
Gyakran előfordul, hogy autórajongók – vagy csak egyszerűen a praktikumot szem előtt tartó autótulajdonosok – más méretű gumikat szerelnek fel járművükre, mint amit a gyártó eredetileg előírt. Legyen szó esztétikai megfontolásról, jobb menettulajdonságok eléréséről, vagy pusztán egy kedvező árú garnitúra beszerzéséről, a nem gyári méretű abroncsok használata számtalan kérdést felvet, különösen akkor, amikor közeleg a műszaki vizsga ideje. Sokan legyintenek, mondván, „ez csak egy gumi”, de a helyzet ennél árnyaltabb és komolyabb következményekkel járhat, mint gondolnánk. Nézzük hát, mire számíthat az, aki nem gyári méretű abroncsokkal gurul be a vizsgaállomásra.
Először is tisztázzuk: a műszaki vizsga célja a jármű biztonságának és környezetbarát működésének ellenőrzése. Ennek része a futómű, a fékrendszer, a világítás, és természetesen az abroncsok vizsgálata is. A gumik nem csupán esztétikai elemek; ők az egyetlen kapocs az autó és az útfelület között, így közvetlen hatással vannak a jármű stabilitására, tapadására, féktávolságára, és végső soron a közlekedésbiztonságra. Éppen ezért a jogszabályok rendkívül szigorúan szabályozzák az abroncsok méretét és állapotát.
Amikor egy autó kikerül a gyárból, a gyártó aprólékos tesztek sorozatát végzi el annak érdekében, hogy megtalálja a tökéletes gumiméretet és típust az adott modellhez. Ezt a méretet figyelembe veszik a futómű geometriájának beállításakor, a sebességmérő kalibrálásakor, sőt még az ABS és ESP rendszerek működését is ehhez igazítják. Ha ettől eltérő méretű abroncsot szerelünk fel, az felboríthatja ezt az aprólékosan megtervezett egyensúlyt.
A vizsgabiztosok első lépésben azt ellenőrzik, hogy az abroncsok megfelelnek-e a jármű forgalmi engedélyében szereplő vagy a gyártó által jóváhagyott méreteknek. Ez nem csupán a szélességet, profilmagasságot és felniátmérőt foglalja magában, hanem a terhelhetőségi indexet (LI) és a sebességindexet (SI) is. Amennyiben ezekben az adatokban eltérés mutatkozik, az már önmagában is elegendő ok lehet a műszaki vizsga sikertelenségéhez.
De miért is olyan fontos ez az eltérés? Egy nagyobb átmérőjű gumi például megváltoztatja a sebességmérő pontosságát. Míg a műszer 100 km/h-t mutat, a valóságban a jármű ennél gyorsabban haladhat, ami nem csupán a gyorshajtási büntetések kockázatát növeli, hanem kritikus helyzetekben téves információkat szolgáltathat a vezetőnek. Emellett a nagyobb gumi hozzáérhet a kerékjáratokhoz, a futómű alkatrészeihez, különösen kanyarodáskor vagy nagyobb rugózáskor, ami nemcsak rendellenes kopáshoz vezet, de extrém esetben a kormányozhatóságot is befolyásolhatja.
Fordítva, egy kisebb átmérőjű abroncs is hasonló problémákat okozhat, csak más előjellel. A sebességmérő ekkor többet mutat a valós sebességnél, és bár ez a gyorshajtás szempontjából kevésbé problémás, a futómű geometriájában bekövetkező változások és az alacsonyabb hasmagasság szintén biztonsági kockázatot jelenthetnek.
Fontos megjegyezni, hogy nem minden eltérés zárja ki azonnal a megfelelést. Bizonyos esetekben, ha az eltérés csekély, és nem befolyásolja hátrányosan a jármű biztonságát vagy a jogszabályi előírásokat, illetve rendelkezésre áll a gyártó által kiadott típusjóváhagyás vagy egyedi engedélyezés a nem gyári méretekre vonatkozóan, akkor a vizsga sikeres lehet. Azonban ezek az esetek ritkábbak, és mindenképpen igazolni kell a jogszabályoknak való megfelelést. Ezen engedélyek beszerzése hosszú és költséges folyamat lehet, és nem garantált a siker.
Mi történik tehát, ha a vizsgabiztos megállapítja, hogy a gumik nem megfelelőek? A leggyakoribb forgatókönyv, hogy a járművet elutasítják a műszaki vizsgán. Ez azt jelenti, hogy a tulajdonosnak ki kell cserélnie a nem gyári méretű abroncsokat a megfelelő, forgalmi engedélyben szereplő méretűekre, majd újra be kell mutatnia az autót a vizsgára. Ez plusz költségekkel és időveszteséggel jár. Súlyosabb esetben, ha az eltérés jelentős és nyilvánvalóan veszélyezteti a közlekedésbiztonságot, akár helyszíni büntetésre is számíthat a tulajdonos.
Érdemes fontolóra venni azt is, hogy a nem megfelelő gumiméret a biztosítási jogviszonyra is kihatással lehet. Egy esetleges baleset esetén a biztosító megtagadhatja a kifizetést, vagy csökkentheti annak mértékét, amennyiben bebizonyosodik, hogy a nem gyári méretű abroncsok hozzájárultak a baleset bekövetkezéséhez vagy súlyosbították annak következményeit. Ez óriási anyagi terhet róhat a tulajdonosra.
Összességében tehát elmondható, hogy a nem gyári méretű gumik használata komoly kockázatot rejt magában a műszaki vizsga szempontjából. Bár csábító lehet az eltérő méretű abroncsok felszerelése, hosszú távon sokkal kifizetődőbb és biztonságosabb a gyártó által előírt vagy jóváhagyott méretekhez ragaszkodni. Ha bizonytalan vagy, mindig érdemes szakértőhöz fordulni, vagy a vizsga előtt alaposan ellenőrizni a forgalmi engedélyt és az abroncsok adatait. A biztonság a legfontosabb!