
A modern világban, legyen szó üzletről, oktatásról, vagy akár a közösségi életünkről, megszállottan szeretjük mérni a dolgokat. Adatokat gyűjtünk, statisztikákat elemzünk, KPI-okat (Key Performance Indicators) határozunk meg, és ezek alapján próbáljuk megérteni a valóságot, döntéseket hozni, és fejlődni. De mi történik akkor, ha egy mérőszám, ami eredetileg csak egy eszköz volt a megértéshez, öncélúvá válik? Mi történik, ha a mérőeszközből célpont lesz, és minden erőfeszítés arra irányul, hogy azt az egyetlen számot maximalizáljuk? Ezt a jelenséget írja le tömören, mégis rendkívül találóan a Goodhart-törvény: „Amikor egy mérőszám céllá válik, megszűnik jó mérőszámnak lenni.”
Ez a paradoxon először Charles Goodhart brit közgazdász nevéhez fűződik, aki az 1970-es években a monetáris politikáról szóló vitákban fogalmazta meg. Azt figyelte meg, hogy ha a kormányok szigorúan egyetlen monetáris aggregátumot, például a pénzmennyiséget célozzák meg az infláció elleni küzdelemben, akkor ez a mérőszám hirtelen megváltoztatja a viselkedését. Az emberek és a piacok alkalmazkodnak, manipulálni kezdik a rendszert, és a korábban megbízható indikátor elveszíti eredeti jelentőségét és prediktív erejét. Ami korábban valóságos gazdasági aktivitást tükrözött, hirtelen pusztán egy statisztikai célponttá válik, amelyet igyekeznek elérni, függetlenül attól, hogy ez milyen tényleges következményekkel jár.
De miért is olyan releváns ez a törvény a mai napig, és miért érdemes alaposabban megvizsgálnunk a hatásait? A Goodhart-törvény nem csupán a közgazdaságtanban, hanem az élet számos más területén is megfigyelhető. Gondoljunk csak az oktatásra! Amikor az iskolák teljesítményét kizárólag a standardizált tesztek eredményei alapján ítélik meg, mi történik? A tanárok és diákok egyre inkább a teszteredmények maximalizálására összpontosítanak, gyakran a mélyebb megértés, a kritikus gondolkodás fejlesztése, vagy a kreativitás rovására. A tananyagot a tesztekhez igazítják, „tesztre tanítanak”, ahelyett, hogy valóban átfogó tudást adnának át. A teszteredmények mint mérőszámok, bár eredetileg a tudás felmérésére szolgáltak, céllá válva elveszítik a valódi tanulásról alkotott képüket.
Vagy vegyük az üzleti világot! Egy vállalat, amely kizárólag a negyedéves profitra vagy az eladási számokra fókuszál, könnyen elveszítheti a hosszú távú perspektívát. Rövid távú döntéseket hozhat, amelyek mesterségesen felpumpálják az aktuális számokat – például csökkentheti a kutatás-fejlesztési kiadásokat, vagy gyengébb minőségű termékeket dobhat piacra –, de hosszú távon alááshatja a vállalat fenntarthatóságát és hírnevét. A számok válnak a bálvánnyá, nem pedig a valódi értékteremtés. Az ügyfél-elégedettség is hasonló sorsra juthat, ha az ügyfélszolgálati hívások átlagos idejét vagy a megválaszolt e-mailek számát tesszük meg egyedüli célnak. A munkatársak siethetnek, pontatlanul válaszolhatnak, csak hogy megfeleljenek a „számoknak”, ami paradox módon az ügyfél-elégedettség romlásához vezethet.
A Goodhart-törvény mögött meghúzódó alapvető mechanizmus az emberi viselkedésben rejlik. Amikor egy mérőszámot céllá nyilvánítunk, az emberek hajlamosak alkalmazkodni a rendszerhez. Racionalisan cselekedve igyekeznek optimalizálni a saját teljesítményüket a kitűzött cél elérésére. Ha ez a cél egyetlen szám, akkor minden energiájukat arra fordítják, hogy azt a számot növeljék, még akkor is, ha ez a tágabb értelemben vett eredmény romlásához vezet. A hangsúly a „mit mérek” helyett a „hogyan tudom jobban mérni” -re, vagy még inkább, „hogyan tudom kijátszani a mérést” -re tolódik át. A teljesítmény illúzióját keltjük, miközben a valódi előrehaladás elmarad.
Hogyan kerülhetjük el a Goodhart-törvény csapdáját? A kulcs a többdimenziós megközelítés és a rugalmasság. Ne tegyünk egyetlen mérőszámot abszolút céllá. Fontos, hogy több, egymást kiegészítő indikátort használjunk, amelyek együttesen adnak pontosabb képet a valóságról. Például az oktatásban a teszteredmények mellett figyelembe vehetjük a diákok kreativitását, problémamegoldó képességét, szociális készségeit, vagy a kritikai gondolkodás fejlődését. Az üzleti életben a profit mellett az ügyfélhűséget, az innovációt, a munkavállalói elégedettséget és a hosszú távú stratégiai célokat is érdemes nyomon követni.
Emellett fontos, hogy a mérőszámok ne legyenek statikusak. Rendszeresen felül kell vizsgálni és szükség esetén módosítani kell őket, alkalmazkodva a változó körülményekhez és a tanulságokhoz. Egy rugalmas rendszer sokkal kevésbé sebezhető a Goodhart-törvény hatásai ellen. A célkitűzés során a hangsúlyt nem a számokon, hanem a mögöttük rejlő, valós értékteremtésre kell helyezni. A mérőszámoknak a folyamatos tanulást és fejlődést kell szolgálniuk, nem pedig önmagukban céllá válniuk.
Végül, de nem utolsósorban, az átláthatóság és a kommunikáció is kulcsfontosságú. Ha az emberek értik, miért mérik őket, és hogyan illeszkednek a mérőszámok egy nagyobb képbe, sokkal kevésbé valószínű, hogy manipulálni fogják a rendszert. A bizalom építése és a közös célok hangsúlyozása elengedhetetlen ahhoz, hogy a mérőszámok valóban hasznos eszközök maradjanak, és ne váljanak akadályokká a valódi előrehaladás útjában.
A Goodhart-törvény tehát egy fontos figyelmeztetés: a mérőszámok hatalmas eszközök lehetnek, de ha nem kezeljük őket óvatosan, könnyen béklyókká válhatnak. Ahelyett, hogy hagynánk, hogy a számok irányítsanak minket, nekünk kell irányítani a számokat, mindig szem előtt tartva a tágabb célokat és a valós hatásokat. Csak így biztosíthatjuk, hogy a mérés valóban a fejlődést szolgálja, és ne váljon öncélú, megtévesztő illúzióvá.