
A videojáték-iparban ritkán történik olyan bejelentés, amely egyszerre képes meglepetést és élénk vitát kiváltani a rajongók körében, ám a FromSoftware legújabb projektje, az Elden Ring: Nightreign pontosan ezt érte el. Sokan egy második, tartalmas kiegészítőre számítottak a rendkívül sikeres Shadow of the Erdtree után – amely önmagában is kiérdemelte az Év Játéka jelöléseket –, ehelyett azonban egy teljesen más irányt vett a fejlesztés. A Nightreign egy kooperatív PvE (játékos környezet ellen) alapokon nyugvó roguelike spinoffként látott napvilágot, ami merőben új megközelítést jelent az Elden Ring eddig megismert világában.
Az első hírek és a leleplező előzetes megjelenése után azonnal kettészakadt a FromSoftware elkötelezett rajongótábora. Míg egyesek üdvözölték a friss és bátor koncepciót, addig mások idegenkedve fogadták, hogy kedvencük ennyire eltávolodik a már megszokott, úgynevezett „soulsborne” műfaj alapjaitól. Nem véletlen ez a megosztottság, hiszen a Nightreign alapvető játékmechanikái – mint a véletlenszerűen generált pályaelemek és a halál utáni újrakezdés kényszere – valóban radikálisan új irányt képviselnek a stúdió korábbi, aprólékosan kidolgozott és fix világgal rendelkező címeihez képest. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy a Nightreign ízig-vérig FromSoftware-termék marad, amely előszeretettel merít a fejlesztőcsapat korábbi, nagy sikerű alkotásainak gazdag tárházából, legyen szó akár hangulati elemekről, ellenféltípusokról vagy bizonyos játékmechanikai megoldásokról, melyeket itt új köntösben tapasztalhatunk meg.
A fejlesztők döntése, hogy a jól bevált formula helyett egy ilyen kísérletező mellékággal bővítik az Elden Ring univerzumát, mindenképpen bátor lépésnek tekinthető. A Nightreign középpontjában a közös kalandozás áll, ahol akár három játékos is összefoghat, hogy szembenézzen a Lands Between ismeretlen és folyamatosan változó kihívásaival. Ez a kooperatív fókusz új dinamikát hoz a játékmenetbe, hiszen a siker kulcsa a csapatmunka, a különböző karakterképességek összehangolása és a közös stratégiaalkotás lesz. A roguelike elemek pedig gondoskodnak arról, hogy ne legyenek egyforma végigjátszások; minden egyes nekifutás új ellenfeleket, más elrendezésű helyszíneket és eltérő jutalmakat tartogat, ezzel garantálva a magas újrajátszhatósági faktort.
Felmerülhet a kérdés, hogy ez az új irány mennyire tudja megszólítani azokat, akik az Elden Ring magányos, epikus küzdelmeit és felfedezés örömét szerették. A Nightreign nem titkolt célja, hogy egy másfajta élményt nyújtson: egy pörgősebb, akciódúsabb, és a barátokkal közösen átélhető kalandot, amely bár eltér az alapjátéktól, mégis annak világában gyökerezik. A FromSoftware ezzel a spinoffal lehetőséget teremt arra is, hogy azok a játékosok is belekóstolhassanak az Elden Ring atmoszférájába, akiket eddig esetleg elriasztott a fő játék könyörtelen nehézsége vagy hatalmas, nyílt világa. A megosztotta a rajongókat kifejezés tehát nem feltétlenül negatívumként értelmezendő; sokkal inkább azt jelzi, hogy a stúdió hajlandó kockázatot vállalni és új utakat keresni. A játék megjelenése előtti tesztelési lehetőségek alapján elmondható, hogy a Nightreign egyedi hangulattal és izgalmas kihívásokkal teli alkotásnak ígérkezik, amely méltó lehet az Elden Ring örökségéhez, miközben saját, egyedi identitást épít. Az, hogy ez a műfaji koktél végül mennyire nyeri el a szélesebb közönség tetszését, a jövő zenéje, de az biztos, hogy a Nightreign egy olyan cím, amire érdemes odafigyelni.