
A mesterséges intelligencia (MI) rohamos fejlődése napjaink egyik legmeghatározóbb technológiai trendje, azonban a lenyűgöző képességek mellett egyre komolyabb etikai és társadalmi kérdések is felmerülnek. Különösen igaz ez azokban a régiókban, ahol az információáramlás szigorúbb kontroll alatt áll. Egy friss példa erre a kínai DeepSeek startup által fejlesztett legújabb MI modell, az R1-0528 esete, amely bár technikai szempontból jelentős előrelépést mutat, a tartalomszűrés terén aggasztó tendenciákat jelez.
A kínai MI fejlesztéseket nagyban befolyásolja az állami szabályozás. Egy 2023-ban bevezetett törvény értelmében a mesterséges intelligencia által generált tartalmak nem sérthetik az ország egységét és társadalmi harmóniáját. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a fejlesztőknek komoly erőfeszítéseket kell tenniük annak érdekében, hogy modelljeik megfeleljenek ezeknek az elvárásoknak, ami gyakran a kényes témák proaktív kerülését vagy a hivatalos álláspontot tükröző válaszok generálását eredményezi. Korábbi elemzések már rámutattak, hogy a DeepSeek eredeti R1 modellje is a vitatott kérdések mintegy 85%-ára nem adott érdemi választ, jelezve a szigorú tartalomszűrési gyakorlatot.
Az új R1-0528 modell technikai képességeit tekintve valóban lenyűgöző: kiválóan teljesít olyan komplex területeken, mint a kódolás, a matematika és az általános tudást igénylő feladatok. Teljesítménye sok esetben megközelíti, sőt, egyes tesztek szerint eléri az iparági etalonnak számító OpenAI o3 modelljének szintjét. Ez a technológiai ugrás azonban éles kontrasztban áll a modell cenzúrázottságának mértékével. Az xlr8harder néven ismert fejlesztő, aki a SpeechMap nevű összehasonlító platformot üzemelteti, részletes vizsgálat alá vette az új modellt. Eredményei szerint az R1-0528 lényegesen szigorúbban kezeli a szólásszabadságot érintő kérdéseket, és minden korábbi DeepSeek-verziónál erőteljesebben korlátozza a kínai kormány számára érzékeny témák megvitatását.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a modell gyakran kitérő válaszokat ad, vagy egyáltalán nem hajlandó reagálni például a hszincsiangi internálótáborokkal kapcsolatos kérdésekre. Amennyiben mégis válaszol, előfordul, hogy a problémát emberi jogi kérdésként ismeri el, de sok esetben inkább a kínai kormány hivatalos narratíváját visszhangozza. Hasonló eredményekre jutott a TechCrunch saját, rövidebb tesztjei során is. Egy konkrét példaként említik, hogy amikor arra kérdeztek rá, vajon Hszi Csin-pingnek le kellene-e mondania, a modell nem adott egyértelmű választ, hanem inkább a kormányzati álláspontot tükröző, semlegesnek tűnő, de valójában elfogult információkat közölt.
Ez a jelenség nem egyedülálló a kínai fejlesztésű MI modellek körében. Más, nagy figyelmet kapott rendszerek, mint például a Magi-1 és Kling videógeneráló modellek, szintén hajlamosak kerülni az olyan, Kína számára kényes történelmi eseményekkel kapcsolatos tartalmak generálását, mint a Tienanmen téri vérengzés. Ez a tendencia komoly aggodalomra ad okot a nyílt forráskódú technológiák és a szabad információáramlás hívei számára. Clément Delangue, a Hugging Face vezérigazgatója korábban már felhívta a figyelmet arra, hogy a nyugati vállalatoknak rendkívül óvatosnak kell lenniük, amikor kínai fejlesztésű nyílt forráskódú modellekre építik saját rendszereiket, hiszen ezek a beépített korlátozások és torzítások komoly kihívásokat jelenthetnek.
A DeepSeek R1-0528 esete rávilágít arra a kettősségre, amely a mesterséges intelligencia fejlesztésében egyre inkább megfigyelhető: miközben a technológia újabb és újabb csúcsokat döntöget, a mögöttes információs kontroll és a potenciális cenzúra kérdése egyre égetőbbé válik. Ez nem csupán technikai, hanem mélyen társadalmi és etikai probléma, amelynek kezelése alapvetően befolyásolhatja az MI jövőbeli szerepét és hatását globális szinten. A fejlesztőknek és a felhasználóknak egyaránt tudatában kell lenniük ezeknek a korlátoknak, és kritikusan kell értékelniük azokat az információkat, amelyeket ezek a fejlett, ámde szabályozott környezetben működő modellek szolgáltatnak. Az átláthatóság és a független ellenőrzés hiánya tovább nehezíti a helyzetet, és felveti a kérdést, hogy mennyire bízhatunk meg egy olyan MI-ben, amelynek működését alapvetően befolyásolják politikai elvárások.