
A kereszténység, mint vallási rendszer, gyökereit mélyen a zsidó hagyományokban találja. Két fő pillérre épül: az Ószövetségre és az Újszövetségre. Az Ószövetség, a Tóra, a próféták könyvei és az írások gyűjteménye, alapvető fontosságú a keresztény teológia és történelem szempontjából. Ez adja a Messiás eljövetelének ígéretét, bemutatja Isten Izraellel kötött szövetségét, és alapvető erkölcsi útmutatást nyújt a Tízparancsolat formájában. Az Újszövetség pedig Jézus Krisztus életét, tanításait, halálát és feltámadását tárja elénk, valamint a korai egyház történetét és a krisztusi üzenet terjedését. Azonban, ahogy minden nagy vallásban, úgy a kereszténységen belül is számos ágazat és értelmezés létezik. Ezek között akadnak olyanok, amelyek az Ószövetség szerepét eltérően ítélik meg, sőt, egyesek teljes mértékben elutasítják annak érvényességét a keresztény hitgyakorlatban. De melyek is ezek a ritkább, ám annál érdekesebb irányzatok, és milyen érvekkel támasztják alá álláspontjukat?
Az Ószövetség elvetése nem egy modern jelenség; gyökerei egészen a kereszténység korai időszakáig nyúlnak vissza. A leghíresebb és legbefolyásosabb alak, aki határozottan elutasította az Ószövetséget, az i.sz. 2. századi Marcion volt. Marcion, egy hajósgazdag szinópei kereskedő fia, meggyőződéses dualista volt. Hitte, hogy létezik egy alsóbbrendű, haragos és igazságtalan isten, a Teremtő Isten, aki az Ószövetségben nyilatkoztatja ki magát, és egy felsőbbrendű, jó és szeretetteljes Isten, aki Jézus Krisztusban mutatkozott meg. Marcion szerint az Ószövetségben bemutatott Isten egyfajta kozmikus zsarnok, aki ellentmondásos és kegyetlen, ellentétben az Újszövetségben megjelenő atyai, kegyelmes Istennel. Ebből a meggyőződésből fakadóan Marcion elvetette az Ószövetséget, és csak Pál apostol egyes leveleit és Lukács evangéliumának egy módosított változatát fogadta el szentírásként. Mozgalma, a marcionizmus, jelentős befolyással bírt, és kihívást jelentett a korai egyház egységére, de végül eretnekségnek minősült, és elítélték. Ennek ellenére a marcionita gondolatok, miszerint az Ószövetség Istene valamiképp különbözik az Újszövetség Istenétől, időről időre felbukkannak a keresztény teológia történetében.
Napjainkban az Ószövetség teljes elvetése rendkívül ritka jelenség a fősodratú keresztény egyházakban. A legtöbb protestáns, katolikus és ortodox felekezet egyaránt az Ószövetséget a Biblia integráns részének tekinti, amely elengedhetetlen a keresztény hit teljes megértéséhez. Azonban léteznek bizonyos marginális csoportok vagy egyéni értelmezések, amelyek közelebb állnak a marcionita gondolatokhoz. Ezek a csoportok gyakran az Ószövetségben található, számukra problémásnak tűnő részekre hivatkoznak – például a háborús leírásokra, a törvények szigorára, vagy a bosszú fogalmára –, és ezeket összevetik Jézus szeretet tanításával. Érvelésük szerint Jézus új szövetséget hozott létre, amely felülírta és érvénytelenítette az Ószövetség törvényeit és előírásait. Sokan közülük az Újszövetséget az Ószövetség beteljesedéseként értelmezik, ám ez a beteljesedés náluk nem a kontinuitást, hanem a diszkontinuitást, azaz a teljes szakítást jelenti.
Az ilyen jellegű gondolkodásnak számos lehetséges oka lehet. Egyrészt, ahogy Marcion esetében is láttuk, az erkölcsi aggályok. Az Ószövetség bizonyos részei, különösen a Törvénykönyvek és a történelmi könyvek, első olvasatra ellentmondásosnak tűnhetnek a hegyi beszéd tanításaival. Másrészt, egyesek úgy vélik, az Ószövetség egy specifikus nép, Izrael történetét írja le, és annak törvényei csak rájuk vonatkoztak, nem pedig az egész emberiségre, különösen nem a keresztényekre a Jézus által hozott új korszakban. Harmadrészt, a szabad értelmezés és az egyéni szubjektív tapasztalatok is szerepet játszhatnak abban, hogy valaki elutasítja az Ószövetséget. Ha valaki személyesen úgy érzi, hogy az Ószövetség nem szól hozzá, vagy nem látja benne Isten szeretetét, hajlamos lehet arra, hogy figyelmen kívül hagyja vagy tagadja annak relevanciáját.
Érdemes azonban megjegyezni, hogy a fősodratú kereszténység számára az Ószövetség nem egyszerűen egy történelmi dokumentum, hanem Isten folyamatos kinyilatkoztatásának része. Az Újszövetség maga is tele van utalásokkal és idézetekkel az Ószövetségből, Jézus maga is gyakran hivatkozott rá, és tanításai is mélyen gyökereznek benne. Az Ószövetség próféciái a Messiás eljöveteléről kulcsfontosságúak Jézus személyének megértéséhez, és a benne foglalt erkölcsi elvek, mint például a Tízparancsolat, sokak számára ma is érvényes útmutatást nyújtanak. Az Ószövetség elvetése a keresztény hit alapjait ingatja meg, hiszen az Újszövetség és Jézus küldetése csak az Ószövetség kontextusában érthető meg igazán. A keresztények többsége az Ószövetséget az „előkészítő” rétegnek tekinti, amely előkészítette a talajt az Újszövetség, vagyis a Krisztus általi teljes kinyilatkoztatás számára.
Összességében, bár ritka, léteznek olyan keresztény irányzatok, amelyek teljes mértékben elvetik az Ószövetséget. Ezek a csoportok gyakran a marcionita gondolatokhoz közel álló nézeteket vallanak, és az Újszövetségben bemutatott Isten karakterét ellentétesnek látják az Ószövetség Istenével. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy ez egy rendkívül marginális álláspont a kereszténységen belül, és a legtöbb keresztény felekezet az Ószövetséget a Biblia szerves és nélkülözhetetlen részének tekinti, amely a keresztény hit mélyebb megértéséhez elengedhetetlen. Az Ószövetség az a talaj, amelyből az Újszövetség kivirágzott, és nélküle nehéz lenne teljesen megérteni a keresztény üzenet teljességét.