
Az Apple, a technológiai óriás, csendben, de határozottan alakítja át gyártási stratégiáját, amelynek középpontjában India egyre növekvő szerepe áll az iPhone-ok előállításában és exportjában. Ez a tendencia nem csupán a globális ellátási láncok átrendeződését jelzi, hanem a geopolitikai és gazdasági tényezők komplex összjátékára is rávilágít, amely arra készteti a vállalatokat, hogy diverzifikálják termelési bázisukat. A változások különösen szembetűnőek az Egyesült Államok piacára irányuló iPhone-export tekintetében, ahol India hónapok óta Kínát megelőzve tölt be vezető szerepet.
Az adatok magukért beszélnek: áprilisban az Indiából az Egyesült Államokba szállított iPhone-ok mennyisége lenyűgöző, 76 százalékos növekedést mutatott az előző év azonos időszakához képest, elérve a körülbelül 3 millió darabot. Ezzel párhuzamosan a Kína által az amerikai piacra exportált almás készülékek száma drámai, szintén 76 százalékos csökkenést szenvedett el, mindössze nagyjából 900 ezer darabra esve vissza. Ez már a második olyan hónap volt egymás után, amikor India felülmúlta Kínát ebben a fontos mutatóban. Bár az elemzők szerint a márciusi indiai szállítási volumen – amikor India először előzte meg Kínát – szokatlanul magas lehetett a készletfelhalmozás miatt, az áprilisi számok már egyértelműen az ellátási lánc diverzifikálása felé tett tudatos lépések eredményét tükrözik.
Le Xuan Chiew, az Omdia kutatási menedzsere szerint a cupertinói vállalat proaktív intézkedéseket hozott válaszul a Kínával szembeni amerikai vámok okozta kihívásokra. Az Apple már a koronavírus-járványt megelőzően is kereste a lehetőségeket gyártási tevékenységének több lábra állítására, de a pandémia és a fokozódó kereskedelmi feszültségek felgyorsították ezt a folyamatot, különösen az indiai ellátási láncba történő befektetések terén.
India jelenleg a globális iPhone-termelés hozzávetőlegesen 20%-át adja, ami jelentős előrelépés, de a gyártási kapacitás további bővítése elengedhetetlen ahhoz, hogy az ország hosszabb távon is képes legyen kielégíteni az amerikai piac hatalmas igényeit. Az elemzői várakozások szerint az indiai gyártás növekedési üteme az év hátralévő részében mérséklődhet, mivel a kapacitások nem tudnak egyik napról a másikra lépést tartani a kereslettel. Az Egyesült Államok negyedéves szinten mintegy 20 millió iPhone-t igényel, ezt a volument India várhatóan csak 2026-ra lesz képes stabilan szállítani.
A gyártás áthelyezésének kérdése összetett, és túlmutat a puszta kapacitásbővítésen. Korábbi amerikai elnöki kijelentések, amelyek minden importált okostelefonra, így az iPhone-okra is jelentős, akár 25%-os vámot helyeztek kilátásba, tovább ösztönözték az Apple-t a Kínától való függőség csökkentésére. Bár a gyártás teljes „hazahozatala” az Egyesült Államokba politikailag vonzó ötletnek tűnhet munkahelyteremtési szempontból, piaci szakértők szerint ennek megvalósítása rendkívül komoly akadályokba ütközik. Egy ilyen léptékű átállás akár egy évtizedet is igénybe vehetne, ami a gyorsan változó technológiai iparágban, az üzleti modellek folyamatos átalakulása és a fogyasztói szokások transzformációja mellett vállalhatatlanul magas kockázatot jelentene. A jelenlegi, Ázsiában kiépült, magasan specializált beszállítói hálózatok, a képzett munkaerő és a logisztikai infrastruktúra egyedülálló ökoszisztémát alkotnak, amelynek teljes áttelepítése vagy helyettesítése szinte lehetetlen feladatnak tűnik rövid és középtávon. Az Apple globális termelés átszervezése tehát nem egyszerűen egy ország cseréje egy másikra, hanem egy hosszadalmas, költséges és kockázatokkal teli folyamat, amely alapjaiban formálja át a világ elektronikai iparának térképét.