
Amikor motorozunk, különösen egy robogóval a városi forgalomban, a biztonság a legfontosabb. Ennek sarokköve pedig a tökéletesen működő fékrendszer. Képzeljük el a helyzetet: egy forgalmas kereszteződéshez érkezünk, és a fékkarnak nincs meg a szokásos ellenállása, puhább, szivacsosabb érzés nyomva. Ilyenkor érezhetjük azt a bizonyos légszomjat – nem a miénket, hanem a robogó fékrendszerében rekedt levegőét. Ez a jelenség nem csupán kellemetlen, hanem kifejezetten veszélyes is lehet, hiszen drasztikusan csökkenti a fékhatást. De miért kerül levegő a rendszerbe, és mi a teendő ilyenkor? A válasz egyszerű: a fékolaj légtelenítése.
A hidraulikus fékrendszer lényege, hogy a fékkaron kifejtett erőt a fékfolyadék közvetíti a féknyereg dugattyújához, ami aztán a fékbetéteket a féktárcsához szorítja. Ez egy zárt rendszer, amelyben a folyadék, ellentétben a levegővel, gyakorlatilag összenyomhatatlan. Ha azonban levegőbuborékok kerülnek a rendszerbe, például karbantartás, fékfolyadékcsere, vagy akár egy apró szivárgás miatt, azok összenyomhatók lesznek. Ez okozza a fent említett „szivacsos” érzést, és csökkenti a fékhatást, mivel a fékerő egy része a levegő komprimálására fordítódik ahelyett, hogy a fékbetétekhez jutna. A jelenség hasonló ahhoz, mintha vízipisztollyal próbálnánk távolra lőni, de a tartályban a víz mellett rengeteg levegő is van – a lökés sokkal gyengébb lesz.
A légtelenítés tehát elengedhetetlen művelet a megfelelő fékhatás visszaállításához. Bár elsőre bonyolultnak tűnhet, valójában egy viszonylag egyszerű folyamat, amit némi odafigyeléssel és megfelelő eszközökkel bárki elvégezhet otthon is. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy ha bizonytalanok vagyunk, vagy a fékrendszerrel kapcsolatos bármilyen gyanús jelenséget tapasztalunk (pl. szivárgás, zajok), mindenképpen keressünk fel egy szakembert. A fékrendszer nem az a rész, ahol érdemes kockáztatni!
Előkészületek és szükséges eszközök
Mielőtt belevágnánk a légtelenítésbe, győződjünk meg róla, hogy minden szükséges eszköz a rendelkezésünkre áll. Ez nem egy kapkodós feladat, vegyük rá az időt, és készüljünk fel alaposan.
- Új fékolaj: Mindig a robogó gyártója által előírt specifikációnak megfelelő, friss fékolajat használjunk! Ne próbáljunk spórolni ezen, a régebbi, már megbontott flakonban tárolt olaj elveszítheti tulajdonságait, sőt, vizet is felvehet a levegőből, ami ronthatja a fékhatást és károsíthatja a rendszert. A DOT-szám (pl. DOT3, DOT4, DOT5.1) jelöli a minőséget és a forráspontot.
- Csillagkulcs vagy dugókulcs: A légtelenítő csavar méretének megfelelő.
- Átlátszó gumicső: Ezt ráhúzzuk a légtelenítő csavarra, hogy lássuk a kiáramló folyadékot és a levegőbuborékokat. Kaphatóak direkt ehhez a célra szánt légtelenítő készletek is, melyek tartalmaznak egy visszafolyásgátló szelepet is, ami megkönnyíti a munkát.
- Gyűjtőedény: Egy üres flakon vagy pohár a kifolyó fékolaj felfogására. A fékolaj erősen korrozív anyag, kerülni kell a bőrrel és a festett felületekkel való érintkezést.
- Törlőrongyok vagy papírtörlő: A kifröccsenő olaj azonnali feltörlésére.
- Védőkesztyű és védőszemüveg: A bőr- és szemvédelem érdekében.
- Esetleg egy segítő: Bár egyedül is elvégezhető, egy segítő sokat gyorsíthat és egyszerűsíthet a folyamaton.
A légtelenítés lépésről lépésre
A folyamat során fontos a precizitás és a türelem.
-
Helyezzük el a robogót stabilan: Állítsuk a robogót egy sík felületre, a középsztenderen, hogy ne boruljon fel a munka során. Győződjünk meg róla, hogy a fékfolyadék-tartály vízszintesen áll.
-
Tisztítsuk meg a légtelenítő csavart: A féknyeregen található légtelenítő csavar (általában egy kis hatszögletű csavar) környékét alaposan tisztítsuk meg a szennyeződésektől. Ezzel megelőzhetjük, hogy piszok jusson a rendszerbe a légtelenítés során.
-
Csatlakoztassuk a gumicsövet: Húzzuk rá az átlátszó gumicső egyik végét a légtelenítő csavarra, a másik végét pedig tegyük a gyűjtőedénybe. Ügyeljünk rá, hogy a cső szorosan illeszkedjen.
-
Töltsük fel a tartályt: Nyissuk fel a fékolaj-tartály kupakját, és ellenőrizzük a folyadékszintet. Ha szükséges, töltsük fel a maximális szintig friss fékolajjal. Fontos, hogy a légtelenítés során folyamatosan figyeljük a szintet, és soha ne hagyjuk, hogy a tartály kiürüljön, mert akkor levegő juthat vissza a rendszerbe!
-
A pumpálás és nyitás-zárás technikája: Ez a légtelenítés kulcsfontosságú része.
- Fékkar pumpálás: Pumpáljuk meg többször a fékkart (kb. 3-5 alkalommal), hogy nyomás alá helyezzük a rendszert. A kar legyen teljesen behúzva, tartva.
- Légtelenítő csavar nyitása: Miközben a fékkart behúzva tartjuk, nyissuk ki a légtelenítő csavart kb. negyed fordulattal. Látni fogjuk, ahogy a régi fékolaj (esetleg levegőbuborékokkal) elindul a gumicsőben.
- Légtelenítő csavar zárása: Amint a folyadék elindul, vagy mielőtt a fékkar teljesen beesne, zárjuk vissza a légtelenítő csavart. Fontos, hogy mielőtt elengedjük a fékkart, a csavarnak zárva kell lennie, különben levegő szívódhat vissza a rendszerbe.
- Fékkar elengedése: Ezután engedjük el a fékkart.
-
Ismétlés: Ismételjük meg az 5. pontban leírt lépéseket mindaddig, amíg a gumicsőben már csak buborékmentes, tiszta fékolaj folyik. A folyamat elején valószínűleg buborékokat fogunk látni, de ahogy haladunk, egyre kevesebb lesz belőlük, majd teljesen eltűnnek.
-
Folyadékszint ellenőrzése: A légtelenítés során folyamatosan pótoljuk a fékolajat a tartályban, hogy a szint soha ne menjen a minimum alá.
-
Végső ellenőrzés és lezárás: Miután buborékmentes a folyadék, zárjuk el szorosan a légtelenítő csavart. Töröljünk le minden kifröccsenő olajat. Töltsük fel a tartályt a megfelelő szintig (általában jelölés van rajta), és zárjuk vissza a kupakját.
Fontos tippek és gyakori hibák
- Türelem: Ne siessünk! A kapkodás könnyen vezethet hibákhoz.
- Tiszta munka: Ügyeljünk a tisztaságra. A legkisebb szennyeződés is károsíthatja a fékrendszert.
- Fékolaj megsemmisítése: A használt fékolajat környezetbarát módon, erre kijelölt helyen adjuk le! Ne öntsük a lefolyóba vagy a környezetbe.
- Fékbetétek állapota: Ha a fékfolyadék rendszeresen levegősödik, vagy a légtelenítés után sem tökéletes a fékhatás, ellenőrizzük a fékbetétek és a féktárcsa állapotát is. Lehet, hogy cserére szorulnak.
- Fékcsövek: Vizsgáljuk meg a fékcsöveket is, nincs-e rajtuk repedés vagy sérülés, ami szivárgást okozhat.
A robogó fékrendszerének rendszeres karbantartása és a légtelenítés elvégzése, ha szükséges, nem csupán a mi biztonságunkat garantálja, hanem a robogó élettartamát is növeli. Ne feledjük, egy jól működő fékrendszer elengedhetetlen a gondtalan és biztonságos közlekedéshez! Ha a fenti lépések ellenére is problémát tapasztalunk, vagy bizonytalanok vagyunk a feladat elvégzésében, forduljunk hozzáértő szakemberhez.