
Mindenki ismeri a gyufát. Apró, praktikus eszköz, ami a mindennapjaink része, ám kevesen gondolnak bele a történetébe, vagy abba, hogy egykor ipari ereklye és szenvedélyes gyűjtők tárgya is volt. Magyarországon, különösen a diósgyőri gyár termékei váltak ikonikussá. De mi is rejlik ezen egyszerű tárgy mögött, és hogyan fonódik össze a múltunkkal? Merüljünk el a diósgyőri gyufa és a gyufacímke-gyűjtés, azaz a filumenia lenyűgöző világában!
A gyufa feltalálása és elterjedése forradalmasította a tűzgyújtás módját. Ami korábban pepecselős, időigényes feladat volt, az hirtelen egyszerűvé és biztonságossá vált. Magyarországon az ipari fejlődés korában, a 19. század végén jelentek meg az első gyufagyárak. Ezek közül kiemelkedett a Diósgyőrben alapított üzem, amely rövid idő alatt az ország egyik legnagyobb és legjelentősebb gyufagyártójává vált.
A diósgyőri gyár története a helyi ipar fellendülésének szerves része. A térség, gazdag erdőinek és a rendelkezésre álló munkaerőnek köszönhetően ideális helyszínnek bizonyult egy ilyen üzem számára. A gyár a kezdetektől fogva a minőségre és a megbízhatóságra törekedett, ami hamar meghozta gyümölcsét. A „Diósgyőri” márkanév fogalommá vált a háztartásokban, szinonimája lett a tartós és könnyen gyúló gyufának. A termelés volumenét jól mutatja, hogy naponta több százezer szál gyufa hagyta el a gyár kapuit, ellátva az ország számos pontját, sőt, exportra is került belőlük.
A gyufagyártás azonban nem csupán a technológiáról szólt, hanem a designról is. A gyufásdobozok, és különösen a rajtuk lévő címkék, apró műalkotások voltak. Ezek a címkék nemcsak a márkát és a gyártót azonosították, hanem gyakran az adott kor művészeti stílusát, propagandáját vagy éppen humorát is tükrözték. Színesek, figyelemfelkeltőek voltak, és szinte minden témát felöleltek: állatokat, növényeket, híres épületeket, történelmi eseményeket, sportágakat, vicces karikatúrákat, sőt, reklámokat is.
Ez a gazdag grafikai sokszínűség hívta életre a gyufacímke-gyűjtés szenvedélyét, a filumeniát. A filumenisták számára a gyufacímke sokkal több, mint egy darab papír. Egy-egy címke egy apró történelmi lenyomat, amely mesél a múltról, a társadalmi változásokról, az ipari örökségről. Gondoljunk csak bele, mennyi mindent elárul egy régi gyufacímke arról, hogy milyen volt az élet, a divat, vagy éppen a politikai hangulat évtizedekkel ezelőtt!
A gyűjtés nem csupán az esztétikai élvezetről szól, hanem a rendszerezésről és a kutatásról is. A filumenisták kategóriákba sorolják a címkéket, számon tartják a kiadási éveket, a gyártókat, a ritkaságokat. Ez a hobbi komoly ismereteket igényel a grafikai tervezés, a nyomdatechnika, és a történelem terén. Sok gyűjtő aktívan részt vesz a témával foglalkozó szakirodalom gyarapításában, cikkeket ír, vagy éppen kiállításokat szervez.
A diósgyőri gyár a rendszerváltás után, a kilencvenes évek elején bezárta kapuit, de az általa gyártott gyufák és a hozzájuk tartozó címkék örökre beírták magukat a magyar ipartörténelembe. Ezek a kis papírdarabkák mára ritka és keresett gyűjtői tárgyakká váltak, értékük nem csupán anyagi, hanem kulturális is.
A filumenia nem egy tömeges hobbi, de annál elkötelezettebb és szenvedélyesebb a közössége. A gyűjtők nem csupán a múlt ereklyéit őrzik, hanem hozzájárulnak egy darabka nemzeti örökség megőrzéséhez is. A gyufacímkék, ez az apró, mégis kifejező műfaj, hidat képez a hétköznapi tárgyak és a művészet, a történelem és a személyes szenvedély között.
Napjainkban, a digitális korban, amikor a tűzgyújtás számos modern eszközzel történik, a gyufa nosztalgikus emlékké vált. De éppen ez a nosztalgia teszi különlegessé. Egy doboz diósgyőri gyufa, vagy egy régi címke nézegetése felidézhet bennünk emlékeket, és egy pillanatra visszarepíthet minket egy olyan korba, ahol az egyszerűségnek még volt varázsa. Talán itt az ideje, hogy mi is felnyissuk a régi dobozokat a padláson, és felfedezzük a bennük rejlő, elfeledett kincseket.