
A szórakoztatóiparban egyre gyakrabban merül fel a kérdés, hogy a streaming platformok aranykora a végéhez közeledik-e. Ezt a vélekedést látszik alátámasztani a Disney álláspontja is, amely komoly fejtörést okozott az egyik legelismertebb Csillagok háborúja témájú sorozat, az Andor alkotóinak. A Zsivány Egyes előzménytörténeteként funkcionáló széria, melynek középpontjában a Diego Luna által megformált Cassian Andor áll, rendkívül pozitív kritikai fogadtatásban részesült, és sokak szerint az eddigi legkiforrottabb élőszereplős Star Wars produkció.
Az Andor létrehozója, Tony Gilroy nemrégiben az ATX Televíziós Fesztiválon osztott meg kulisszatitkokat a sorozat második, és egyben befejező évadának előkészületeiről. Gilroy elmondása szerint komoly küzdelmet kellett folytatnia a Disney képviselőivel a szükséges költségvetés biztosításáért. A stúdió ugyanis arra hivatkozott, hogy a streaming piac telítődni látszik, és már nem áll rendelkezésükre akkora anyagi forrás, mint korábban. „Azt hangoztatták, hogy a streaming halott, és hogy kevesebb a pénzük, mint régen, így keményen meg kellett harcolnunk a büdzséért” – fogalmazott Gilroy, hozzátéve, hogy a kapott alkotói szabadság komoly felelősséggel is jár.
Ez a helyzet különösen annak fényében érdekes, hogy a Disney saját streaming szolgáltatóval, a Disney Plusszal rendelkezik, amely otthont ad nemcsak a Star Wars univerzumának, hanem a Marvel rendkívül népszerű, saját gyártású sorozatainak is. Felmerül a kérdés, hogy a Disney pesszimista hozzáállása a streaming jövőjét illetően valós piaci elemzésen alapul, vagy csupán egy tárgyalási taktika volt a költségek leszorítása érdekében egy olyan presztízsprojekt esetében, mint az Andor.
Az Andor első évada nem fukarkodott a látványos jelenetekkel és a részletesen kidolgozott világépítéssel, ami jelentős anyagi ráfordítást igényelt. A kritikusok és a nézők egyaránt dicsérték a sorozat érett történetvezetését, komplex karaktereit és a Star Wars univerzum egy sötétebb, földhözragadtabb oldalának bemutatását. Éppen ezért volt kulcsfontosságú, hogy a második évad se szenvedjen hiányt forrásokban, hiszen a történet lezárása megköveteli a korábban felépített minőség fenntartását. Gilroy és csapata tehát nemcsak a kreatív kihívásokkal, hanem a gazdasági realitásokkal is szembe kellett hogy nézzen.
A streaming szolgáltatók közötti verseny egyre élesedik, és a tartalomgyártás költségei az egekbe szöktek. Ebben a környezetben a stúdiók kénytelenek átértékelni stratégiájukat és mérlegelni, mely projektekbe fektetnek jelentős összegeket. Az Andor esete rávilágít arra a dilemmára, amellyel a Disney és más médiaóriások is szembesülnek: hogyan lehet egyensúlyt teremteni a minőségi, nagy költségvetésű tartalmak gyártása és a streaming piac változó dinamikája, illetve a profitabilitás között. Miközben egyes vélemények szerint a streaming valóban elérte a növekedési korlátait, mások úgy vélik, hogy csupán egy átalakulási folyamat zajlik, ahol a minőség és az egyedi hangvételű produkciók, mint amilyen az Andor is, továbbra is megtalálják majd a közönségüket és a finanszírozási hátterüket. A kreatív vízió és a pénzügyi realitások közötti egyensúlyozás továbbra is a film- és sorozatgyártás egyik legnagyobb kihívása marad a streaming korszakban. Az alkotói szabadság megőrzése ilyen körülmények között különösen fontos.