
A globális okostelefon-piac folyamatosan változik, a gyártók pedig öldöklő küzdelmet folytatnak a vásárlók kegyeiért. Az év első negyedévének eladási adatai, melyeket a Counterpoint Research tett közzé, ismételten érdekes betekintést nyújtanak a jelenlegi trendekbe és a fogyasztói preferenciák alakulásába. Ezek az adatok nem csupán rangsorolják a legnépszerűbb modelleket, hanem rávilágítanak azokra a stratégiákra is, amelyekkel a vezető gyártók igyekeznek fenntartani vagy növelni piaci részesedésüket.
Két év után fordult elő ismét, hogy egy okostelefon-sorozat alapmodellje vezette a negyedéves eladási listákat, ez a bravúr pedig az Apple nevéhez fűződik. Az iPhone 16 alapváltozata ugyanis az idei év első három hónapjában a legkeresettebb készüléknek bizonyult világszerte. Ez a siker különösen figyelemre méltó annak fényében, hogy a felhasználók gyakran hajlamosak a drágább, több funkciót kínáló Pro verziók felé orientálódni. Az iPhone 16 népszerűsége különösen Japánban, valamint a közel-keleti és afrikai régiókban volt kiemelkedő. Japánban a javuló gazdasági helyzet és a szolgáltatói támogatások megváltozása együttesen járult hozzá az alapmodellek iránti kereslet megugrásához, amely évek óta nem látott növekedést produkált. Az Apple következetes árképzési politikája és a márka köré épített átfogó ökoszisztéma továbbra is meghatározó tényező a vásárlói döntésekben.
Az Apple dominanciája a piacon megkérdőjelezhetetlen, hiszen a globális eladások alapján összeállított top 10-es listán összesen öt iPhone modell szerepel. Az iPhone 16 Pro Max a második, míg az iPhone 16 Pro a harmadik helyet szerezte meg. Bár a Pro sorozat Kínában komoly kihívásokkal néz szembe, ahol a kormányzati intézkedések az olcsóbb készülékeket részesítik előnyben, és a prémium szegmensben is éles a verseny, ezek a modellek továbbra is az Apple teljes iPhone-eladásainak közel felét adják már harmadik negyedéve megszakítás nélkül. Az év első negyedévében debütált iPhone 16e is kiválóan startolt, gyorsan a hatodik helyre küzdötte fel magát. Noha drágább, mint a 2022-es SE modell volt, a jelentős technológiai fejlesztéseknek és a gazdagabb funkciókészletnek köszönhetően várhatóan felülmúlja majd elődje sikerét, tovább erősítve az Apple pozícióit a középkategóriában.
A dél-koreai óriás, a Samsung, szintén több modellel képviselteti magát az élmezőnyben. A Galaxy A16 5G az ötödik helyen végzett, ami egy helyezéssel jobb a tavalyi A15 5G teljesítményénél. A modell 17%-os éves növekedést ért el, amit a szélesebb körű elérhetőség segített, különösen olyan piacokon, mint Észak-Amerika, ahol 2025 januárjában került forgalomba. Érdekesség, hogy Észak-Amerika bizonyult az A16 5G legnagyobb felvevőpiacának, a teljes globális értékesítés egyharmadát adva. A Galaxy A06 is jelentős növekedést produkált, négy hellyel előrébb lépve a top 10-es listán elődjéhez képest, ami az alsó kategóriás okostelefonok iránti általános keresletnövekedést tükrözi. A Samsung csúcskategóriás készüléke, a Galaxy S25, a hetedik helyre került, ami visszalépést jelent az egy évvel korábbi S24 Ultra ötödik helyéhez képest. A Counterpoint Research elemzői szerint ez a csökkenés elsősorban az S25 Ultra rövidebb értékesítési időszakának tudható be. Ettől függetlenül az S25 széria stabilan teljesített, a Samsung teljes okostelefon-eladásainak negyedét tette ki az aktív hónapban. Fontos kiemelni, hogy a Gemini mesterséges intelligencia mélyebb integrálásával ez a sorozat jelzi a Samsung elköteleződését az MI-élmény fokozása mellett, amely javítja a felhasználói termelékenységet és a személyre szabási lehetőségeket.
Az Apple és a Samsung mellett csupán egyetlen másik gyártó, a Xiaomi, tudott bekerülni a globális top 10-es listára. A Redmi 14C 4G modell figyelemre méltó, 43 százalékos éves növekedést ért el a Redmi 13C 4G-hez képest. Eladásainak jelentős része a feltörekvő piacokról származott, ami aláhúzza a Xiaomi erősségét az ár-érték arányra érzékeny szegmensekben. Ez a teljesítmény jól mutatja, hogy a kínai gyártó képes hatékonyan megszólítani azokat a fogyasztókat, akik megbízható készüléket keresnek kedvezőbb áron.
A Counterpoint kutatói úgy vélik, hogy a folyamatos tarifális feszültségek és a szélesebb körű piaci bizonytalanságok ellenére a tíz legkelendőbb okostelefon-modell együttes piaci részesedése viszonylag stabil maradhat a jövőben. Az OEM-ek (Original Equipment Manufacturers) egyre inkább a csúcskategóriás okostelefonokra összpontosítanak, ahol a fogyasztói érdeklődést elsősorban a prémium funkciók és az innovatív megoldások vezérlik. Ez a stratégia a magasabb profithányad mellett a márkaimázs erősítését is szolgálja egy rendkívül versengő környezetben. A gyártók tehát továbbra is az innovációra és a felhasználói élmény gazdagítására fognak törekedni, hogy megkülönböztessék magukat a piacon.