hajtásláncok – beleértve az elektromos és hibrid modelleket – aránya dinamikusan, a 2023-as 10%-ról 13%-ra nőtt. Ez a zöldebb közlekedés felé való elmozdulás üdvözlendő, ám ezek a technológiailag fejlett járművek fokozottan támaszkodnak a szoftverekre, ami új típusú problémák forrása lehet.
A szoftverek mély integrációja a járművek minden rendszerébe – a motorvezérléstől a vezetéstámogató rendszereken át az infotainmentig – sebezhetővé teszi azokat. A mindennapi használat során olyan bosszantó és sokszor a jármű használatát ellehetetlenítő hibák merülhetnek fel, mint a szenzorok téves jelzései, az érintőképernyők lefagyása vagy akár az elektronikus kézifék meghibásodása. Elektromos és hibrid járműveknél specifikus problémaként jelentkezhet a töltési folyamat hibája vagy a töltőcsatlakozó rendellenes működése is.
A német autóklub, az ADAC 2025-ös statisztikái riasztó képet festenek. Az elektromos autók számának növekedésével egyenes arányban emelkedik a hozzájuk kapcsolódó segélyhívások száma is. Németországban például egyetlen év leforgása alatt 46%-kal, 43 678 regisztrált esetre ugrott az elektromos autókkal kapcsolatos műszaki segítségnyújtások száma. Különösen figyelemre méltó, hogy a leggyakoribb probléma 2024-ben – az esetek közel 44,9%-ában – a 12 voltos indítóakkumulátor lemerülése vagy meghibásodása volt. Ez rávilágít arra, hogy nem csak a nagyfeszültségű hajtóakkumulátorok, hanem a hagyományosnak tekinthető komponensek is érzékenyek lehetnek a komplex elektronikai környezetben.
Az új autók általános megbízhatóságának csökkenése globális jelenség. Az amerikai J.D. Power elemzőcég felmérései drámai romlást mutatnak: míg 2021-ben száz új gépjárműre átlagosan 121 hibajelenség jutott az első három használati év során, addig 2025-re ez a szám már 202-re emelkedett. Ezen belül is jelentősen megnőtt a szoftverhibákhoz kapcsolódó problémák aránya, ami egyértelműen jelzi, hogy az autóipar szoftveres hátterének stabilizálása kulcsfontosságú feladat a jövőben. A gyártóknak komoly erőfeszítéseket kell tenniük a szoftverfejlesztési és tesztelési folyamatok javítására, hogy az innováció ne menjen a megbízhatóság és a járműbiztonság rovására. A technológiai fejlődés elkerülhetetlen és szükséges, de a felhasználók joggal várják el, hogy modern járműveik ne csak okosak, de üzembiztosak is legyenek a mindennapok során. A jövő mobilitása tehát nemcsak a hajtásmódokról, hanem a szoftveres megbízhatóságról is szól.