
A kiterjesztett és virtuális valóság (XR) terén a Meta mindig is élen járt az innovációban, és a legújabb hírek szerint egy rendkívül izgalmas projekten dolgoznak. A vállalat célja egy olyan ultrakönnyű, új generációs VR/AR headset megalkotása, amely gyökeresen eltér a piacon lévő jelenlegi eszközöktől. Ez az ambiciózus fejlesztés, belső kódnevén a Puffin, szakít a hagyományos, önálló VR sisakok koncepciójával, és egy külső, zsebben hordható számítási egységre, egy úgynevezett „compute puckra” támaszkodik. A legfrissebb információk alapján, melyet az UploadVR is megerősített, a Puffin várhatóan 2026 végén debütálhat, és általa a Meta egy sokkal szélesebb felhasználói kört céloz meg.
A Súlytalan Jövő: Design és Funkcionalitás
A Puffin headsetről először a The Information számolt be még 2024 augusztusában, és a leírás alapján egy szemüveghez hasonló kialakítású eszközre számíthatunk, nem pedig a megszokott, terjedelmes VR-sisakra. Ennek a forradalmi kialakításnak köszönhetően a készülék rendkívül könnyű, mindössze 110 gramm körül mozog, ami jelentős előrelépést jelent a jelenlegi VR-eszközökhöz képest. A súlycsökkentés kulcsa az, hogy a processzor és az akkumulátor nem a headsetben, hanem egy külső egységben, a compute puckban kapnak helyet. Ez a zsebben hordható egység biztosítja a szükséges számítási teljesítményt és energiaellátást, felszabadítva a fejünket a felesleges súlytól és hőtermeléstől.
A Puffin várhatóan nem hagyományos kontrollerekkel fog működni. Ehelyett a felhasználók a rendszerrel való interakcióra szemmozgással és kézgesztusokkal lesznek képesek. Ez az intuitív vezérlési mód egy új dimenziót nyit a felhasználói élményben, lehetővé téve a természetesebb és zökkenőmentesebb interakciót a virtuális és kiterjesztett környezetben. A fejlesztés korai fázisáról Andrew Bosworth, a Meta technológiai igazgatója is nyilatkozott tavaly a The Verge-nek, megerősítve, hogy a projekt a „felfedezési fázisban” van, ami azt jelenti, hogy aktívan dolgoznak rajta, és a jövő technológiai irányvonalait térképezik fel.
Kijelzők és Ökoszisztéma: Több mint Játék
Jelenleg a Meta több különböző kijelző-technológiát is vizsgál a Puffin számára, különböző árkategóriákban, bár a végső döntés még nem született meg. Ez a rugalmasság lehetővé teszi, hogy a vállalat optimalizálja az eszköz ár/érték arányát a célközönség számára. Az eddigi Quest headsetekhez hasonlóan a Puffin is a HorizonOS rendszert fogja futtatni. Fontos kiemelni, hogy a Puffin elsősorban nem a hardcore játékosoknak készül. Ehelyett a hangsúly sokkal inkább a termelékenységen és a multimédiás szórakoztatáson van, ami új felhasználási lehetőségeket nyit meg a virtuális és kiterjesztett valóságban. Gondoljunk csak a virtuális irodákra, a magával ragadó oktatási alkalmazásokra, vagy a kiterjesztett valóságban megtekinthető filmekre és koncertekre.
A vállalat korábbi projektjeinek átszervezése is aláhúzza a Puffin prioritását. A Meta állítólag jegelte két, 2025-re várt Quest 4 headsetjének fejlesztését, amelyek Pismo Low és Pismo High néven futottak házon belül. Ezen felül tavaly a La Jolla néven ismert prémium headset fejlesztését is leállították, amely 2027-re érkezett volna. Ez a stratégiai irányváltás egyértelműen azt mutatja, hogy a Meta egy új típusú XR-élményt képzel el: egy könnyebb, kényelmesebb és mindennapi használatra szánt eszközt, amely integrálhatóbbá teheti az XR-t az életünkbe. Bár a játékos közösségnek valószínűleg még várnia kell az igazi Quest-utódra, a Puffin ígéretesen hangzik a mindennapi felhasználók számára, akik egy diszkrétebb és kevésbé invazív módon szeretnének elmerülni a digitális világban.