
Volt egyszer egy időszak, amikor a budapesti éjszakák dallamokkal teltek meg, a színházak fényei messziről csalogatták a nagyérdeműt, és a zene mindenki szívéig hatolt. Ez volt a magyar operett aranykora, egy varázslatos éra, amely felejthetetlen slágereket és örökzöld dallamokat hagyott ránk. De mi is tette ennyire különlegessé ezt az időszakot, és miért él még ma is oly elevenen a szívünkben?
A születés és a felemelkedés
A 19. század végén, a „boldog békeidők” néven emlegetett korszakban, Budapest Európa egyik legpezsgőbb kulturális központjává vált. Bécs és Párizs mellett a magyar főváros is otthont adott egy virágzó zenei életnek, amelyben az operett műfaja hamar kiemelt szerepet kapott. A bécsi operett, különösen Johann Strauss művei, már meghódították a közönséget, és nem sokkal később a magyar zeneszerzők is rátaláltak erre a könnyed, mégis mély érzelmeket megmozgató műfajra. A kezdetekben persze érezhető volt a bécsi hatás, de hamarosan kialakult a tipikus magyar stílus, amely ötvözte a bécsi eleganciát a magyar népzene ritmusaival és dallamvilágával.
Az első nagy sikerek a századfordulón születtek. Kacsóh Pongrác János vitéze (1904) című daljátéka, bár nem klasszikus operett, a maga könnyedségével és népies hangvételével előkészítette a terepet a műfaj virágzásához. Ezt követően Szirmai Albert, Huszka Jenő és Lehár Ferenc neve fémjelezte az operett újkori aranykorát. Ők voltak azok, akik képesek voltak a magyar temperamentumot, a humor, a romantika és a fájdalom egyvelegét olyan dallamokba önteni, amelyek azonnal belopták magukat a hallgatóság szívébe.
A magyar operett meghatározó alakjai és művei
A magyar operett igazi fénykora az első világháború előtti és a két világháború közötti időszakra tehető. Ekkor alkotott a legtöbb zseniális szerző, és ekkor mutatták be a ma is gyakran játszott, halhatatlan darabokat.
Lehár Ferenc, akit sokan a „magyar operett királyának” tartanak, bár nemzetközi hírnevét elsősorban bécsi operettjeinek (pl. A víg özvegy) köszönheti, magyaros gyökerei és a magyar operett hangzására gyakorolt hatása vitathatatlan. Művei eleganciát, kifinomultságot és mély érzelmeket sugároztak.
Huszka Jenő a magyar operett egyik igazi úttörője volt. Művei, mint a Bob herceg (1902) és a Gül baba (1905), klasszikusnak számítanak. A Bob herceg nemcsak zeneileg volt kiemelkedő, de a történetmesélése is frissességet hozott. A Gül baba pedig a török világ egzotikumát hozta el a színpadra, felejthetetlen dallamokkal.
Szirmai Albert a könnyedebb, de mégis zeneileg igényes operettek mestere volt. Az Mágnás Miska (1916) című műve igazi közönségkedvenc lett, amely a magyar vidék és a főváros közötti ellentéteket mutatta be humorosan, fülbemászó dallamokkal. Ki ne ismerné a „Cintányéros cudar világ” című slágert ebből a darabból?
Kálmán Imre talán a legnagyobb hatású magyar operettkomponista. Művei, mint a Csárdáskirálynő (1915), a Marica grófnő (1924) és a Cirkuszhercegnő (1926), világszerte ismertek és kedveltek. A Csárdáskirálynő különösen kiemelkedő, hiszen az arisztokrácia és a varieték világa közötti feszültséget és a szerelem erejét mutatja be. Kálmán zenéje tele van temperamentummal, csárdás ritmusokkal és olyan melódiákkal, amelyek azonnal a fülbe másznak. A „Hajmási Péter, Hajmási Pál” vagy az „Álom, álom, édes álom” ma is a magyar zenei örökség része.
A slágerek ereje és az operett hatása
Az operett sikere nemcsak a fülbemászó dallamoknak és a szórakoztató történeteknek köszönhető, hanem annak is, hogy képes volt megszólítani a legszélesebb közönséget. A korabeli színházak zsúfolásig megteltek, a dalok pedig az utcán, a kávéházakban és az otthonokban is felcsendültek. Az operettek nemcsak szórakoztattak, hanem tükröt tartottak a társadalom elé, bemutatták a békeidők életérzését, az emberek vágyait, szerelmeit és konfliktusait.
A felejthetetlen slágerek – legyen szó egy romantikus áriáról, egy humoros kupléról vagy egy energikus csárdásról – önálló életre keltek, és máig fennmaradtak. Ezek a dallamok nemcsak a magyar zenei kultúra részei lettek, hanem a nemzeti identitásunkat is formálták. Az operett volt az a műfaj, amely a magyar dallamvilágot bemutatta a nagyvilágnak, és hozzájárult ahhoz, hogy a magyar zene nemzetközi szinten is elismertté váljon.
Az aranykor után és az örökség
A második világháború és az azt követő politikai változások sajnos véget vetettek a magyar operett fénykorának. Bár készültek még új darabok, és a régieket is játszották, a műfaj már sosem nyerte vissza korábbi ragyogását. Az operett a könnyűzene és a modern színházi formák térnyerésével háttérbe szorult.
Ennek ellenére a magyar operett öröksége ma is él. A darabokat rendszeresen játsszák a színházakban, a slágereket folyamatosan hallani a rádiókban, és számos fiatal előadó fedezi fel újra a műfaj szépségét. Az operett nem csupán egy zenei műfaj, hanem egy szelet a magyar történelemből, egy ablak a boldog békeidőkbe, amelyben a dallamok, a csillogás és a szerelem töltötte meg az estét. Ahogy a függöny legördül egy-egy előadás végén, vagy egy régi felvételről felcsendül egy ismerős dallam, újra átélhetjük azt a varázslatos kort, amikor a magyar operett valóban aranykorát élte.
Melyik magyar operett sláger a kedvenced, és miért?