
A kerítés – micsoda egyszerű szó, mégis mennyi mindent rejt magában! Elsőre talán csak egy fizikai határ jut eszünkbe, ami elválaszt két telket, egy magánterületet a közterülettől, vagy épp egy országot a másiktól. Pedig ha jobban belegondolunk, a kerítés egy sokkal komplexebb szimbólum, mely kettős üzenetet hordoz: a birtoklás és a kirekesztés üzenetét. Ez a két pólus feszül egymásnak benne, tükrözve az emberi társadalom alapvető dilemmáit.
A kerítés elsődleges funkciója tagadhatatlanul a birtok jelölése. Egy darab föld, egy ház, egy kert – ezek mindannyiunk számára fontosak. A kerítés az, ami láthatóan kijelöli, hol kezdődik a miénk és hol ér véget a másé. Ez a határvonal biztonságérzetet ad, hiszen tudjuk, hogy ezen belül a mi szabályaink érvényesülnek, a mi döntéseink számítanak. A kerítés mintegy láthatatlan védőpajzsként óvja a bent lakókat a külvilág zajától, behatolásaitól, és a kíváncsi tekintetektől. Gondoljunk csak egy családi ház kertjére, amit gondosan körülkerítettek! Ez a kerítés nem csupán elhatárolja a tulajdont, hanem egyfajta szentélyt is teremt, egy intim teret, ahol a család visszavonulhat, feltöltődhet.
A birtoklás ezen megnyilvánulása azonban nem csupán a fizikai javakra vonatkozik. Egy bizonyos szinten a kerítés a személyes tér kiterjesztése is. Ahol áll, ott mi vagyunk az urak, mi döntünk, ki léphet be és ki nem. Ez a fajta kontroll alapvető emberi szükséglet, hiszen mindannyian vágyunk arra, hogy legyen egy szeletünk a világból, amit magunkénak mondhatunk. A kerítés segít ebben, egyértelművé téve a határokat, és minimalizálva a konfliktusok esélyét. Ha valaki tiszteletben tartja a kerítést, azzal a tulajdonjogot és a személyes szférát is elismeri.
Ugyanakkor, a kerítés árnyoldala is azonnal felmerül: a kirekesztés. Ha valami befelé mutat, akkor valami egyúttal kifelé is mutat. A kerítés, miközben védelmez, el is zár. Ez a zártság sokféle formában nyilvánulhat meg. Lehet szó fizikai elzárásról, amikor egy magas, áthatolhatatlan fal állja útját a szabad mozgásnak. De lehet szó szimbolikus kirekesztésről is, amikor a kerítés mentális akadályt teremt, ami távolságot tart emberek és csoportok között.
A történelem tele van olyan példákkal, amikor a kerítéseket nem csupán a birtok jelölésére, hanem az elhatárolódásra, sőt, az elnyomásra is használták. Gondoljunk a berlini falra, ami évtizedekre kettéosztotta egy várost, családokat szakított szét, és egy ideológiai határvonalat testesített meg! Vagy a gettók kerítéseire, amelyek az emberek elkülönítését és elszigetelését szolgálták, súlyos emberi jogi sérelmeket okozva. Ezek az esetek fájdalmasan mutatják be, hogy a kerítés ereje nem csak a védelemben, hanem a szegregációban is rejlik.
A modern társadalomban is számos példát találunk a kirekesztő kerítésekre. Gondoljunk csak a magas kerítésekkel és biztonsági kamerákkal körülvett lakóparkokra! Ezek a „gated communities” egyrészt biztonságot ígérnek lakóiknak, másrészt viszont láthatatlan falakat építenek a társadalom más rétegei közé. A kerítés itt a társadalmi különbségek szimbólumává válik, jelezve, hogy kik tartoznak „be” és kik maradnak „kint”. A kirekesztés nem feltétlenül jelent rosszindulatot, de mindenképpen megosztottságot és távolságot teremt.
És itt jön a kérdés: hol húzódik a határ a jogos védelem és a káros elzárás között? Egy kertes ház tulajdonosának joga van a magánszférájához, és kerítést építhet, hogy ezt megvédje. Ez a jog alapvető és érthető. De mi van akkor, ha ez a kerítés akkora és olyan masszív, hogy gátat vet a szomszédi kapcsolatoknak, vagy épp a természetes átjárásnak? Mikor válik a védelemből kirekesztés, és mikor a birtoklás jeléből a félelem és a bizalmatlanság szimbólumává?
A kerítés, bármennyire is fizikai valóság, pszichológiai jelentőséggel is bír. Egy nyitott kerítés a befogadás, az átjárhatóság üzenetét hordozza. Egy alacsony sövény, amin át lehet látni, vagy egy díszes kovácsoltvas kapu, ami beengedi a tekintetet, még ha fizikailag el is választ, mégis áteresztő határként működik. Ezzel szemben egy magas, tömör fal, vagy épp a szögesdrót, egyértelműen a „maradj távol” üzenetét közvetíti.
A kerítés tehát nem csupán egy épített szerkezet, hanem a társadalmi attitűdök tükre is. A mód, ahogy építjük, karbantartjuk, vagy épp lebontjuk a kerítéseket, sokat elárul rólunk, a félelmeinkről, a vágyainkról, és arról, hogyan viszonyulunk a körülöttünk lévő világhoz. Egy olyan világban, ahol egyre inkább az „én” és a „mi” kerül előtérbe, és ahol a globalizáció mellett a lokalizáció is erősödik, a kerítés szimbóluma még inkább aktuálissá válik.
Felmerül a kérdés: milyen kerítéseket építünk a jövőben? Olyanokat, amelyek elválasztanak és kirekesztenek, vagy olyanokat, amelyek megóvnak, de közben lehetővé teszik a kapcsolódást és a párbeszédet? A kerítés, mint szimbólum, arra emlékeztet bennünket, hogy a fizikai határok mögött mindig ott rejlik a választás lehetősége: a falak építése vagy a hidak építése között.