
Sok autós ismeri a jelenséget: téli reggeleken, vagy hosszabb állás után, amikor beindítjuk az autót, furcsa, kerregő, kattogó hang hallatszik a műszerfal vagy a légbefúvók környékéről, ami körülbelül 3 másodpercig tart, majd elhalkul. Ez a rövid, de annál zavaróbb zaj sokakban aggodalmat kelthet, hiszen az autó motorja hideg indításkor amúgy is nagyobb terhelésnek van kitéve, és minden szokatlan hang gyanút ébreszt. De mi lehet ennek a rövid, de mégis ijesztő zajnak a forrása? Ne aggódjunk, a legtöbb esetben a probléma nem olyan súlyos, mint amilyennek elsőre tűnik, de érdemes utána járni.
Klímaberendezés és a „szív dobogása”
Az egyik leggyakoribb oka a hidegindításkor hallható kattogó, kerregő hangnak a klímaberendezés rendszere. A klíma kompresszora egy mágneskuplunggal kapcsolódik a motorhoz, és amikor a rendszer indul, különösen alacsony hőmérsékleten, ez a kuplung némi ellenállással találkozhat. A hang, amit hallunk, tulajdonképpen ennek a kuplungnak a rövid ideig tartó csúszása, vagy a kompresszor indításakor fellépő pillanatnyi erőlködés. Gondoljunk csak bele, télen, amikor a külső hőmérséklet alacsony, a gépjárműben lévő folyadékok, így a kompresszor kenőanyagai is sűrűbbé válnak. Ez az emelkedett viszkozitás okozhatja, hogy az első néhány másodpercben a rendszernek „fel kell ébrednie” a téli álmából. A hang általában rövid ideig tart, amíg a kompresszor el nem kezdi hatékonyan keringetni a hűtőközeget, és a rendszer nyomása stabilizálódik. Ez a jelenség különösen akkor észrevehető, ha a klíma bekapcsolva volt az előző leállításkor, vagy ha az automata klímarendszer bekapcsolva marad, és a külső hőmérséklet azt indokolja, hogy a fűtési vagy párátlanítási funkciókhoz a kompresszornak is dolgoznia kell.
A fűtésrendszer rejtélyei: Levegőterelő és a szellőzőmotor
A műszerfal és a légbefúvók irányából érkező zaj forrása gyakran a fűtés- és szellőztető rendszer is lehet. A modern autókban számos levegőterelő lapát található, amelyek elektromos motorokkal működnek, és a légáram irányát szabályozzák (pl. szélvédőre, lábtérre, arcra). Hidegindításkor, különösen, ha a rendszer régebbi vagy kopottabb, ezek a lapátok nehezen mozdulhatnak meg. A rövid kattogó hang ekkor a szervomotorok erőlködését jelzi, amelyek próbálják beállítani a lapátokat a kívánt pozícióba. Ez a zaj megszűnik, amint a lapátok elérik a végállásukat.
Emellett a szellőzőmotor is okozhat hasonló hangot. Bár a motorok általában csendesen működnek, ha a csapágyak elhasználódtak, vagy szennyeződés került a rendszerbe, rövid ideig tartó kerregő vagy ciripelő hangot adhatnak ki, amíg a motor el nem éri az üzemi fordulatszámot. Különösen igaz ez, ha a fűtésrendszer az indítás pillanatában be van kapcsolva, és azonnal elindul.
Kisebb aggodalmak, nagyobb valószínűséggel
Nem szabad elfelejteni, hogy a műszerfal rejti magában az autó elektronikus rendszerének agyát is. Bár ritkán, de előfordulhat, hogy valamilyen relé, vagy más elektronikus alkatrész kattogó hangot ad ki az indítás pillanatában. Ez a jelenség gyakran összefügg az alacsony akkufeszültséggel is. Ha az akkumulátor már nem a legjobb formájában van, a rendszer próbálhatja maximalizálni a rendelkezésre álló energiát, ami némi szokatlan hangot eredményezhet az elektronikus alkatrészeknél. Azonban ez a fajta kattogás általában sokkal halkabb és kevésbé feltűnő, mint a klíma- vagy fűtésrendszerből származó zajok.
Egy másik, kevésbé gyakori, de említésre méltó ok lehet a kormányzár aktiválása. Bár ez jellemzően inkább az indításgátlóval van összefüggésben, és nem 3 másodperces kerregést, hanem inkább egy határozott kattanást jelent, érdemes figyelembe venni, főleg ha a zaj a kormányoszlop felől érkezik.
Mikor kell aggódni?
A fent említett jelenségek a legtöbb esetben teljesen normálisak, és nem utalnak komoly meghibásodásra. Ha a hang rövid ideig tart, és nem jár együtt más tünetekkel (pl. motorhiba lámpa, teljesítményromlás, furcsa szag), akkor valószínűleg nincs ok az aggodalomra. Azonban van néhány eset, amikor érdemes szakemberhez fordulni:
- A hang tartósan fennáll: Ha a zaj nem szűnik meg 3 másodperc után, hanem folyamatosan hallható, vagy egyre hangosabb lesz, az már problémára utalhat.
- Más tünetek is jelentkeznek: Ha a hang mellett az autó nehezebben indul, a klíma vagy fűtésrendszer nem működik megfelelően, vagy szokatlan szagok érzékelhetők, azonnal keressünk fel egy autószerelőt.
- A hang jellege megváltozik: Ha a korábbi, enyhe kattogásból erős, fémes dörömbölés lesz, az súlyosabb problémát jelezhet.
Összességében a hidegindításkor hallható rövid kerregő vagy kattogó hang általában a klímaberendezés vagy a fűtésrendszer rendszerelemeinek ébredését jelzi. Ezek a zajok főként a hideg, sűrűbb folyadékok miatt, vagy az elektromos alkatrészek indulásakor lépnek fel. A modern autókban, ahol egyre több az elektronika és a kényelmi funkció, a rendszeres öndiagnózis során is keletkezhetnek rövid, működésre utaló hangok. Fontos, hogy megfigyeljük a hang jellegét, időtartamát, és ha bizonytalanok vagyunk, vagy a probléma tartósan fennáll, forduljunk megbízható szakemberhez. Egy időben felfedezett kisebb probléma megelőzhet egy nagyobb, költségesebb javítást a jövőben.