
A videójáték-iparban vannak olyan címek, amelyek örökre bevésődnek a játékosok emlékezetébe, és amelyeknek folytatását milliók várják lélegzetvisszafojtva. Kétségtelen, hogy a Valve Portal sorozata ezek közé tartozik. Az eredeti és annak folytatása, a Portal 2, forradalmasította a logikai platformer műfajt az egyedi játékmechanikájával és felejthetetlen narratívájával. Azonban a Valve hírhedt vonakodása a harmadik részektől – gondoljunk csak a soha el nem készülő Half-Life 3 körüli legendákra – sok rajongót késztet arra, hogy alternatívák után nézzen. Ebben a kontextusban tűnt fel egy ígéretesnek látszó projekt, amely bár nem hivatalos folytatás, mégis képes lehet betölteni a Portal 3 által hagyott űrt.
A Pixel Maniacs fejlesztőcsapata ugyanis egy merész kijelentéssel hívta fel magára a figyelmet: ha a Valve nem készíti el a hőn áhított folytatást, akkor majd ők megteszik. Ez a kijelentés a ChromaGun 2: Dye Hard című játékuk kapcsán hangzott el, amelyet a fejlesztők nem titkoltan a Portal szellemi örökösének szánnak. Bár a kijelentés elsőre nagyképűnek tűnhet, az eddig bemutatott anyagok alapján van ok a bizakodásra. A játék szintén egy belső nézetű logikai platformer, ahol egy különleges technológia tesztelésében veszünk részt egy erre a célra kialakított létesítményben. Azonban itt nem portálfegyverrel operálunk, hanem egy festékszóróhoz hasonló eszközzel, amellyel különböző színeket juttathatunk a pályaelemekre. Ezek a színek aztán mágnesként vonzzák vagy taszítják egymást, illetve más speciális interakciókra képesek, így hozva létre komplex fejtörőket.
Fontos kiemelni, hogy a ChromaGun 2: Dye Hard mechanikája alapvetően különbözik a Portalétól. Míg a Valve klasszikusában a tér manipulációja állt a középpontban a portálok segítségével, addig itt a színek és azok kölcsönhatásai adják a kihívások gerincét. Ebből a szempontból a játékmenet sokkal inkább a Q.U.B.E. című, szintén elismert logikai játékra emlékeztet, ahol szintén a környezeti elemek manipulálásával kellett megoldanunk a feladványokat, bár ott más eszközökkel. A fejlesztők tehát nem egyszerűen másolni akartak, hanem egyedi ötletekkel igyekeznek friss vért pumpálni a műfajba, miközben tisztelegnek a nagy elődök előtt. A narratíva egy érdekes aspektusa, hogy a játékos egy kísérleti létesítményben találja magát, ahol egy úttörő, színeken alapuló technológiát tesztel – ezúttal teljesen önkéntesen, ami felveti a kérdést: milyen motivációk húzódnak meg a háttérben, és hová vezet ez a kísérletsorozat?
A Pixel Maniacs csapata nem ismeretlen a műfaj kedvelői előtt. Az első ChromaGun játék, amely 2016-ban jelent meg, kifejezetten pozitív fogadtatásban részesült a Steam platformon, bizonyítva, hogy a fejlesztők értenek a jól megtervezett logikai kihívásokhoz. Ez a tapasztalat és a korábbi siker megalapozhatja a bizalmat a folytatás iránt is. Azok számára, akik kíváncsiak lettek, és szeretnék kipróbálni, milyen is ez a színekkel operáló logikai kaland, a fejlesztők elérhetővé tettek egy demót, amely lehetőséget ad egy kis ízelítőre a végleges játékból. Ez a próbaverzió remek alkalom arra, hogy a játékosok maguk győződjenek meg arról, hogy a ChromaGun 2: Dye Hard valóban képes-e felnőni a nagy elvárásokhoz, és talán enyhíteni valamelyest a Portal 3 utáni sóvárgást. Bár egyetlen játék sem pótolhatja teljes mértékben a Valve mesterművét, az ilyen innovatív próbálkozások mindenképpen üdvözlendők, és új, izgalmas élményeket kínálhatnak a logikai játékok szerelmeseinek. A kérdés már csak az, hogy a Valve mikor töri meg végre a hármas számmal kapcsolatos „átkát”, és adja meg a rajongóknak azt, amire oly régóta vágynak.