
A tesla autonóm taxiszolgáltatása alig egy napja indult el austin déli részén, máris komoly problémákkal küzd, amelyek hatósági vizsgálatot is eredményeztek. A cég full self-driving (fsd) rendszerének felügyelet nélküli verziójával üzemelő járművek, bár jelenleg még egy emberi felügyelő is tartózkodik bennük, már az első órákban felkeltették a figyelmet szabálysértésekkel és aggasztó manőverekkel.
Az első napok kihívásai
A tesla azzal a céllal indította el új szolgáltatását, hogy idővel teljesen önállóan működő járműveket biztosítson utasainak. A valóság azonban az első napokban nem igazolta a nagy reményeket. Számos videó került nyilvánosságra, melyeken a robotaxik túllépik a sebességhatárt, téves sávot választanak, vagy látszólag minden indok nélkül hirtelen fékeznek. Ezek a felvételek gyorsan elterjedtek az interneten, és aggodalmat keltettek a technológia érettségével kapcsolatban.
Váratlan fékezések és a nhtsa reakciója
Az egyik leginkább felkavaró eset, amelyet ed niedermeyer, a tesla kritikusaként ismert szerző rögzített, azt mutatja be, ahogy egy robotaxi indokolatlanul, kétszer is hirtelen fékez rendőrautók közelében, annak ellenére, hogy azok csak parkolóban álltak. Ez a viselkedés rávilágított a rendszer bizonytalanságaira és arra, hogy még nem képes megbízhatóan értelmezni a környezeti ingereket. A nemzeti közlekedésbiztonsági hivatal (nhtsa) gyorsan reagált az esetekre, és hivatalosan is felvette a kapcsolatot a teslával. A hatóság megerősítette, hogy vizsgálatot indít, és további részleteket kért az autógyártótól a rendszer működésével és biztonsági protokolljaival kapcsolatban. A nhtsa hangsúlyozta, hogy az egyesült államokban a gyártók felelőssége biztosítani termékeik biztonsági előírásoknak való megfelelését, és csak akkor avatkoznak be, ha alapos gyanú merül fel hibás működésre vagy veszélyre.
Az önvezető technológia jelenlegi állapota
Ez az eset különösen kritikus, mivel ez az első éles tesztje a tesla saját fejlesztésű, felügyelet nélküli robotaxi-rendszerének. Habár a vállalat korábban is értékesített fsd szoftvert a járműveihez, az megkövetelte a sofőr folyamatos felügyeletét és a kezek kormányon tartását. Az új szolgáltatás ezzel szemben azt ígérte, hogy teljes mértékben önjáró lesz. A jelenlegi incidensek azonban megkérdőjelezik a rendszer felkészültségét a komplex városi forgalomban való önálló navigálásra. A tesla részletes információkat még nem hozott nyilvánosságra a rendszer működéséről, ami tovább növeli a bizonytalanságot. A hatósági vizsgálat még a kezdeti szakaszban van, de kimenetele jelentősen befolyásolhatja a tesla robotaxi-projektjének jövőjét és az önvezető technológia szélesebb körű elterjedését.