
Képzeljük el a helyzetet: sietünk, kapkodunk, és a benzinkúton a megszokott rutin helyett valami egészen mást töltünk az autónkba. De mi van akkor, ha ez a „valami más” éppenséggel kerozin? Sokan feltették már a kérdést, hogy mi történne, ha benzines autónk üzemanyagtartályába véletlenül – vagy épp szándékosan, de ez erősen ellenjavallott – kerozin kerülne. A válasz messze túlmutat egy egyszerű „nem működne” kijelentésen. Sokkal inkább egy komplex, potenciálisan súlyos következményekkel járó mechanikai és kémiai folyamatról van szó, amely komoly károkat okozhat a gépjárműben.
Először is, tisztázzuk a két anyagot. A benzin egy könnyen párolgó, gyúlékony szénhidrogén-keverék, amelyet kifejezetten belsőégésű motorokhoz optimalizáltak. Magas oktánszáma biztosítja a kompressziótűrést és a hatékony égést a motor hengerében. Ezzel szemben a kerozin egy nehezebb, kevésbé illékony petróleumszármazék, amelyet jellemzően fűtőanyagként, világításhoz, vagy repülőgépek hajtóművében (ahol sugárhajtómű-üzemanyagként ismeretes) használnak. Molekulaszerkezete eltér a benzinétől, és ez alapvető különbségeket eredményez az égési tulajdonságaikban.
Amikor kerozin kerül a benzintankba, több forgatókönyv is elképzelhető, attól függően, hogy milyen arányban keveredik a benzinnel. Ha csupán kis mennyiségű kerozin vegyül el a benzinnel, mondjuk a tankolás elején és észrevesszük a hibát, mielőtt túl sokat töltenénk, az autó még elindulhat és valamennyire működhet. Azonban azonnal észrevehető lesz a teljesítmény romlása. A motor erőtlennek tűnik, rángathat, és nehézkesen pörög fel. Ennek oka, hogy a kerozin lassabban és kevésbé hatékonyan ég, mint a benzin, ami zavart okoz az optimális égési ciklusban. A kipufogóból sűrű, fekete füst távozhat, ami a tökéletlen égés jele. A motor „kopoghat” is, ami a nem megfelelő időzítésű gyulladás és az égési nyomás helytelen felépülésének jele.
Ha nagyobb mennyiségű kerozint tankoltunk, vagy szinte tisztán kerozinnal töltöttük fel a tankot, a helyzet drámaiabbá válik. Az autó valószínűleg nem is fog beindulni. A gyújtógyertyák nem tudják hatékonyan meggyújtani a kerozin-levegő keveréket, vagy ha mégis sikerülne, az égés annyira szabálytalan lenne, hogy a motor azonnal leállna. Még ha be is indulna, az üzemanyagrendszer komoly terhelésnek lenne kitéve. A kerozin más viszkozitású, mint a benzin, ami azt jelenti, hogy az üzemanyagpumpa és az injektorok nem arra lettek tervezve, hogy ilyen sűrűbb folyadékot kezeljenek. Ez az üzemanyagpumpa túlmelegedéséhez és meghibásodásához, valamint az injektorok eldugulásához vagy károsodásához vezethet.
De a legkomolyabb károk a motor belsejében keletkeznek. A benzin kenőképessége viszonylag alacsony, a keroziné pedig még annál is rosszabb. A modern benzinmotorokban az üzemanyag bizonyos mértékben kenést is biztosít az üzemanyagrendszer alkatrészeinek, például az üzemanyagpumpának és az injektoroknak. Kerozin használata esetén ez a kenés hiányzik, ami megnöveli a kopást. Ráadásul a kerozin égése során másfajta égéstermékek keletkeznek, amelyek lerakódásokat hozhatnak létre a szelepeken, a dugattyúkon és az égéstérben. Ezek a lerakódások rontják a motor hatásfokát, növelik a kopást és hosszú távon súlyos meghibásodásokhoz vezethetnek. A motor túlmelegedhet, mivel a kerozin égése során más hőmérsékleti profilt mutat, mint a benziné, ami károsíthatja a motor belső alkatrészeit, például a hengerfejtömítést.
A katalizátor is rendkívül érzékeny a nem megfelelő üzemanyagra. A kerozin égéstermékei eltömíthetik és károsíthatják a katalizátor értékes fémrétegeit, ami drága cseréhez vezethet. Az oxigénérzékelők (lambda-szondák) szintén pontatlan adatokat szolgáltatnának a motorvezérlő egységnek, mivel a kipufogógáz összetétele teljesen eltérne a normálistól. Ez further bonyolítaná a motor működését, és hibakódokat generálna a rendszerben.
Mit tegyünk tehát, ha megtörtént a baj? A legfontosabb, hogy ne indítsuk be a motort! Ha már elindult és észrevesszük a hibát, azonnal állítsuk le. Minél tovább jár a motor nem megfelelő üzemanyaggal, annál nagyobb a károsodás kockázata. Az első lépés az üzemanyagtartály kiürítése és alapos tisztítása. Ezt követően az üzemanyagrendszert is át kell mosni, hogy eltávolítsunk minden kerozinmaradványt. Szükség esetén az üzemanyagszűrőt, az üzemanyagpumpát, az injektorokat, és extrém esetben a gyújtógyertyákat is cserélni kell. Mindez komoly anyagi terhet jelenthet, és szinte garantáltan szakszerviz beavatkozását igényli.
Összefoglalva, a kerozin tankolása benzines autóba nem egy egyszerű hiba, hanem egy potenciálisan katasztrofális esemény. A motor nem arra van tervezve, hogy kerozinnal működjön, és az eltérő égési tulajdonságok, viszkozitás, és kenőképesség hiánya rövid és hosszú távon is súlyos károkat okozhat. Mindig legyünk körültekintőek a benzinkúton, és győződjünk meg róla, hogy a megfelelő üzemanyagot tankoljuk autónkba. Egy kis odafigyelés megkímélhet minket a jelentős költségektől és a bosszúságtól.