
A technika fejlődése sokszor exponenciális ívet ír le, ahol egy-egy forradalmi felfedezés pillanatok alatt beépül a mindennapjainkba, és szinte azonnal elfeledjük, kiknek is köszönhetjük azokat. A motorok, autók, és általában véve a belső égésű erőforrások elengedhetetlen részét képező karburátor története is ilyen: ma már kevesen tudják, hogy egy magyar mérnök, Bánki Donát nevéhez fűződik a működőképes, modern változat megalkotása. Pedig az ő munkássága alapozta meg a gépjárművek és repülőgépek elterjedését, és nyitott új fejezetet a közlekedés történetében.
Bánki Donát egy olyan korban élt és alkotott, amikor a technológia még a szárnyait bontogatta. A 19. század vége, 20. század eleje izgalmas időszak volt a mérnöki tudományok számára: sorra születtek meg azok a találmányok, amelyek a modern civilizáció alapjait fektették le. Bánki, aki 1859-ben született Csongrádon, már fiatalon a műszaki pálya iránt érdeklődött. Tanulmányait a budapesti Műegyetemen végezte, ahol tehetsége hamar megmutatkozott. A diploma megszerzése után a Ganz és Társa Vasöntő és Gépgyárban kezdett dolgozni, ami akkoriban az egyik leginnovatívabb ipari vállalatnak számított a Monarchiában. Itt kapott lehetőséget arra, hogy elméleti tudását a gyakorlatban is kamatoztassa, és részt vegyen olyan projektekben, amelyek a kor technológiai élvonalát képviselték.
Bánki Donát neve leggyakrabban a Csonka Jánossal közösen fejlesztett motorok kapcsán kerül elő. Kettejük együttműködése valóságos mérföldkőnek számított a magyar ipartörténetben. Az 1890-es évek elején a belső égésű motorok még gyerekcipőben jártak, a gázmotorok voltak elterjedtebbek, de a benzinmotorok iránti igény egyre nőtt. A kihívás az volt, hogyan lehetne a folyékony üzemanyagot, a benzint hatékonyan és biztonságosan porlasztani, azaz levegővel keverve éghető elegyet alkotni. Ekkor jött képbe Bánki zseniális ötlete.
A korábbi próbálkozások során a benzint felületi elpárologtatással próbálták a levegőbe juttatni, ami számos problémát vetett fel: nehéz volt szabályozni a keverék arányát, az üzemanyag-felhasználás pazarló volt, és a motorok teljesítménye is erősen ingadozott. Bánki felismerte, hogy a megoldás a benzin finom elporlasztásában rejlik, mégpedig úgy, hogy a levegőáramba fecskendezik. Így született meg az injektor elvén működő karburátor gondolata. 1893-ban szabadalmaztatták Csonkával közösen az első fecskendező karburátort, amely forradalmi áttörést hozott. Ez a szerkezet már képes volt az üzemanyagot olyan finom köddé alakítani, ami ideális volt a robbanásszerű égéshez a motor hengerében. A precíz keverékképzés révén a motorok hatékonyabbá, megbízhatóbbá és szabályozhatóbbá váltak.
A Bánki-Csonka féle karburátor nemcsak elméletben volt forradalmi, hanem a gyakorlatban is azonnal bizonyított. Ez tette lehetővé a benzinmotorok tömeges elterjedését, és alapozta meg a gépjárműipar fellendülését. Gondoljunk csak bele: a motorok megbízható működése nélkül ma nem létezne a modern közlekedés, a logisztika, a mezőgazdaság, és még számtalan iparág sem. Bánki találmánya tehát közvetve hozzájárult a 20. század ipari és társadalmi átalakulásához.
Fontos kiemelni, hogy Bánki nemcsak a karburátorral, hanem számos más területen is maradandót alkotott. Kutatott a vízturbinák, a hidraulikus rendszerek és a kompresszorok terén is. Az ő nevéhez fűződik a Bánki-turbina, egy rendkívül hatékony vízturbina kifejlesztése is, amelyet ma is alkalmaznak kisebb vízerőművekben. Tudományos munkássága mellett jelentős szerepet játszott az oktatásban is. 1899-től a budapesti Műegyetem Gépészmérnöki Karán volt a hidraulika és hidrogépek, majd a motorok és motoros járművek tanszékvezető professzora. Generációk nőttek fel az ő tudományos irányítása alatt, és számtalan mérnököt inspirált a további innovációkra.
Bánki Donát munkássága nemzetközi szinten is elismert volt, bár hazánkban talán nem kapta meg azt a figyelmet, amit megérdemelt volna. Talán azért is, mert szerény, visszahúzódó ember volt, aki a tudományos munkát és az eredményeket tartotta a legfontosabbnak, nem pedig a személyes dicsőséget. Pedig az ő zsenialitása nélkül a technika fejlődése egészen más irányt vett volna. Az elfeledett találmány, a karburátor története jól mutatja, hogy milyen mélyen gyökerezik a magyar innováció a globális műszaki fejlődésben.
Ma, a huszonegyedik században, amikor az elektromos autók és a hibrid hajtás a fő téma, a karburátor már a múlté. Helyét az elektronikus befecskendező rendszerek vették át, amelyek még pontosabb üzemanyag-adagolást és hatékonyabb égést tesznek lehetővé. Azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy ezek a modern rendszerek is Bánki Donát alapvető felismeréseire épülnek: a folyékony üzemanyag levegővel való precíz keverésére a robbanásos égéshez. Az ő látásmódja, amely egy egyszerű, mégis zseniális megoldást talált a benzin elporlasztására, évtizedekre meghatározta a motorfejlesztés irányát.
Bánki Donát tehát nem csupán egy mérnök volt a sok közül; ő egy igazi vizionárius volt, akinek találmányai alapjaiban változtatták meg a világot. Fontos, hogy megőrizzük emlékét, és elismerjük azt a hatalmas hozzájárulást, amelyet a globális műszaki fejlődéshez tett. A karburátor története legyen intő példa arra, hogy a valódi innováció sokszor a legváratlanabb helyekről, és a legkevésbé felkapott témákból érkezik, de hatása annál jelentősebb és maradandóbb lehet.