
Képzelje el a helyzetet: évek óta ugyanazt az internetszolgáltatót, vagy mobiltelefon-társaságot használja. Talán eleinte nagyon kedvezőnek tűnt az ajánlat, de azóta változtak az igényei, vagy egyszerűen csak jobb, modernebb szolgáltatást talált máshol. Aztán eszébe jut a hűségszerződés. Az a bizonyos, amely bilincsbe verhet minket egy adott szolgáltatóhoz, akár egy vagy két évre is. Vajon van-e kiút ebből a helyzetből anélkül, hogy súlyos anyagi terheket kellene viselnünk? A jó hír az, hogy igen, de ehhez ismernünk kell a jogszabályi kereteket és a szolgáltatók által kínált lehetőségeket.
Sokan gondolják azt, hogy ha egyszer aláírtak egy hűségszerződést, akkor abból nincs menekvés, amíg le nem jár a határozott idő. Ez azonban nem teljesen igaz. Bár a szerződéses hűségvállalás célja épp az, hogy a szolgáltatók megtartsák ügyfeleiket, és cserébe kedvezőbb feltételeket biztosítsanak, léteznek olyan jogi kiskapuk és helyzetek, amikor jogszerűen, akár kötbér fizetése nélkül is felmondhatjuk a megállapodást.
Amikor a szolgáltató változtat, mi is változtathatunk
Az egyik leggyakoribb és egyben legkifizetődőbb módja a hűségszerződés felmondásának, ha a szolgáltató egyoldalúan módosítja a szerződés feltételeit. Ez vonatkozhat a díjcsomagra, az árakra, a szolgáltatás minőségére, vagy bármely olyan paraméterre, amely a szerződés lényegi eleme. A hatályos jogszabályok értelmében, ha a szolgáltató ilyen jellegű változást vezet be, köteles arról előre, a hatálybalépést megelőzően, írásban tájékoztatni az előfizetőt. És itt jön a kulcs: ebben a tájékoztatásban fel kell hívnia a figyelmet arra, hogy a változások életbe lépését követő 15 napon belül, külön jogkövetkezmény nélkül felmondhatjuk a szerződést. Ez egy arany lehetőség! Érdemes tehát figyelmesen elolvasni a szolgáltatótól érkező értesítéseket, még akkor is, ha azok sokszor hosszúak és unalmasnak tűnnek. Egy ilyen apró betűs rész feljogosíthat minket a szabadulásra.
Fontos, hogy ne hagyjuk ki a határidőt! Ha elmulasztjuk ezt a 15 napot, akkor sajnos már nem hivatkozhatunk a szolgáltatói szerződésmódosításra mint felmondási okra. Ilyenkor már csak a szokásos felmondási feltételek élnek, amik kötbérfizetési kötelezettséggel járhatnak.
Szolgáltatás hibái: Amikor a minőség romlik
Mi történik, ha a szolgáltatás egyszerűen nem azt nyújtja, amit ígértek? Gyenge a net, szakadozik a vonal, vagy állandóan kimarad a telefonjel? Ilyen esetekben is van remény a hűségszerződés alóli szabadulásra. Amennyiben a szolgáltató nem teljesíti a szerződésben vállalt kötelezettségeit, azaz a szolgáltatás minősége folyamatosan és jelentősen elmarad a vállalttól, felmondhatjuk a szerződést. De vigyázat! Ez nem olyan egyszerű, mint hangzik. Először is, dokumentálni kell a problémákat. Minden bejelentést érdemes írásban, vagy legalábbis rögzített telefonhívás formájában megtenni, és kérni a hibajegy számát. Ha a szolgáltató többszöri felszólításra sem orvosolja a hibát, vagy ha a hiba olyan mértékű, hogy lehetetlenné teszi a szolgáltatás rendeltetésszerű használatát, akkor a fogyasztóvédelemhez fordulhatunk, vagy akár jogi úton is érvényesíthetjük igényünket. A sikeres felmondáshoz ebben az esetben bizonyítani kell a szolgáltató mulasztását. A jogszabályok értelmében az előfizetőnek jogosultnak kell lennie a szolgáltatás rendeltetésszerű használatára. Ha ez a feltétel nem teljesül, az alapot adhat a szerződés felmondására.
Tulajdonosváltás és egyéb különleges esetek
Életünk során adódhatnak olyan helyzetek, amelyek indokolják a szerződés felmondását, még akkor is, ha hűségszerződés köt minket. Ilyen lehet például a lakhelyváltás, különösen, ha olyan helyre költözünk, ahol az adott szolgáltató nem nyújtja a szolgáltatást, vagy nem tudja azt a szerződésben vállalt minőségben biztosítani. Bár ez nem feltétlenül jelent azonnali, kötbérmentes felmondást, érdemes felvenni a kapcsolatot a szolgáltatóval, és egyeztetni a lehetőségekről. Sok esetben méltányossági alapon elengedhetik a kötbért, vagy legalábbis kedvezőbb feltételeket kínálnak, például a szerződés átruházását.
A tulajdonosváltás is egy érdekes szituáció. Ha például eladja ingatlanát, és az új tulajdonos nem tart igényt az Ön szolgáltatójának szolgáltatására, akkor egy bizonyos keretek között felmondható a szerződés. Fontos, hogy erről is tájékozódjunk a szolgáltatónál, mielőtt lépünk.
A felmondás menete: Mit tegyünk lépésről lépésre?
Ha úgy döntöttünk, hogy felmondjuk a hűségszerződést, fontos, hogy a megfelelő lépéseket tegyük meg.
-
Táblázatba szedés: Gyűjtsük össze az összes információt a szerződésünkről: mikor kötöttük, meddig tart a hűségidő, milyen szolgáltatásokat tartalmaz, és mekkora a havidíj. Keresse meg a szerződésben a felmondásra vonatkozó részt, ami általában az „Általános Szerződési Feltételek” (ÁSZF) részét képezi.
-
Kapcsolatfelvétel a szolgáltatóval: Először mindig a szolgáltatóval vegyük fel a kapcsolatot. Tájékoztassuk őket a szándékunkról, és kérjünk tájékoztatást a felmondási feltételekről, különös tekintettel a hűségszerződésre. Kérdezzünk rá a kötbér összegére, és arra is, hogy van-e lehetőség kötbérmentes felmondásra a fent említett okok (pl. egyoldalú szerződésmódosítás) alapján.
-
Írásbeli felmondás: A legfontosabb lépés az írásbeli felmondás. Ezt tértivevénnyel, ajánlott levélben küldjük el, vagy adjuk le személyesen a szolgáltató ügyfélszolgálatán, és kérjünk átvételi elismervényt. A felmondólevélben pontosan hivatkozzunk a szerződésszámra, a szolgáltatás azonosítójára, és egyértelműen fogalmazzuk meg felmondási szándékunkat. Ha konkrét okunk van a felmondásra (pl. szolgáltatói szerződésmódosítás), azt is tüntessük fel.
-
Eszközök visszaszolgáltatása: Ne feledkezzünk meg a szolgáltató által biztosított eszközök (modem, router, set-top box) visszaszolgáltatásáról sem. Ezeket általában a felmondási idő lejártát követő 15 napon belül kell visszajuttatni a szolgáltató részére, különben díjat számolhatnak fel értük. Erről is érdemes írásos igazolást kérni.
-
A kötbér kérdése: Amennyiben nincs jogszerű okunk a kötbérmentes felmondásra, sajnos fizetnünk kell. A kötbér összege általában a fennmaradó hűségidő alatt esedékes havidíjak és a kedvezmények összegének meghatározott százaléka. Erről is tájékozódjunk pontosan a szolgáltatótól.
Összességében elmondható, hogy a hűségszerződés felmondása nem feltétlenül ördögtől való feladat, de némi odafigyelést és utánajárást igényel. Az alapos tájékozódás, a jogszabályok ismerete és a precíz ügyintézés segíthet abban, hogy minél kevesebb kellemetlenséggel és anyagi teherrel váltsunk szolgáltatót, ha már nem elégedettek a jelenlegivel. Ne feledjük, a fogyasztói jogaink megvédéséért mindig érdemes kiállni!