
Autóvezetőként számtalan kérdés merül fel bennünk a közúti ellenőrzésekkel kapcsolatban. Vajon mit ellenőriznek pontosan? Mi az, amiért büntetést kaphatunk, és mi az, ami csak figyelmeztetést von maga után? Az egyik ilyen gyakori, mégis sok bizonytalanságot okozó kérdés a világításra, azon belül is a távolsági fényszóró izzójára vonatkozik. Tényleg nézik, hogy milyen izzó van benne? Sokan talán legyintenek, mondván, „ugyan már, ki foglalkozik ilyesmivel?”, de a valóság ennél árnyaltabb.
A közúti ellenőrzések célja és fókusza
A közúti ellenőrzések elsődleges célja a közlekedésbiztonság fenntartása és javítása. Ennek szellemében a rendőrök nem csupán a gyorshajtást vagy az ittas vezetést szűrik, hanem az járművek műszaki állapotát is górcső alá veszik. Ebbe beletartozik a gumiabroncsok állapota, a fékek működése, a szélvédő repedései, és természetesen a világítás is.
A világítás kiemelten fontos, hiszen a megfelelő látási viszonyok alapvetőek a biztonságos közlekedéshez, különösen éjszaka vagy rossz időjárási körülmények között. Egy hibás vagy nem megfelelő világítóberendezés nem csak a saját látásunkat korlátozza, de mások számára is veszélyt jelenthet, például ha nem látnak minket időben.
A távolsági fényszóró és az izzók
A távolsági fényszóró rendeltetése, hogy kellő megvilágítást biztosítson az úttesten, amikor nincs szembejövő forgalom, vagy az útviszonyok lehetővé teszik a használatát. Fontos tudni, hogy a távolsági fényszóró nem arra való, hogy állandóan használjuk, hanem kifejezetten távoli tárgyak megvilágítására szolgál.
A kérdés tehát az, hogy a közúti ellenőrzés során vajon részletesen vizsgálják-e a távolsági fényszóróban lévő izzó típusát, vagy csak a működést ellenőrzik? A válasz nem fekete-fehér, és több tényező is befolyásolja.
Működés vagy típus? Mi a hangsúly?
Alapvetően a rendőrök elsősorban azt ellenőrzik, hogy a világítóberendezések működőképesek-e. Tehát, hogy ég-e az izzó, megfelelő fényerővel világít-e, és jó irányba világít-e a fényszóró. Amennyiben egy izzó kiégett, vagy a fényerő láthatóan gyenge, az azonnali intézkedést vonhat maga után.
Ami az izzó típusát illeti, a helyzet bonyolultabb. A forgalomban lévő járművekhez gyári előírások és típusengedélyek tartoznak, amelyek meghatározzák, milyen típusú izzók használhatók az adott fényszóróban. Sokan hajlamosak utólag, nem engedélyezett LED-es vagy xenon izzókat beszerelni a hagyományos halogén fényszórókba, abban a reményben, hogy jobb látási viszonyokat teremtenek. Ez azonban komoly problémákat okozhat.
Az utólagos módosítások veszélyei és jogi következményei
Az utólagos átalakítások, különösen a világítás terén, súlyos szabálysértésnek minősülnek. A nem engedélyezett izzók beszerelése nemcsak a jármű műszaki vizsgáján jelenthet problémát, de a közúti ellenőrzés során is súlyos következményekkel járhat. Miért?
-
Vakítás: Az utólag beszerelt, erősebb fényű izzók, különösen, ha nem megfelelő fényszóróházban használják őket, elvakíthatják a szembejövő forgalmat. Ez rendkívül veszélyes, és súlyos balesetekhez vezethet. A fényszórók optikája és a hozzájuk tervezett izzók együttesen biztosítják a megfelelő fényszórást. Egy rossz izzóval ez a precízió eltűnik.
-
Fényerősség és színhőmérséklet: A nem engedélyezett izzók fényereje és színhőmérséklete eltérhet a szabványos értékektől. Ez nemcsak esztétikai kérdés, hanem a látási viszonyokat is befolyásolja, és zavaró lehet más közlekedők számára. A túl hideg (kékes) fényű izzók például rosszabbul világítanak meg bizonyos felületeket, mint a melegebb (sárgásfehér) fényűek.
-
Hőtermelés: Az utólagosan beszerelt, nagyobb teljesítményű izzók nagyobb hőt termelhetnek, mint amire a gyári fényszóróház tervezve van. Ez károsíthatja a fényszóró burkolatát, a foncsort, vagy akár az elektromos rendszert is, ami további meghibásodásokhoz vezethet.
-
Jogi következmények: Amennyiben a rendőr felfedezi az utólagos, nem engedélyezett módosítást, az pénzbírságot, a forgalmi engedély bevonását, sőt akár a jármű azonnali forgalomból kivonását is eredményezheti. Egyes esetekben a biztosító is megtagadhatja a kártérítést, ha a balesetet a nem engedélyezett módosítás okozta vagy azzal összefüggésbe hozható.
Hogyan járjunk el helyesen?
A legjobb tanács az, hogy mindig tartsuk be a gyári előírásokat. Ha izzót cserélünk, csak az autóhoz engedélyezett, E-jelzéssel ellátott izzót vásároljunk. Ez az E-jelzés azt mutatja, hogy az izzó megfelel az európai uniós szabványoknak. Ha bizonytalanok vagyunk, forduljunk szakemberhez, vagy nézzünk utána a jármű kezelési útmutatójában.
Érdemes rendszeresen ellenőrizni a világítóberendezéseket, nem csak a fényszórókat, hanem a féklámpát, az irányjelzőket és a rendszámtábla-világítást is. Egy gyors ellenőrzés a reggeli indulás előtt megelőzheti a kellemetlen meglepetéseket.
Konklúzió
Összefoglalva, a közúti ellenőrzéseken igenis nézik a világítást. Bár nem feltétlenül a távolsági fényszóróban lévő izzó típusát vizsgálják laboratóriumi pontossággal, de ha az izzó nem működik, vagy egyértelműen látszik, hogy nem oda való, vagy vakítja a szembejövőket, akkor a rendőrök nem fognak szemet hunyni. A biztonság mindannyiunk felelőssége, és a szabályok betartása nem teher, hanem a balesetek elkerülésének záloga. Ne kockáztassuk a saját és mások életét egy rosszul megválasztott izzó miatt!