
A modern légiközlekedésben számtalan szabály és protokoll biztosítja az utazás biztonságát és zökkenőmentességét. Ezek közül az egyik legismertebb előírás a mobiltelefonok repülő üzemmódba kapcsolása vagy kikapcsolása a fedélzeten. Bár a közhiedelemmel ellentétben ez nem a repülőgép lezuhanásától óv meg minket, mégis létfontosságú a repülés zavartalan lebonyolításához. De vajon miért ragaszkodnak ehhez a légitársaságok, és milyen valós okok húzódnak meg a kérés mögött?
Évtizedekkel ezelőtt, amikor a mobiltelefonok még csak kezdték meghódítani a világot, a légitársaságok sokkal szigorúbb álláspontot képviseltek. Komolyan aggódtak a rádiós interferencia miatt, ami potenciálisan veszélyeztethette a repülést. Ezért sokáig azt kérték az utasoktól, hogy egyszerűen kapcsolják ki készülékeiket. Azonban az elmúlt húsz évben megjelent és széles körben elterjedt a repülő üzemmód, amely egy elegánsabb megoldást kínál. Ennek aktiválásával a telefonok minden vezeték nélküli kommunikációs funkciója – a mobilhálózat, a Bluetooth és a Wi-Fi – kikapcsol, de a készülék továbbra is használható offline módban, például előre letöltött filmek nézésére vagy e-könyvek olvasására.
Sajnos a repülőn való mobilozásról a mai napig számos félrevezető információ kering, annak ellenére, hogy egyre több légitársaság kínál már fedélzeti Wi-Fi internetezési lehetőséget az utasoknak. Ez utóbbi tény ráadásul tovább árnyalja a képet, hiszen ha a Wi-Fi megengedett, miért kellene a mobilhálózatot kikapcsolni?
Ennek megválaszolásához érdemes meghallgatni a szakértőket. Gary Coxe, egy több mint 7000 órát repült veterán pilóta és pilótaképző világos magyarázatot adott a TikTokon. Elmondása szerint nincs katasztrófális következménye, ha valaki elfelejti bekapcsolni a repülő üzemmódot. Egyetlen gép sem fog ettől lezuhanni vagy eltévedni. Azonban a kérésnek van egy nagyon is pragmatikus oka.
Coxe kiemelte, hogy amennyiben több utas mobiltelefonja is aktívan próbál mobilhálózathoz csatlakozni – különösen három-négy készülék egyszerre –, az már képes interferálni a pilóták által viselt headsetek kommunikációjával. Ez a zavaró, zümmögő hang rendkívül kellemetlen és figyeelmet elvonó lehet. Gondoljunk csak bele, mennyire zavaró ez egy olyan helyzetben, amikor a pilótáknak rossz látási viszonyok, például kedvezőtlen időjárás miatt különösen koncentráltnak kell lenniük, és folyamatosan kapcsolatban állnak a légi irányítással. A tiszta kommunikáció fenntartása ilyenkor abszolút prioritás.
Emellett ne feledkezzünk meg az akkumulátor kíméléséről sem! Mivel a repülés közben amúgy sem tudjuk használni a mobilhálózatunkat (hacsak nem fizetünk a fedélzeti Wi-Fiért), a telefon hiába keresgéli a jelet, azzal csak feleslegesen meríti az akkumulátorát. Ha kikapcsoljuk a telefont, vagy repülő üzemmódba tesszük és az utazás során például könyvet olvasunk, megérkezve a célunkhoz sokkal tovább használhatjuk majd a készüléket. Így gondtalanul készíthetünk és oszthatunk meg fotókat a célállomásról anélkül, hogy aggódnunk kellene az akkumulátor lemerülése miatt. A repülő üzemmód tehát nem csupán a pilóták kényelmét szolgálja, hanem a mi saját érdekünk is, hiszen hosszabb üzemidőt biztosít, és a megérkezés után azonnal élvezhetjük a telefonunk nyújtotta szabadságot. Végső soron a repülő üzemmód használata egy kis gesztus az utazóközösség részéről, amely jelentősen hozzájárul a repülés általános komfortjához és biztonságához.
Fotó: Perchpoint / TikTok