
A professzionális munkaállomásokba szánt grafikus kártyák világa ritkán kerül a játékosok reflektorfényébe, ám az Nvidia RTX Pro 6000 Blackwell architektúrára épülő modellje most alaposan felkavarja az állóvizet. Bár elsődlegesen nem a játékos közösségnek tervezték, egy neves túlhajtási specialista, Roman „der8auer” Hartung részletes tesztjei alapján kiderült, hogy ez a kártya jelenleg páratlan teljesítményt kínál a legújabb játékok futtatásához, még a kifejezetten játékra szánt csúcskategóriás modelleket is maga mögé utasítva.
Hartung vizsgálatai során az RTX Pro 6000 modellt összevetették az Nvidia várható következő generációs gamer csúcskártyájával, az RTX 5090-nel, valamint a jelenlegi generáció egyik királyával, az RTX 4090-nel. A tesztek azonos rendszerkonfiguráció mellett zajlottak, hogy a különbségek tisztán a grafikus processzorok teljesítményéből adódjanak. Különösen a Cyberpunk 2077 esetében mutatkozott meg a kártya nyers ereje: 4K felbontáson, maximális grafikai beállítások mellett az RTX Pro 6000 átlagosan 14%-kal magasabb képkockasebességet produkált, míg a minimális FPS értékek terén 13%-os javulást ért el. Ez a figyelemre méltó teljesítménytöbblet természetesen magasabb energiafogyasztással is párosul, körülbelül 15%-kal igényel többet, mint játékos társai, de ez valószínűleg kevéssé befolyásolja azokat, akik egy ilyen kaliberű hardver beszerzésén gondolkodnak.
Más népszerű címekben, mint a Star Wars Outlaws vagy a Remnant 2, az RTX Pro 6000 előnye következetesen 11% körül alakult. Érdekes módon az Assassin’s Creed Mirage alatt „csupán” 3%-os volt a differencia, amit Hartung a jelenlegi meghajtóprogramok optimalizációjának tudott be. Ez arra utal, hogy a jövőbeni szoftveres finomításokkal akár további teljesítménynövekedés is elérhető lehet játékok alatt.
A kártya technológiai alapját ugyanaz a GB202 grafikus chip adja, amely várhatóan az RTX 5090-ben is dolgozni fog. Azonban a professzionális változat jelentősen több végrehajtó egységgel rendelkezik: a shader magok száma itt eléri a 24 064-et, szemben az 5090 feltételezett 21 760 magjával. Emellett több textúrázó (TMU), raszterező (ROP), sugárkövetési (RT) és tenzor magot is tartalmaz. A legmegdöbbentőbb különbség azonban a videomemória mennyiségében rejlik: az RTX Pro 6000 elképesztő, 96 GB GDDR7 memóriával van felszerelve, amely egy rendkívül széles, 512-bites adatsínen keresztül kommunikál a GPU-val. Összehasonlításképpen, az RTX 5090 várhatóan „mindössze” 32 GB memóriát kap. Ez a hatalmas memória mennyiség egyértelműen a professzionális felhasználási területeket célozza, mint például a komplex 3D modellezés, a nagyméretű adathalmazokkal dolgozó mesterséges intelligencia kutatások vagy a filmszintű vizuális effektek renderelése.
A lenyűgöző teljesítménynek azonban ára van, és nem csak anyagi értelemben. Hartung beszámolója szerint a kártya működése közben rendkívül zavaró tekercszaj (coil whine) hallható, amelyet ő maga „a valaha hallott legerősebbnek” és „őrjítően hangosnak” titulált. Emellett a hűtőventilátor is agresszíven és zajosan teszi a dolgát terhelés alatt, így az összességében vett zajterhelés jelentős lehet, ami egy csendes környezetre vágyó felhasználó számára komoly kompromisszumot jelenthet.
Végül, de nem utolsósorban, az árképzés is figyelemre méltó. Az RTX Pro 6000 körülbelül 10 000 dolláros áron kerül forgalomba. Roman „der8auer” Hartung számításai szerint a plusz 64 GB videomemória hozzávetőlegesen 200 dolláros többletköltséget jelenthet a gyártó számára, ehhez képest az Nvidia közel ötszörös árat kér el ezért a bővítésért a professzionális kártyán. Ezt figyelembe véve, hiába a kimagasló játékteljesítmény, a csillagászati ár és a zavaró zajszint miatt a legtöbb játékos számára valószínűleg a jóval „szerényebb”, körülbelül 2000 dollár környékén várt RTX 5090 tűnik majd ésszerűbb választásnak, még akkor is, ha az aranyozott luxusváltozatokról álmodoznak. Az RTX Pro 6000 tehát inkább egy technológiai erődemonstráció a játékok világában, mintsem egy reális opció a hétköznapi gamerek számára.